In 2004, Romania mizeaza pe ecoturism - Interviu cu Miron Mitrea, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
Articol
- Domnule ministru, la sfirsitul anului trecut ati anuntat conceperea unei noi strategii de dezvoltare si promovare a turismului din Romania, care ar fi urmat sa fie lansata in ianuarie 2004. In acel moment apreciati drept domenii de interes major turismul balnear, Delta Dunarii si, un lucru deosebit, vinatoarea. Ce include, pina la urma, strategia pentru anul in curs Care sint prioritatile reale, si in ce maniera vor fi atinse obiectivele stabilite?
- Anul acesta ne vom indrepta atentia, intr-adevar, spre Delta Dunarii, ca simbol al turismului romanesc. Tulcea va intra serios in pregatire pentru a deveni oras turistic, in adevaratul sens al cuvintului, mai ales daca ne gindim la ce potential ne poate oferi Delta Dunarii. Turismul balnear incepe sa prinda din nou contur. Am lansat, in toamna lui 2003, programul O saptamina de refacere, care pune in valoare tocmai acest gen de turism. Dar, de data aceasta, este si accesibil unui numar foarte mare de romani. Romania are o traditie indelungata in turismul balnear, fiind in trecut tara cu sistemul balnear cel mai bine pus la punct. Tocmai din aceasta cauza avem datoria de a promova in continuare turismul balnear. Bineinteles, lupta pentru atragerea turistilor straini se duce si se va duce in continuare, dar nu trebuie sa uitam nici de romani. Trebuie sa luptam pentru atragerea acestora in egala masura. O sa sprijinim cit de mult posibil turismul rural, turismul balnear, programele sociale, in general.
Strategia pentru anul in curs presupune, in primul rind, o promovare adaptata, respectiv promovarea programelor turistice de interes pentru operatorii de tururi si turistii fiecarei piete. De asemenea, avem in vedere organizarea de evenimente promotionale itinerante, in diverse orase ale principalelor tari emitatoare de turisti pentru Romania, in scopul consolidarii imaginii noastre ca destinatie turistica si prezentarii directe a ofertei turistice romanesti.
Un alt obiectiv al strategiei de dezvoltare si promovare prevede colaborarea mai strinsa cu asociatiile profesionale din turism.
Strategia de dezvoltare include armonizarea legislatiei cu cele din tarile Uniunii Europene, atragerea de investitii de la o serie de institutii straine pentru dezvoltarea si modernizarea infrastructurii turistice, dezvoltarea turismului rural, asigurarea unui mediu financiar - fiscal stimulativ si stabil.
Strategia de promovare se desfasoara atit pe piata interna, cit si pe piata externa, prin participari la manifestari expozitionale de profil, adaptarea permanenta in forma si in continut a materialelor publicitare, includerea ofertei turistice romanesti in cataloagele firmelor tour-operatoare, declansarea unor campanii promotionale de amploare in mass-media din tara si din strainatate.
- Ce programe turistice noi vor fi concepute
Va rugam sa detaliati, in cazul in care exista elemente concrete.
- Una dintre noutatile lui 2004 o reprezinta ecoturismul. Incercam sa construim imaginea Romaniei si ca destinatia ecoturistica a Europei si, de ce nu, a lumii. Avem Delta Dunarii, paradisul pasarilor, carnivorele mari de la Zarnesti, Parcul National Retezat, Muntii Apuseni si nu numai.
- In paralel vom continua programele incepute deja si care merg foarte bine.
- In 2003 afirmati ca o serie de banci, spre exemplu Banca Europeana de Investitii, si altele, doresc sa se implice in acordarea de credite avantajoase pentru a sprijini dezvoltarea turismului. Ce perspective se intrevad acum, la inceput de an?
- Au fost purtate deja discutii cu Banca Europeana de Investitii si se pregateste un proiect de imprumut, care va avea doua componente: o componenta de infrastructura pentru citeva locatii turistice, obtinerea unor credite ce vor fi la dispozitia investitorilor romani.
- Daca tot am amintit de domeniul financiar, v-as ruga sa acceptati o discutie pe tema taxelor. Din ianuarie, TVA-ul a fost redus de la 19 la 9%. Care sint efectele, pe termen scurt si mediu, ce ar putea fi induse de aceasta masura?
- Este de asteptat o rapida scadere a pretului la pachetele de vacanta si calatorii oferite publicului larg. Fac din nou apel la operatorii din turism sa mentina preturile la un anumit nivel, astfel incit romanii sa-si permita sa mearga in vacanta in tara lor.
- Considerati ca, in viitorul apropiat, ma refer in special la 2004, ar mai putea fi lansate alte facilitati fiscale. Ati putea dezvolta putin acest subiect?
- Relansarea rapida a turismului romanesc va fi sprijinita prin facilitati fiscale: reinvestirea profitului, stimularea investitiilor noi, cu deosebire in zonele turistice declarate prioritare, in statiunile turistice sezoniere, precum si pentru anumite forme de turism si categorii de turisti.
- Am discutat pina acum in exclusivitate despre turism, dar, fara o infrastructura adecvata, ar fi imposibil ca acest domeniu sa functioneze. Ce noutati vor aparea pe acest segment?
- Aici vorbim pe de o parte de infrastructura din turism, iar pe de alta parte de infrastructura de acces. In ultimii ani, multe lanturi hoteliere internationale au investit in Romania - Accor, Marriott, Hilton, Holiday Inn, Crowne Plaza. In 2003, ultimul hotel de 4 stele al lantului Best Western a fost construit in Bucovina. Turismul rural se dezvolta in continuare, cererea nefiind inca egalata de oferta. Tot in cursul anului trecut, 60 din hotelurile de pe litoral au fost modernizate si s-au lansat noi atractii turistice - Aquapark in Mamaia si Aqualand in Saturn. In statiunile montane au fost construite noi pirtii de schi, iar o parte din cele vechi au fost modernizate. Am reabilitat si am inclus in programul de reabilitare foarte multe drumuri pentru a facilita accesul turistilor spre zonele de interes. La infrastructura de pe litoral o sa se lucreze puternic in continuare, iar autostrada Bucuresti-Constanta se va da in folosinta pe primele trei tronsoane, ceea ce este important si pentru turism. De asemenea, avem Trenurile Zapezii, care ii duc pe schiori, si nu numai pe ei, la munte. Am mentionat, mai devreme, transformarea orasului Tulcea (Gara Maritima de la Tulcea, Marina Tulcea), unde in zona porturilor facem investitii puternice pentru a primi turistii straini si pentru a le oferi romanilor cit mai multe posibilitati de distractie in vacante.
ANNE-MARY NECHITA
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona