Bucovina de aur
Articol
"In inima Carpatilor, acolo unde batrinele paduri adinci si piraiele vesele mai spun povesti despre eroi puternici, acolo unde ursii se ascund in luminisuri si cocosii de munte cinta triluri desavirsite in soarele care tainic apune, acolo a dus Dumnezeu o bucata de paradis. Aceasta tara minunata, cu o natura si mai minunata, poseda puteri necunoscute si o stralucire secreta, care dau forta trupului si incinta sufletul. Bucovina de aur este un dar ceresc. O lume vrajita, cum nimeni nu ar mai crede ca exista, pe care o poti descoperi pur si simplu la fiecare pas cu privirea."

Tinutul Bucovinei se afla in nordul Moldovei, una dintre cele trei provincii istorice ale Romaniei. Aceasta zona a devenit in 1775 parte a Imperiului Austro-Habsburgic, raminind in componenta acestuia pina in 1918. Numele de Bucovina dat provinciei a ramas din acea perioada, cind i-a fost atribuita aceasta denumire de "Tara a fagilor" (Buchenland).
Cu o suprafata de 8553,5 kmp, se suprapune partial Carpatilor Orientali si Podisului Sucevei.
Peisajul este de o variata frumusete, corespunzind reliefului care coboara gradual de la vest la est: munti (versantul estic al Carpatilor Orientali), coline (Subcarpatii) si platouri inalte (Platoul Moldovei).
Aici este situat cel mai complex si mai intins masiv de origine vulcanica din Romania - Masivul Calimani (2102 m), aici se afla cel mai spectaculos sistem de culmi muntoase paralele - Obcinele Bucovinei (1100 m), si cele mai interesante sisteme depresionare cu turbarii si ape subterane mineralizate (Depresiunea Dornelor). O serie intreaga de izvoare minerale sint exploatate in zona, la Vatra Dornei, Poiana Negri.
Climatul este agreabil, cu influente baltice (temperaturi mai joase, precipitatii abundente) si orientale (contraste intre iarna si vara). In munti zapada coboara timpuriu, fiind o zona favorabila sporturilor de iarna (Cimpulung Moldovenesc si Vatra Dornei).
Ponderea vegetatiei o alcatuiesc padurile, care ocupa peste 52% din suprafata judetului, cu o compozitie de 79,4% rasinoase si 20,6% foioase. Fauna, bogata si pretioasa, include numeroase specii cu valoare cinegetica ridicata (ursul si cerbul carpatin, capriorul, risul, lupul, vulpea, jderul, hermina, dihorul, cocosul de munte, cocosul de mesteacan, fazanul), iar riurile de munte adapostesc specii rare de pesti - (lostrita, pastravul curcubeu, lipanul, mreana, cleanul, scobarul s.a).
Tinuturile Bucovinei inglobeaza pagini de istorie, traditii si obiceiuri stravechi, monumente unice si mestesuguri specifice, ctitorii medievale care atesta o permanenta spirituala si istorica a locuitorilor acestor meleaguri.
Zona este presarata pe toata intinderea ei cu biserici si manastiri renumite pentru picturile exteriore si interioare, edificii unice in lume (au primit in 1975 premiul "Marul de Aur" acordat de Uniunea Internationala a Jurnalistilor si Scriitorilor din Turism). Aproape toate manastirile au fost ridicate in secolele XV - XVI, in timpul domniei voievozilor Stefan cel Mare si Petru Rares. Fiecare dintre acestea are o culoare dominanta ("albastrul de Voronet", "verde de Sucevita" etc.) si prezinta scene unice prin compozitia lor grafica, scene care descriu momente importante din religie sau momente din istoria Europei (Cucerirea Constantinopolului la Humor, Geneza la Voronet, Scara virtutilor la Humor etc.).
Celor opt orase care se afla in zona li se adauga 90 de centre comunale si 396 de sate.
Municipiul Suceava este resedinta de judet si se afla asezat in centrul podisului Sucevei, la intilnirea marelui drum transcontinental care leaga tarmul Marii Negre de Marea Baltica. Atestata documentar la 18 august 1388, Suceava a devenit resedinta voievodala a Moldovei in timpul domniei lui Petru Musat I.
Reteaua turistica a judetului detine 20 de hoteluri, 7 hanuri si moteluri, 4 cabane, case de odihna, vile, popasuri, 2 campinguri, adaposturi si refugii, gospodarii rurale. Capacitatea in unitatile de cazare turistica este de 5269 de locuri, din care 2652 in hoteluri, 262 in moteluri, 28 in hanuri, 444 in vile turistice, 132 in cabane, 244 in campinguri, 1026 in tabere de elevi si prescolari, 481 in pensiuni. In unitatile de alimentatie publica exista cca. 6000 de locuri. Structurile de primire sint concentrate in proportie de 75% in Suceava si Vatra Dornei, iar restul in municipiile Radauti, Cimpulung Moldovenesc, Falticeni, orasele Gura Humorului, Siret si in comunele Putna si Galanesti.
Intr-o ierarhizare a zonelor turistice in functie de asezarea in teritoriu, de reteaua de cai de comunicatii si baza de cazare, Suceava ocupa locul 7 din 23 de zone cu potential turistic complex al Romaniei.
In zona se pot practica diferite forme de turism: (cultural, wellness, agroturism, turism activ, turism de vinatoare), frumusetea locurilor atragind anual numerosi vizitatori in statiunile climaterice (Cimpulung Moldovenesc, Gura Humorului) si balneoclimaterice (Vatra Dornei) si pe intregul tinut al judetului.
Daca frumusetile locurilor ar fi fost de ajuns pentru a aduce si bunastare, atunci Bucovina ar fi fost cu siguranta unul dintre cele mai bogate tarimuri ale acestei lumi. Din pacate acest lucru nu a fost suficient. Istoria locurilor i-a invatat insa pe oamenii de aici ca nu poti capata nimic de la nimeni fara sa lupti.
Si cum turismul este unul dintre domeniile care inca mai poate aduce aceasta bunastare, bucovinenii s-au hotarit sa nu stea cu miinile in sin, ci sa se ajute singuri, pentru a fi ajutati. Drept urmare, Camera de Comert si Industrie a Judetului Suceava, alaturi de IBD - Serviciul Integrat de Consultanta pentru Economie in Romania, a avut initiativa crearii unei asociatii care sa confere mai multa forta agentilor din turism.
In luna august a anului 2001, sub denumirea "Forum pentru Promovarea Turismului in Bucovina", a fost organizata prima intilnire a celor interesati: agenti din turism, organizatii nonguvernamentale, organe ale administratiei publice, moderatori si consultanti germani din partea IBD-GTZ si, nu in ultimul rind, reprezentanti ai Ministerului Turismului, care prin prezenta lor au facut public sprijinul ministerului in crearea acestei forme asociative.
Asa cum a fost precizat anterior, este o certitudine de necontestat ca zona Bucovinei beneficiaza de un potential natural, cultural si istoric de exceptie, care, valorificat asa cum trebuie, ar putea transforma Bucovina intr-o destinatie turistica de referinta. Ce anume ar putea sa contribuie la aceasta
In primul rind, o strategie unitara care sa scoata in evidenta punctele tari ale zonei si sa le atenueze pe cele slabe, alaturi de diversificarea ofertei de servicii complementare ofertei de cazare, care ar putea permite alcatuirea de pachete turistice ce ar atrage turistii in zona pentru sejururi de circa o saptamina.
Reclama individuala in turism, realizata prin pliante si materiale informative, este eficienta, mai ales cind este insotita si de o promovare a zonei pe ansamblul ei, care se poate infaptui printr-o actiune coerenta a tuturor agentilor din turism.
Drept urmare, solutia cea mai viabila in acest sens a fost infiintarea unei asociatii, care se doreste a deveni in timp si un garant al calitatii serviciilor ce vor fi oferite turistilor, dar si mijloc de realizare a unei promovari eficiente a intreprinzatorilor din turism si a regiunii in ansamblul sau.
Prezenta numeroasa la seminarul din luna august 2001 a dovedit interesul trezit de aceasta. Dorinta tuturor era de a realiza ceva concret, de a pune in practica ideile care au fost schimbate in acest cadru formal, spre a nu se ramine doar in faza de deziderat, asa cum s-a intimplat in cazul multor initiative sau proiecte valoroase, care insa au murit "in fasa", fara a fi puse in practica.
O prima actiune incununata de succes a fost organizarea unui stand unic Bucovina la Tirgul International de Turism - Bucuresti, in luna octombrie 2001, care a reunit oferta in turism a tuturor unitatilor, structuri de primire si agentii de turism, si a pus in valoare Bucovina ca destinatie turistica. Modul atractiv in care a fost prezentata oferta turistica, potentialul zonei au dus la obtinerea locului I din partea organizatorilor.
Acest eveniment a dovedit tuturor celor implicati ca o colaborare in promovarea turismului poate avea rezultate eficiente intr-o masura mai mare decit eforturile personale singulare ale intreprinzatorilor din acest domeniu.
Ca urmare a acestei experiente si a strinsei colaborari intre factorii implicati, Camera de Comert, IBD-GTZ, a Ministerului Turismului, a factorilor din administratia publica si a tuturor agentilor din turism, in luna noiembrie au fost demarate formalitatile de infiintare a Asociatiei Pentru Turism Bucovina. Membrii asociatiei sint majoritatea prestatorilor din turism, persoane din conducerea administrativa locala, personalitati din mediile cultural, stiintific si religios, astfel incit sa fie posibila realizarea unui maximum de impact si coeziune.
Scopul asociatiei este promovarea si dezvoltarea turismului in Bucovina, iar dintre obiectivele acesteia amintim: elaborarea unei strategii privind promovarea si dezvoltarea turismului in Bucovina; elaborarea unei baze de date turistice, cu obiectivele turistice din Bucovina; atragerea de programe si finantari in vederea cresterii calitatii turismului din Bucovina; atragerea de programe care sa sporeasca accesibilitatea turismului in Bucovina; organizarea de mese rotunde, seminarii, conferinte etc; elaborarea de studii si analize pe domeniile de interes turistic; promovarea cooperarii cu administratia centrala si locala; promovarea cooperarii si a unei comunicari eficiente intre institutii guvernamentale si neguvernamentale si organizarea de mese rotunde in acest sens; editarea de materiale promotionale; acordarea de burse de studii in tara si strainatate; realizarea unor activitati economice pentru atingerea scopului si printr-o agentie economica; atragerea si utilizarea, in conditiile legii, a unor surse financiare sub forma de donatii, subventii, contributii, sponsorizari, taxe, cotizatii, pentru prestatii si asistenta; promovarea schimbului de date, informatii, publicatii, specialisti, cooperarea cu asociatii si organisme similare de profil din tara si strainatate; organizarea unor cursuri de instruire, calificare si perfectionare a personalului din turism; crearea unor parteneriate cu asociatii din tara si strainatate, care promoveaza scopul asociatiei.
Prima actiune concreta care a fost intreprinsa in 2002 a fost editarea unei brosuri turistice Bucovina, cu sprijinul financiar al Ministerului Turismului si cu cel logistic oferit de specialistii in media si in marketing turistic, antrenati in aceasta actiune de catre IBD. Brosura are drept tel prezentarea generala a Bucovinei si trezirea interesului turistilor pentru acest tarim de legenda. Aceasta lucrare de un inalt profesionalism a cunoscut aprecieri deosebite la toate manifestarile la care a fost prezenta Asociatia Pentru Turism Bucovina.
Un al doilea eveniment notabil a fost participarea Bucovinei cu un stand propriu la Bursa Internationala de Turism de la Berlin, din martie 2002. Oferta turistica a Romaniei a fost intregita de acest stand, care a incercat sa prezinte tot ce are aceasta zona mai semnificativ. Un farmec aparte a fost dat de prezenta unor mesteri populari care au demonstrat practic celor de fata cum se fac oalele de lut sau cum se scriu cu ceara renumitele oua impistrite din Bucovina, toate astea pe acordurile muzicii populare si a dansurilor Ansamblului Popular "Arcanul" din Fundu Moldovei.
Gratie acestor actiuni intreprinse, la asociatie au inceput sa fie primite solicitari din partea unor firme de turism din tara si din strainatate. Au fost trimise propuneri de colaborare tuturor tour-operatorilor din Germania care au Romania si Bucovina prinse in programele lor ca destinatii turistice. Zona a fost de asemenea vizitata de grupuri de ziaristi din Austria si Spania, care au putut aprecia indeaproape frumusetile locurilor.
In luna iulie au vizitat regiunea 12 jurnalisti de turism din Germania, oferind apoi o imagine fidela a ofertei turistice din Bucovina, au spulberat mitul creat in media multor tari europene, incercind sa destrame conul de umbra artificial creat.
In a doua jumatate a anului 2002 Asociatia Pentru Turism Bucovina, realizat Brosura Bucovina in limba engleza si a participat cu un stand propriu la Tirgul International de Turism - Bucuresti, octombrie 2002.
Printre planurile de viitor ale asociatiei se numara infiintarea unei scoli de meserii in turism, perfectionarea si formarea cadrelor din turism fiind deja pusa in practica prin intermediul unor proiecte Leonardo da Vinci.
Toate actiunile care au fost intreprinse intr-o perioada relativ scurta de timp au aratat ca totusi se poate si ca depinde de un concept pe care noi reusim relativ greu sa il punem in practica: "sa comunici". Peter Zimmer, unul dintre consultantii germani, spunea ca imaginea agentilor din turism este cea a unor persoane asezate in jurul unei mese rotunde, care stau insa cu spatele unul catre celalalt. Doar prin intoarcerea tuturor si asezarea fata in fata la o masa a discutiilor se poate ajunge la rezultate care pot fi benefice zonei in general, dar si tuturor celor implicati, in particular.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona