O AventurA ecvestrA la Marea NeagrA
Articol
Text: ANNE-MARY NECHITA
Foto: VICTOR RAICU

Privelistea era idilica. Jumatatea de rasarit a cercului in care ne gaseam era o naruire de albastru-fumuriu, nemiscat si voluptuos, imbratisata de licaririle aurii de nisip pur. Iar cea de apus, o incrincenare. De petice de verde, largi si impetuoase, ce se "izbeau" cu furie in tarm, asemeni unei mari cuprinse de furtuna. De undeva, parca de neunde, au izbucnit rapaituri. Rare la inceput, apoi tot mai dese, si mai dese, pina cind orizontul s-a despicat. Si... au aparut arcuindu-si trupurile zvelte, inaltindu-si fruntile, freamatind din nari cu voiosie. Un crimpei dintr-un basm, devenit, printr-un magic siretlic, fascinanta realitate. Cum sa rezisti, asadar, ispitei de a te avinta in cavalcada.

Si nu sint multi cei care rezista tentatiei de a vizita Herghelia Mangalia, unde pot fi admirati cei mai valorosi cai din tara, exemplare din rasele Pur Singe Arab, Pur Singe Englez, Shaghya si Ghidran, care participa, in fiecare simbata, la cursele de galop organizate pe hipodromul din oras. Mai ales ca in fiecare zi se pot inchiria cai, se pot lua lectii de echitatie, se pot face excursii calare prin imprejurimi si se poate afla povestea...
Potrivit instructorilor, prima herghelie din Romania a fost infiintata la Radauti, in 1782, in Bucovina habsburgica la acea vreme, si, impreuna cu herghelia de la Babolna (Ungaria) au stat la baza formarii rasei Shagya arabe. In timpul primului razboi mondial herghelia de la Radauti a fost distrusa complet, iar caii evacuati si vinduti in Austria. In 1919, cind Romania a ocupat Ungaria, a revendicat ca prada de razboi peste 100 de cai din hergheliile unguresti. Cel care avea sa infiinteze in 1920 o noua herghelie la Radauti avea sa fie capitanul Laorinescu. Din nefericire, in 1940 este evacuata, si caii mutati la Rusetu. Anul 1929 avea sa inaugureze herghelia de la Mangalia, infiintata cu cai de la Radauti si Babolna. Totusi, primul centru de crestere de pe teritoriul roman a fost fondat la Nucet, in 1874.
Liniile genealogice existente la ora actuala in Romania sint bazate pe acei cai cu provenienta din hergheliile austroungare, carora li s-au mai adaugat citeva importuri de armasari din Polonia, in 1937 si 1955. Timpul si-a spus insa cuvintul, si la Herghelia Mangalia au ramas 10 armasari pepinieri din liniile Siglavy Bagdady (adus din Babolna via Radauti), El Iman (linii egiptene aduse din Germania), Ibn Galal (linii egiptene aduse via Ungaria - Germania), Cygaj (linie poloneza), Gazal (linie ungureasca), Mersuch (linie ungureasca), Nedjari (linii franceze si poloneze). Rasa Shagya Araba a convietuit la Mangalia cu caii Pur Singe Arab, impartind multe linii comune si fiind separati doar de dangaua de pe spate si masivitatea sporita.
Cum, insa, obrazul subtire cu cheltuiala se tine, nu este suficient ca un cal sa apartina unei rase de prestigiu pentru a intra in circuit. Trebuie sa fie mai intii instruit, imediat ce a implinit virsta de 3 ani. Galopul, trapul, cursele cu obstacole incep, cu timpul, sa nu mai fie dificile, ajungindu-se chiar la performante de 1000 m/ minut. Asa se stabilesc si preturile. Cine doreste sa aiba propriul sau exemplar poate sa-l cumpere de la Herghelia Mangalia, contra unor tarife de la 1.500 la 500.000 de dolari. Nici costul echipamentelor nu se "lasa" mai prejos. Dirlogii, zabala, capastrul, valtrapul, saua, chingile, scaritele si jambierele atingind uneori sume "record". Iar calaretul, daca vrea sa fie la inaltime, trebuie sa "investeasca" in capelina (100 dolari), cizme (150-500 dolari) si pantaloni speciali (80-200 dolari), manusi, cravasa si tot ce se cade pentru o persoana cu pretentii. Daca mai adaugam ca o sedinta de calarie de 30 de minute costa 120.000 de lei, intelegem pe loc de ce echitatia este un sport "nobil".
Si cu toate acestea, folosirea calului ca animal de calarie are traditii vechi, fiind intilnita pentru prima data la egipteni. In Grecia antica, domesticirea calului i se atribuie lui Belerofon, prin secolul al XVI-lea i. H. Cursele se bucurau de o mare popularitate in Elada, echitatia ajungind sa fie considerata, inca de pe atunci, unul din factorii de baza ai unei educatii armonioase. Cele mai vechi concursuri hipice desfasurate la Olympia sint cele de care, organizate de Oinomaos in amintirea intrecerilor pretendentilor la mina Hippodamiei. Pe atunci, pista de calarie era in linie dreapta si avea o lungime variabila, intre 384,56 si 769,12 m. Hipodromul de la Olympia avea 770 m, fiind delimitat lateral si avind o borna pentru intoarcere (sema) pazita, conform legendei, de Taraxippos (spaima cailor). Nici atunci concursurile hipice nu erau accesibile tuturor, costurile pentru procurarea si intretinerea cailor fiind destul de importante. Cistigatorii curselor erau stapinii armasarilor, nu vizitiii ori jocheii. De multe ori, printre invingatori s-au numarat personaje ilustre ale istoriei, precum Glaukon din Atena, Filip al II-lea al Macedoniei,Theron si Kleostenes (tiranii din Agrigent si Siciona) ori Tiberius Claudius Nero din Roma.
Oricit ar fi de costisitoare insa, echitatia atrage din ce in ce mai multi adepti. Ultima moda a ajuns chiar sa impuna traseele ecvestre pe destinatii din ce in ce mai greu accesibile. Si chiar daca o asemenea "placere" iti scoate din buzunar circa 700 de dolari/ sejur, merita sa incerci senzatia unui apus de soare calare. Macar o data in viata...

Herghelia si Hipodromul Mangalia
Sos. Constantei km 3, (statiunea Venus)
Cod 8727 Mangalia, Constanta
Tel. 0241 - 75 13 25
Program de vizita: zilnic intre orele:
8:00 -11:00 si 15:00 -18.00
In fiecare zi se pot face rezervari pentru ziua urmatoare, pina la ora 18:00.
Tarife: 30 min. calarie - 5 euro/ pers.; 30 min. plimbare cu poneyul - 3 euro/ pers.; vizita - 2 euro/ pers.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona