Editorial - Cu Sigla Q inainte!
Articol
Acum trei saptamini am avut o sansa unica. Aceea de a compara doua mentalitati specifice unor piete turistice aflate in faze similare de dezvoltare: Egipt si Romania. Sigur ca fiecare a pornit de la resurse diferite, cu viteze diferite. Dar nu ma voi opri acum la aceasta, ci la serviciile turistice si calitatea lor, si trebuie sa remarc, nu fara o mare parere de rau ca, desi avem pretentia de a intra in UE in 2007, o sa cam raminem de caruta, pentru ca n-om aplica noi legea bacsisului la orice colt de strada, dar nici in ceea ce priveste calitatea nu ne prea omoara grija. La noi, fie ca te afli intr-un hotel sau intr-un simplu restaurant, ai parte de acelasi vechi si neschimbat tratament - daca sefu e de fata, treaba merge ca pe roate, daca nu... Dumnezeu cu mila. Pacat de dictonul "Clientul nostru, stapinul nostru", care ar fi trebuit sa ne fie litera de Evanghelie. Litera a ramas, nu incape indoiala, dar, la noi, cu siguranta a ajuns "litera moarta". Si asta pentru ca in Romania, oricit bacsis ai lasa, politica sictirului cistiga teren si se raspindeste de la o zi la alta. Din fericire, autoritatile de resort s-au gindit sa ia masuri si sa impuna un standard nou de calitate - Sigla Q. Programe s-au intocmit cu nemiluita, de vreo doi ani incoace. Dezbateri s-au tinut cu duiumul. Problema care ne macina este daca vor avea ele vreun efect asupra tinerilor care au ajuns pe usa din fata sau pe cea din dos a restaurantelor si hotelurilor noastre, cum scria deunazi un stimat confrate si mentor. Pentru ca, oricit de trist ar fi, este adevarat - dupa ce am reusit sa cistigam 14 ani de libertate, am ajuns sa ii pierdem pe cei sapte... de acasa. In Egipt, lucrurile au o cu totul alta turnura. Se cere pretutindeni bacsis, e drept. Dar nu atit din viciu, cit din cauza saraciei, care a invins, pina la urma, fudulia. Asa ca, oriunde te-ai afla, in Egipt, ai sa vezi cum toata lumea, de la vladica la opinca, trudeste. Iar daca se intimpla sa le fii oaspete, nu mai stiu cum sa te copleseasca cu amabilitatea. Si poate ca egiptenii nu sint mai scoliti decit noi. Poate ca nu au absolvit ei cine stie ce cursuri de marketing ori management turistic, dar cu siguranta au invatat cum sa serveasca cu zimbetul pe buze si sa te faca sa te simti nabab pentru o vacanta, oricit de mult sau de putin ai fi platit pentru sejurul cu pricina.
Poate ca, asa cum am avut ocazia sa-i aud comentind pe unii "Cavaleri ai Tristei Figuri" facute de turismul romanesc, egiptenii si-or fi lasat de curind camilele la bariera. Intrebarea este, insa, noi cind o sa le lasam pe ale noastre Pina atunci, cu Sigla Q inainte!

Anne-Mary Nechita
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona