Ghidul de turism - un "fachir" pentru o vacanta ideala
Articol
Text: Anne-Mary Nechita, DragoS Dimancea
Foto:Victor Raicu

Expresia "to guide", cu sensul "a indruma, a calauzi" - de origine franceza, preluata si asimilata de limba engleza, inseamna a arata ceva cuiva, a conduce pe cineva spre o anumita destinatie, dar si a organiza si a directiona evenimentele. In acest sens, ghidul de turism este persoana care, in baza certificatului de calificare si a atestatului, poate asigura desfasurarea in bune conditii a programelor turistice.


Ce spune legea
Potrivit legislatiei in vigoare, profesia de ghid poate fi exercitata de cetateni romani in virsta de cel putin 18 ani impliniti, posesori ai unui certificat de calificare obtinut in urma absolvirii unui curs de calificare la una dintre institutiile cu activitate de invatamint autorizate potrivit legii si agreate de Ministerul Turismului. Se face o distinctie clara intre ghidul local (care asigura asistenta turistica pe un teritoriu limitat), ghidul national (care asigura asistenta turistica pe teritoriul national si in strainatate) si ghidul specializat pentru anumite segmente. Aceasta activitate poate fi exercitata fie ca activitate de baza, fie ca activitate complementara, iar profesia de ghid de turism poate fi practicata si pe cont propriu de catre persoane fizice, cu conditia sa fie respectate urmatoarele prevederi legale:
l Hotarirea Guvernului nr. 305/08.03.2002 privind atestarea si utilizarea ghizilor de turism - Monitorul Oficial nr. 140 din 21.03.2001
l Ordinul ministrului turismului nr. 263/20.06.2001 pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile si criteriile pentru selectionarea, scolarizarea, atestarea si utilizarea ghizilor de turism, precum si atributiile acestora - Monitorul Oficial nr. 437/06.08.2001.

De la Cicerone la managerul de grup
Ce inseamna, insa, in viata de zi cu zi, un ghid de turism profesionist Gazda, amfitrion, Cicerone... Si, de cele mai multe ori, un actor, un magician, un personaj care intr-o situatie cheie trebuie sa interpreteze o piesa de teatru de foarte buna calitate in fata consumatorilor, a celor care si-au platit dreptul de a se bucura din plin de o vacanta, un sejur sau un week-end de vis.
Misiunea aceasta, desi pare, nu este floare la ureche, pentru ca fiecare turist are tabieturile si nevoile sale, de cele mai multe ori peste standardul pachetului sau programului platit. Dar daca ne gindim ca turismul nu este o activitate deloc ieftina si ca pentru un sejur romanul trebuie sa stringa cureaua aproape un an de zile, nici o pretentie nu este exagerata.
Cel care trebuie sa stea tampon intre nemultumirile clientului si agentie este tot ghidul. Iar daca da gres cu vreun program risca sa-si piarda viata, slujba sau reputatia profesionala. Daca are succes si este un bun manager de grup, se considera ca si-a facut treaba asa cum se cuvine. Oricum ar sta lucrurile, oricit de usoara sau grea ar fi aceasta meserie, un lucru este cert - turismul unei tari nu se poate dezvolta daca nu exista servicii de inalta tinuta si ghizi talentati si daruiti, descurcareti, buni cunoscatori de limbi straine, dar si de traditii ori obiceiuri nationale. Renasterea unei scoli nationale de ghizi, cu puternice motivatii, ar readuce tinerii cu aptitudini catre aceasta piata inca deficitara a fortei de munca.
Legile de aur ale ghidAriei
Ce cred, insa, ghizii profesionisti despre aceasta profesie, despre legile ei de aur si pozitia ghidului in societatea de azi am aflat de la Florin Vintila, Seful formatiei Salvamont Busteni si director al Salvamont pe Valea Prahovei, Petru Ariciuc, Seful formatiei Salvamont Vatra Dornei, si Nicolae Mustea, Seful formatiei Salvamont Sibiu:

Florin VintilA
"Ghidul este o persoana bine instruita, care cunoaste perfect traseul, si are cunostinte temeinice de prim ajutor. El nu trebuie sa uite nici un moment ca rolul sau este sa se simta bine si sa-i faca pe ceilalti sa incerce aceleasi senzatii, sa le faca excursia cit mai placuta. De aceea, este necesar sa aleaga traseul dupa posibilitatile celui mai slab din grup, sa imprime un ritm de mers adecvat si sa nu scape din vedere nici una dintre persoanele din grup.
Din nefericire, in societatea romaneasca nu avem o educatie care sa ne impuna folosirea ghizilor pe trasee. Nici macar statutul de ghid turistic nu este bine definit, desi toata lumea ii cunoaste importanta, ca si faptul ca o excursie memorabila tine de abilitatile ghidului".

Petru Ariciuc
" Ghidul este de obicei o persoana autorizata si avizata, care conduce grupul si care, in functie de specificul activitatii sale, trebuie sa fie un bun specialist in psihologie si psihologie sociala, trebuie sa aiba o mare capacitate de motivare a grupului, sa fie un bun cunoscator al zonei - topografie, flora, fauna - si sa stapineasca perfect regulile muntelui. Pentru ca grupul depinde de el, este imperios necesar sa isi aminteasca un lucru simplu - orice excursie trebuie sa provoace placere, nu sa devina un chin.
Desi multa vreme ghidul a fost ignorat, exista totusi o usoara tendinta de implicare a ghizilor in programe turistice. Cu toate acestea, majoritatea turistilor care vin la centrele de informare sint, inca, straini.

Nicolae Mustea
"Ghid - un om adevarat, un bun cunoscator al traseului pe care-l parcurge, un sportiv excelent, cu cunostinte de prim ajutor si o inima calda. Pentru a avea succes trebuie, totusi, sa fie un foarte bun manager, un organizator al grupului, sa aiba o previziune a strategiei de grup (citi oameni ia cu el, unde ii duce, de ce echipament are nevoie etc.), sa fie flexibil la componenta grupului si... un fin psiholog.
O perceptie a ghidului exista si nu prea la noi in tara. Turistii straini cunosc mai bine importanta ghidului decit romanii, care sint cel mai adesea impinsi de teribilism. Sincer vorbind, nici financiar nu este o intreprindere usoara - ghidul trebuie sa fie implicat in conceperea programelor de turism, si cum ghidaria nu e o meserie solitara, trebuie sa colaboreze cu toate organismele implicate in turismul local."
In concluzie, pregatirea unui ghid de turism este un proces complex. Necesita luarea in considerare a nenumarate elemente apartinind unor variate domenii, pornind de la metodologia prezentarii unui obiectiv sau a unui itinerar turistic, rolul ghidului in realizarea animatiei pe parcursul actiunilor turistice, cunostinte elaborate de geografie, de tehnica a activitatilor de cazare, alimentatie (restaurant sau bar) mergind pina la istoria artei si a arhitecturii si, mai ales, psihosociologie.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona