Trenurile de epoca din depouri, in circuitul turistic
Articol
Text: Victor Raicu, Anne-Mary Nechita
Foto: Victor Raicu

Au existat vremuri cind in saloanele sale se petreceau cele mai odioase crime, se puneau la cale intrigi sau se desfasurau voluptoase scene de romantism. Pe atunci era "rege" si inspira cele mai aprinse imaginatii scriitoricesti. Timpul s-a dovedit, insa, nemilos si l-a detronat, trecindu-l de pe sine in depouri prafuite, in vitrinele magazinelor de bijuterii sau ale celor de jucarii sofisticate, pentru bogatasii momentului. Dar cum moda este schimbatoare, trenul de epoca revine din nou la mare voga, intrind "in forta" direct in circuitul turistic.

O legenda vie
In 1883, primul tren de o remarcabila frumusete avea sa-si inceapa cu mare pompa voiajul sau in jurul lumii. A lasat in urma oameni si epoci felurite, a traversat istoria si si-a continuat calatoria sub cele mai misterioase nume, culminind, insa, sub titulatura de "Express daOrient". O simpla privire in interior si te intoarce inapoi in epocile in care luxul si opulenta iti dictau pozitia in societate. Tapiseriile exotice, marochinariile complicate, mozaicurile mestesugite si lumina palida de candelabre ample de cristal ori alama te transpun intr-un ambient de feerie, recomandat in speta intilnirilor galante. Autorul de facto al unui asemenea miracol pe sine a fost americanul George Mortimer Pullman, al carui model a fost urmat in Europa de belgianul George Nagelmackers, care avea sa construiasca un tren cu un confort si un lux inimaginabile. Marele sau avantaj l-a constituit faptul ca detinea deja controlul asupra Companiei Internationale Vagon Lits. Singurele care-i lipseau erau locomotivele de mare calibru, dar si asta s-a rezolvat, astfel incit, in 1883, trenul s-a lansat oficial pe ruta Paris - Strasbourg - M•nchen - Viena - Budapesta - Bucuresti - Giurgiu. De aici, pe feribot, trenul trecea Dunarea in Bulgaria, unde i se atasa o locomotiva austriaca cu aburi, si in 14 ore ajungea la Istanbul. In preajma anului 1900, numarul calatoriilor cu Orient Expressul, cum avea sa fie numit de atunci incoace, se inmulteste pe destinatiile Belgrad, Sofia si Istanbul, intrind in concurenta strinsa cu Simplon Orient Express, care opera pe Paris - Milano - Venetia - Trieste - Belgrad - Istanbul. Competitia avea, insa, sa dispara dupa 1962, cind cel din urma este inlocuit de Direct Orient Express. 14 ani mai tirziu dispare si acesta din urma, Orient Expressul nemaiavind practic rival si functionind liber pe ruta Paris - Viena.

De la "Orient Express", la trenurile imperiale
Cum era si firesc, o data lansate, bijuteriile pe roti au facut "victime" printre numeroasele case imperiale sau regale ale lumii, suveranii timpului neezitind sa-si introduca in patrimoniu locomotive si garnituri care de care mai elegante. Primul amator de asemenea voiaje a fost imparatul Austriei, Franz Josef I, care a achizitionat in 1891 primul tren de lux. Din nefericire, prototipul nu a rezistat timpurilor, singurul vagon pastrat putind fi astazi admirat la Muzeul Tehnic din Praga. Printre cele mai bine cotate trenuri de lux ale timpului s-au numarat, la un moment dat, si Royal Hungarian Express, care pleaca astazi din Budapesta si traverseaza Romania medievala, pina pe malul Dunarii, China Orient Express, asamblat in 1960 si folosit de personalitati marcante ale Guvernului chinez, ori Nostalgia, care ofera o experienta transsiberiana unica, pentru a ajunge, dupa 10 zile, la Istanbul.

Aventura "Made in Romania"...
Cei care isi doresc sa traiasca pe propria lor piele o aventura similara, nu mai au de ce sa apeleze la Orient Express. De anul acesta, Societatea Feroviara de Turism si-a propus sa ii invite pe romani, si nu numai, intr-o incursiune in istorie, in perioada de maxima opulenta dintre cele doua razboaie mondiale, lansind trenurile de epoca in circuitul turistic.
Parcul de locomotive si vagoane reuneste exemplare unice in lume, fabricate in Germania, Statele Unite, Anglia, Polonia si Romania, si disponibile atit pentru liniile cu ecartament normal, cit si pentru cele cu ecartament ingust. Restaurarea si intretinerea lor s-a realizat de-a lungul timpului, pentru a li se pastra intacta valoarea de patrimoniu.

... cu iz de "Pacific"
Una dintre cele mai frumoase locomotive cu abur pentru linie normala din Romania este "Pacificul", singura in functiune din celebra serie omonima. A fost fabricata in anul 1922, in Germania, fiind proiectata pentru a tracta trenuri de rang superior pentru calatori, la viteza maxima de 126 km/h. Intre 1929 si 1938 locomotivele Pacific au remorcat trenurile rapide de lux "Carpati Express", "Fulger Regele Carol I", "Fulger Pullman Express" si "Orient Express", fiind retrase din circulatie in 1974. Impresionanta si impunatoare prin eleganta si gabaritul ei este si locomotiva cu abur 142044, fabricata in 1939 la Resita, dupa modelul locomotivei austriece 214. Din punct de vedere tehnic, aceasta poate atinge viteze de 140 km/h, remorcind trenuri turistice, inclusiv pe cel regal. Deosebita prin caracteristicile sale constructive si aspect, locomotiva 150025 face parte din ultima serie de locomotive cu abur construite in Romania, fiind destinata remorcarii trenurilor grele. Modelul acesteia a fost preluat dupa proiectul german al seriei 52, la care au fost aduse multiple imbunatatiri tehnologice. A fost restaurata si este gata pentru a remorca trenuri de epoca, recomandata fiind pentru traseele de munte. Locomotiva cu abur 140117, fabricata in anul 1920 la uzinele Baldwin Works Philadelphia din Statele Unite, reprezinta un exemplar unic, fiind primita cadou din partea Frantei, alaturi de alte 14, pentru eforturile deosebite depuse de Romania in primul razboi mondial. Ea a fost folosita initial pe frontul din Europa. Modelul 140117 este folosit astazi, dupa mai bine de 80 de ani de serviciu, la diverse administratii de cale ferata, fiind utilizat de asemena pentru remorcarea trenurilor de epoca, pentru calatorii nostalgice sau pentru fotografiere-filmare pe cele mai pitoresti linii de cale ferata. Sora mai mica a locomotivelor cu abur din seria "Pacific", locomotiva 230516 a fost fabricata la Resita, in 1936. Ea provine din seria germana P8, cea mai populara si intens folosita categorie de locomotive. In toamna anului 1944, 230516 a reusit sa treaca prin trei bombardamente ale aviatiei germane, in zona Arad - Deva. Denumite popular si "Mocanite", locomotivele cu abur pentru linie ingusta - 764052 si 764053 - fac parte din seria de 10 locomotive construite in anul 1949 la fabrica Chrzanowo din Polonia. Ele au fost adapostite pe rind in depourile de locomotive din Satu Mare, Turda, Sibiu si Tirgu Mures. In prezent, locomotiva 764053 se afla garata in depoul de linie ingusta din Tirgu Mures, iar 764052 la Sibiu, fiind gata sa tracteze trenuri de epoca pe linii din Transilvania.

... prin vagoane si trenuri de lux
Vagoanele de epoca ofera confortul trenurilor regale si al primelor trenuri care au circulat la inceputul secolului al XIX-lea in Romania. Restaurate si intretinute la nivelul anului in care au fost fabricate, vagoanele trenurilor de epoca ofera spatii de dormit, pentru servirea mesei in saloane luxoase sau in locuri special amenajate pentru gustari, fumoare etc. Ele sint disponibile pe orice ruta si pentru orice destinatie din Romania si amintesc de vechile trenuri europene "Orient-Express". In plus, dispun de dotari speciale pentru organizarea de conferinte - spatii de tip salon, cu capacitate variabila, in functie de compartimentarea necesara.
Trei asemenea vagoane, fabricate intre anii 1866 si 1869 la uzina Ashbury din Manchester - Anglia, sint incluse in componenta trenului "Calugareni". Acesta a circulat intre 1869 si 1918 pe ruta Bucuresti - Giurgiu, prima linie de cale ferata din Principatele Unite, iar in timpul razboiului de independenta (1877-1878) a transportat militari din corpul 14 si 15 al armatei ruse si diviziile de garda imperiale. Tot cu acest tren au calatorit regele Carol, tarul Alexandru al II-lea, Marele Duce Nicolae si suita lor regala. La ora actuala, cele trei vagoane, cite unul pentru fiecare clasa (I, II si III), au o capacitate totala de 68 de locuri.
Si trenul "Moldovita" are in componenta sa patru vagoane de epoca, fabricate intre anii 1855-1890 la uzinele "Simmering" din Austria. Ele au fost utilizate pe liniile de cale ferata din Moldova si Bucovina, la sfirsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX. Dintre cele patru vagoane, unul este compartimentat special pentru transportul bagajelor voluminoase, un altul este tip salon, cu o capacitate de 15 locuri, iar celelalte doua au impreuna 36 de locuri.

Martor tacut la "faurirea" istoriei
Restaurat anul acesta si introdus in circuitul turistic pentru orice destinatie din Romania, Trenul Regal a fost, de-a lungul timpului, martor al unor importante evenimente. In vagonul sau salon a luat ultimul prinz pe teritoriul Romaniei Regele Mihai I, in ianuarie 1948, in acelasi decor in care, in toamna anului 1955, s-au purtat discutiile intre Nikita Hrusciov si Gheorghe Gheorghiu-Dej, privind plecarea trupelor sovietice din Romania. La 6 august 1975, aici au luat micul-dejun presedintele Statelor Unite ale Americii, Gerard Ford, si secretarul de stat Henry Kissinger, care au calatorit impreuna cu Nicolae Ceausescu, de la Bucuresti la Sinaia. In acelasi vagon au mers in timpul vinatorilor organizate intre anii 1976 si 1977 sefi de stat precum Teodor Jivkov - octombrie 1976; Leonid Brejnev - noiembrie 1976; Erik Honecker - 8 februarie 1977. Toate cele cinci vagoane au fost construite pentru a intruni normele internationale de circulatie, trenul reprezentind o garnitura de lux, la nivelul trenului "Orient-Express", si putind atinge viteze de pina la 160 km/h. Dormitorul regal are o capacitate de cinci locuri, in doua apartamente ce beneficiaza si de cite o baie complet utilata. El a fost asamblat in 1928, la uzinele Ernesto Breda. Vagonul de dormit, destinat demnitarilor, realizat in acelasi an, la aceeasi fabrica, are o capacitate de primire de 8 locuri. La rindul sau, vagonul-sufragerie dispune de 24 locuri in salonul mare si 12 in cel mic, in timp ce cele doua vagoane de dormit - clasa I si a II-a - au o capacitate totala de 22 de locuri, fiind construite in 1928 la Officine Meccaniche Italiane Reggio Emilia din Milano. La ora actuala Trenul Regal se afla pe raza Regionalei Bucuresti, in Remiza Mogosoaia, si poate fi remorcat cu locomotive de viteza cum ar fi 231.065 (Muzeul Sibiu), si 142.044 (depoul Arad).
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona