CAUCAZ 2004
Articol
Text: Anne-Mary Nechita
Foto: Gabriel Florescu, CAtAlin Vrabie, Silviu Chiru Si Radu Simion

Eterne tronuri de gheata argintie, presarate printre piscuri nepieritoare, si crevase de o frumusete uluitoare. Legende fara seaman despre destinul unui Prometeu inca inlantuit ori al unui urias, Elbrus, cu doua capete, care-i sfideaza pe zeii neinduratori, tainuiti de albastrul smaraldiu al tariilor.
Si daca maretia-i s-ar limita la atit si tot ar fi un bun motiv pentru a pune pe drumuri cutezatorii din lumea intreaga.

Joi 05-08-2004
11:55 - Am facut rost de permisele pentru virful de pe granita. Interesant si amuzant, la casa de bilete casieritele folosesc abace pentru a face calcule, desi au casa de marcat. Am cumparat patru bilete catre Tyrnauz (188r) si am mincat o placinta de cartofi cu brinza, ceva traditional am inteles, nu foarte buna, dar... ok. Arata ca o turta sau ca o clatita neumpluta. Vizele pentru virful de pe granita au fost gratis. 14:55 - In autobuz, in drum spre Tyrnyauz. Oamenii sint uriti, cu trasaturi aspre, asiatice, tatari cred, si vorbesc un dialect arabesc. Fetele tinere isi poarta parul lung, iar femeile poarta batic. 15:45 - Am facut OVIR registration, 240 ruble impreuna (2$ de caciula). Ieftin, foarte ieftin. Mai ramine de platit taxa pentru Vf. Elbrus si... gata cu hirtiile. 17:25 - Ne apropiem de Elbrus. Astept sa vad ghetarii. 100r, autobuzul din Tyrnyauz pina in Elbrus-sat. Destul de mult, dar... 18: 25 - Sintem la intrarea in Valea Adyl Su. Am vazut ghetari la peste 3.000 m. Superbi. Mai avem de luat permisele de virf pentru Elbrus si Adyl Su Valley si gata. Cred ca de miine vom incepe sa urcam. 21:30 - Am asezat corturile. Radu si Silviu au un North Face bestial, iar noi un Hanna Attack superb. Acum sintem la masa. In sfirsit, ceva cald: supa si piure. Mi-am facut rucsacul pentru miine si am ales ce las aici. Am facut un dus, iar acum, la culcare. Sint ceva conditii in camping, aici, pentru 60r pe care le platim de om. Campingul se afla imediat la capatul satului Elbrus, pe stinga.

Vineri 06-08-2004
08:20 - M-am trezit si acum vreau sa beau o ciocolata calda. Vom pleca spre ghetar pe la 10:00, cred. E destul de frig, ne ies aburi pe gura. Nu stiu exact altitudinea la care ne aflam, dar e rece, si asta pentru ca sintem incadrati de doua riuri de ghetar care sint super reci. Campingul se cheama "Saklia". 11:15 - Plecam spre Green Hotel.13:00 - Djan Tugan Camp. Se vad virfuri de peste 3.500 m, pline de zapada si gheata. Aici sintem la 2.300 m altitudine, cam la fel cu platoul Bucegilor. Abia astept sa trec de 2.544 m. Facem o mica pauza si plecam spre Green Hotel. 13:45 - Primul control militar (la 2.400 m). Ne-au verificat pasapoartele si permisul pentru virfurile de pe granita. 14:15 - Un popas. Stau cu picioarele in apa rece de ghetar. Are o culoare tare ciudata. Sint sigur ca se va vedea in poze, si e foarte rece, iti taie respiratia. Dar e o binefacere pentru picioarele noastre incinse de drum. Altimetrul lui Gabi arata 2.500m. Mai e putin si trec de 2544. 15:45 - Green Hotel (2660m). Montam corturile. De aici se vede ghetarul cu morena, si alte de-astea. Ne vom odihni putin, si plecam spre 3.500. 17:00 - Altitudine 2.750 m. Am plecat pe o creasta sa vedem ghetarul. Splendid. Sint convins ca in poze nu se va vedea nici 10% din realitate. E pentru prima oara cind vad crevase, si sint magnifice. 18:15 - 3.022 m arata altimetrul lui Gabi. Mi l-a dat mie. El a ramas cu Radu, la 2.975 m, iar eu am vrut sa ajung la 3.000m. Asa ca, impreuna cu Silviu, iata-ma. Ma simt excelent. Silviu mi-a atras atentia ca urca si Gabi cu Radu. 20:10 - Acum sintem la masa. Ne-am intors dintr-o mica plimbare care, repet, m-a dus la peste 3.000 m. Ne vom odihni si vom pleca spre Gumachi miine, pe la 7:00. 21:05 - Sint in cort. Afara mai ploua, mai sta. Se aud traznete pe creasta, dar speram ca pina miine sa se faca vreme buna. Am baut un ceai si acum am un somn in mine de nu ma vad. 21:35 - Stau in cort si afara ploua si fulgera. Imi place cum se aude ploaia si cum se vad fulgerele. Ma cam ingrijoreaza vremea, dar speranta nu a murit.

Simbata 07-08-2004
9:05 - Altitudine: 2.950 m. Primul pas pe ghetar. Mi-am pus coltarii, si acum am ramas ultimul, ca sa notez. Radu tot face poze. Are si la ce. Elbrusul se vede superb, e senin si soare. 10:03 - Altitudine 3.220 m. 11:40 (alt. 3.600) - La 10:50 - 3.400, iar la 11:50 - 3.500. O ultima fortare si sintem in virf. Am ales o ruta prin dreapta, iar acum e o portiune de stinca. Mie mi-e cam lene sa scot coltarii, vad ca baietii si i-au scos. 12:58 - Vf Gumachi, 3.805 m. Dupa o panta super de zapada, de peste 300 m diferenta de nivel, intrerupta de doua ori de un urcus pe stinca mai serios, am ajuns si pe virf. Nu simt altitudinea, decit ca merg mai greu decit in Bucegi, pe aceleasi inclinatii. 16:30 - Inapoi, la corturi. Impresii de coborire: o creasta extrem de aeriana; la sfirsitul ei o coborire splendida, chiar o descatarare placuta; crevase bestiale, care mai de care mai adinci si mai impresionante. Intr-un cuvint: SUPER. A fost o ascensiune pe cinste. Am carat coarda si asigurari degeaba, ca nu am avut nevoie deloc. 20:50 - La culcare. Miine plecam inapoi, in Elbrus-sat, iar poimiine pe virf. Sper sa avem vreme buna.

Duminica 08-08-2004
08:45 - Ne pregatim de plecare. 13:20 - Inapoi la tabara de baza. Am plecat la 11:00 de la Green Hotel, iarde la Djan Tugan Camp am luat un microbuz pina aici, dar el ne-a dus doar pina la jumatatea drumului, la o terasa si... gata, nu a mai vrut. 17:05 - O scurta plimbare prin Terskol. 22:10 - In cort. Afara ploua de citeva ore bune. Nu cred ca miine vom putea urca pe Elbrus. Cine stie, totusi, poate se va face vreme buna. Din Terskol se vedea Donguz-Orun superb, o creasta si un perete bestial. Daca se va face vreme buna, dupa ce ne vom intoarce de pe Elbrus intentionam sa o escaladam si pe aia.

Luni 09-08-2004
09:30 - Sintem la masa. Ne-am trezit cam acum o jumatate de ora si ne bucuram de vremea buna. Cred ca vom pleca spre Elbrus. 12:45 - Am luat cabina pina la 3.000m. De aici trebuie sa mai luam una, pina la 3.800. Costul de persoana a fost 240 r (dus - intors). Peisajul e splendid. 3.500 m - a doua cabina. De aici vom lua telescaunul. Totul e grandios, ireal. Nu am cuvinte. Stau cocotat pe un mututoi de stinca. Toata roca e rosie, aprinsa, se vede ca e vulcan, magma arsa, arida, fara vegetatie. 13:40 - La butoaie. Am urcat cu telescaunul (60r dus). Superb. Linistea din telescaun, privelistea, totul e minunat. 3.800m, o altitudine la care anul trecut doar visam. Acum sint aici. Soarele e foarte puternic, iar daca nu te dai cu crema, te arde imediat.14:20 - Am mincat, si acum ne pregatim sa urcam spre Priut.15:55 - Priut. Incredibil, nu am nici un fel de rau de altitudine. 16:20 - Baietii se chinuie sa puna corturile pe zapada. E atita liniste... Un rus cinta la chitara si din voce ceva de neinteles pentru mine, dar care suna extrem de frumos. In spatele meu e o stinca pe care sint prinse zeci de placute comemorative ale unor alpinisti care cred ca au murit pe aici. Dupa ce vom pune corturile, vom pleca mai sus. In refugiu nu mai erau locuri, nici pe jos. Pe una dintre placute scrie ca patru alpinisti: Martin Dousec, Leona Strelecka, Michal Nemec si Lenka Razourkova au murit pe 10 iulie 2003. 18:10 - Pe niste bolovani, la 4.300 m altitudine, spune altimetrul lui Gabi. Bate vintul si e destul de rece. 19:10 - Simt altitudinea. Ma doare capul si simt ca ma string timplele. Ciudata senzatie. 20:30 Sint in cort la baieti. E frig si am sosetele ude. Sper miine sa reusesc sa le usuc, la refugiu. 21:00 - In cort, in sacul de dormit. Afara e cam frig (doar sintem la 4.100 m), dar in rest e ok. Miine vom merge spre Pastukov, unde vom incerca sa dormim.

Marti 10-08-2004
08:05 - Radu si Silviu au plecat spre virf. Ei s-au plins ca toata noaptea au degerat de frig si nu isi permit inca o noapte aici (putin probabil). Eu si Gabi am ramas sa mincam si sa vedem dupa asta daca putem atinge virful. Daca nu, miine. Vintul bate destul de taricel, si din cauza asta ai impresia ca este foarte frig. Noroc ca e senin si soarele ne incalzeste. In citeva minute vom pleca. Nu cred ca vom atinge virful astazi. 11:30 - Pietrele lui Pastukhov (4.670m). Vintul bate tare si sint foarte obosit. Respir ok, doar ca nu reusesc sa ma alimentez cu oxigen. Mi-au cam inghetat picioarele. 16:30 - Epuizare - asta este cuvintul care caracterizeaza starea mea acum. Dupa o tura pina la 5.120m (am fost aici la 14:40) si coborirea la corturi, acum sint extenuat. Miine vom pleca spre virf (SPER). Daca nu era ceata si asa tirziu, atingeam astazi virful. Niciodata, dar niciodata, nu am fost mai obosit decit acum.

Miercuri 11-08-2004
04:35 - Trezirea. 10:25 - Inapoi la corturi. Numai eu si Radu. Am plecat pe la 5 si ceva spre virf, pe o vreme supernasoala, ceata si vint. Mai sus de Pastukhov cu vreo 200 de metri m-am intilnit cu Radu, care acuza greturi si vrea sa coborim astazi sub 2.500. M-am intors si eu cu el. Am inteles ca Silviu si Gabi erau la 30 de minute de locul unde m-am intilnit eu cu Radu. E a doua oara cind ma intoarce vremea proasta. Daca nu se face frumos, cred ca nu vom urca pe Elbrus. 13:45 - S-au intors si ceilalti doi, destul de dezumflati. Au fost doar pina in sa si, din cauza vremii proaste, s-au intors. 18:00 - Inapoi in Elbrus-sat, la Saklia. Dupa o coborire plina de peripetii, iata-ne inapoi, cautind cazare, pentru a dormi si noi intr-un pat ca oamenii. Sa revin la coborire. De la Priut la Butoaie a plouat, a fost lapovita de ne-a udat pina la piele (eu nu, dar baietii se pling).

Vineri 13-08-2004
17:10 - Pietrele lui Pastukhov. Am ajuns aici cu un ratrak (100 de dolari pentru toti patru), economisind mult timp si energie. S-a dovedit a fi ceata pina la 4.500 (un plafon), iar sus, un soare de nu-ti vine sa crezi. Mai sint cu noi citiva polonezi care, zic ei, au fost in Fagaras. Acum facem loc de cort in zapada. 19:00 - In cort. Trebuie sa topim zapada, ca nu avem apa deloc. Pe mine ma ustura nasul tare, de la soare. Vom dormi la 4.800 m, altitudinea Mont Blanc-ului. In drum spre Pastukhov a urcat cu noi in ratrak si un salvamontist. O echipa intreaga era in alerta, caci un turist cazuse intr-o crevasa, iar alti doi se pierdusera din cauza cetii.

Simbata 14-08-2004
06:00 - Plecam spre virf. Vremea e superba. Temperatura in cort a fost de -7 grade, ne spune Gabi (numai el are termometru). 13:05 - Vf. Elbrus - 5.642 m. URA! Am ajuns si aici. 16:30 - Sa revin la traseu. Greu, lung, iar la 5.000 m - foarte plicticos. In schimb, peisajul a fost mirific. Tuturor, in afara de Silviu, ne-au inghetat picioarele, de-am fost nevoiti sa ne descaltam si sa le masam, pentru ca altfel probabil faceam degeraturi. Eu am avut in picioare Salomon SM8, Gabi - KayLand Revolution, Radu - plastici Assolo, iar Silviu, incredibil, o pereche de insulete ordinare, de 350.000 lei, cu sosete de lina facute in casa. Sintem cu totii arsi de soare pe fata, desi ne-am dat cu creme. Nasurile ne sint ca niste cartofi mari, rosii si cu coaja. 19: 35 - La culcare, cam nemincati, obositi pina peste cap si insetati, ne-am bagat in sacii de dormit si...