ANT, proiecte la "cald"
Articol
Blue Flag, din nou in prim-plan
Pe 28 septembrie 2004 a avut loc, la Bucuresti, "Sedinta de lucru a Juriului National - Blue Flag", sub patronajul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, prin Autoritatea Nationala pentru Turism - Directia Generala de Autorizare. La eveniment au participat reprezentanti ai MTCT, Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerul Sanatatii, Ministerului Educatiei si Cercetarii, Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie, Administratiei Apele Romane - Filiala Dobrogea, autoritatilor locale riverane Marii Negre si ai operatorilor de plaje.
Aceasta etapa a derularii programului a vizat analizarea indeplinirii criteriilor Programului "Steagul Albastru - Blue Flag" de catre operatorii de plaja inscrisi in campania pentru obtinerea acestei distinctii. In vederea examinarii corecte a candidatilor a fost necesara constituirea unui Juriu National. Acesta a fost infiintat prin HG 335/2002.
Conform Art. 2 (1) HG 335/2002, Ministerul Turismului, Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, Ministerul Administratiei Publice, Ministerul Sanatatii si Familiei, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Prefectura Constanta si primarii localitatilor riverane Marii Negre isi vor delega reprezentantii in Comitetul National "Steagul Albastru-Blue Flag" alaturi de reprezentantii Centrului Carpato-Danubian de Geoecologie, ai asociatiilor profesionale si patronale din turism, precum si ai agentilor economici din turism.
Art 3. stipuleaza ca autoritatile publice reprezentate in Comitetul National "Steagul Albastru - Blue Flag" au urmatoarele atributii:
a. sprijina elaborarea studiilor de fezabilitate pentru programul-pilot si pentru extinderile dupa faza-pilot;
b. organizeaza efectuarea determinarilor caracteristicilor fizico-chimice si bacteriologice ale apei pentru plajele eligibile, in conditiile si cu frecventa cerute de programul "Steagul Albastru - Blue Flag";
c. propun masuri si sprijina actiunile de aducere a apei de imbaiat la parametrii de calitate stabiliti de Directiva europeana privind calitatea apei de imbaiere;
d. sprijina echiparea plajelor in conformitate cu cerintele programului "Steagul Albastru - Blue Flag";
e. sprijina elaborarea si realizarea programului de formare si educatie privind mediul, conform cerintelor programului "Steagul Albastru - Blue Flag";
f. participa la constituirea si activitatea Juriului national de evaluare a indeplinirii criteriilor programului "Steagul Albastru - Blue Flag".
"Prin implementarea programului "Blue Flag", MTCT si ANT urmaresc sporirea confortului pe plajele romanesti. El se adreseaza operatorilor de plaja care vor ca, pe linga serviciile de calitate oferite in restaurante sau hoteluri, sa le poata oferi clientilor si o plaja de o calitate superioara. Totodata, "Blue Flag" reprezinta un program de ecologizare a plajelor, un indicator de calitate pentru concesionarul de plaja, agentii economici si clienti. In momentul de fata avem 10 operatori de plaja care au semnat angajamentele pentru inscrierea in program" - a declarat Octavian Arsene, Director General in cadrul Directiei Generale de Autorizare din ANT.

TIT 2004 da unda verde investitiilor
Luna trecuta, la Teatrul National din Bucuresti s-a desfasurat Tirgul de Investitii in Turism, eveniment la care au participat reprezentanti din partea Agentiei Nationale a Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Agentiei SAPARD, Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, Anglo-Romanian Bank, Ministerului Integrarii Europene, Raiffeisen Bank, ING Bank, Alfa Bank, Bancii Comerciale Romane, Bancii Romane de Dezvoltare, HVB Bank, City Bank, Bancii Transilvania, Exim-Bank, Banc Post, Bancii Romanesti, Volksbank Romania. Tirgul se adreseaza atit intreprinderilor mici si mijlocii din sectorul turistic, cit si celor care vor sa demareze o afacere in turism.
"La Teatrul National se va deschide primul tirg de investitii in turism. Noutatea evenimentului o constituie prezenta in acelasi loc a finantatorilor, a agentilor de turism si a celor care vor sa investeasca in turism. Este pentru prima oara cind incercam sa aducem la un loc toti agentii economici care vor sa investeasca, sa faca o afacere in turism, si reprezentantii bancilor. Rolul acestora din urma este de a lamuri potentialul investitor despre cum poate face o afacere rentabila sau daca afacerea pe care vrea el sa o faca este rentabila. In cadrul aceluiasi eveniment vom lansa "Ghidul finantarii proiectelor din turism". Prin continutul acestui ghid, agentul economic ia contact cu toate informatiile necesare pentru a se familiariza cu proiectele pentru care se pot acorda imprumuturi rambursabile sau nerambursabile, cu institutiile care faciliteaza aceste proiecte. Ne-am gindit sa oferim celor care vor sa dezvolte o afacere in turism modele pentru constituirea unui plan de afaceri" - a declarat Nicu Radulescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism.

Romania "intra" in "House & Garden"
Coeditorul revistei "House & Garden" din Marea Britanie - care incorporeaza si revista "Food & Wine" -, Celina Fox, s-a aflat, recent, intr-o vizita de documentare in Romania. Scopul acestui demers l-a reprezentat realizarea unui articol care va aparea in numarul din martie 2005 al revistei si va prezenta atractiile culturale din tara noastra: castele si palate, manastiri - tematica adecvata cititorilor revistei. Programul vizitei a inclus vizitarea oraselor Bucuresti, Brasov, Fagaras, Sibiu, Sighisoara, satul saxon - Biertan, Suceava si manastirile din zona, precum si obiectivele turistice de pe Valea Prahovei.
Revista "House & Garden" apartine grupului Conde Nast Traveller si are un tiraj de 150.000 exemplare, la un numar de circa 750.000 de cititori.

"Pe Urmele Vinului"
O echipa a televiziunii Cehe CT1, realizatoare a emisiunii "Pe Urmele Vinului", a efectuat, recent, o vizita de documentare in Romania, pentru a completa serialul cu date de actualitate din timpul culesului, respectiv informatii privind potentialul turistic al zonelor viticole. Programul vizitei a cuprins filmarea Podgoriei Dealu Mare, vizitarea regiunii Vrancea - culesul viei, prezentarea Cramelor Domnesti si crama Vin Club Odobesti, apoi Valea Calugareasca, unde s-a facut o prezentare a soiurilor de vin romanesti. De asemenea, a fost studiata si podgoria Pietroasele, ocazie in care invitatii au participat la culesul viei si producerea mustului. In acelasi circuit au fost vizitate manastirile Sucevita, Moldovita, Voronet, biserica fortificata de la Biertani si manastirile de lemn, din patrimoniul UNESCO (Budesti, Desesti).

La Bran, Francesco Frangialli a apreciat potentialul rural al Romaniei
Octombrie a adus cu sine un eveniment de exceptie - Conferinta Internationala "Turismul rural si ecoturismul in Europa: potential si perspective" -, desfasurata la Bran - Moeciu, in prezenta lui Francesco Frangialli, Secretarul General al Organizatiei Mondiale a Turismului. Manifestarea a fost organizata de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului - Autoritatea Nationala pentru Turism, in colaborare cu Asociatia Nationala pentru Turism Rural, Ecologic si Cultural, sub egida Organizatiei Mondiale a Turismului.
Scopul principal al conferintei l-a constituit prezentarea practicilor de succes si a experientelor pozitive inregistrate in sectorul turismului rural, prin intermediul carora s-a ajuns la o dezvoltare rapida a industriei turistice in numeroase tari din Europa si din lumea intreaga. Totodata, s-a urmarit stimularea dezvoltarii acestui segment turistic si intensificarea fluxului de turisti catre zonele rurale.
Deschiderea conferintei a avut loc in prezenta lui Francesco Frangialli, Luigi Cabrini - directorul pentru Europa al OMT, Klaus Ehrlich - presedintele Euro Gites (Asociatia europeana de turism rural), Nicu Radulescu, Secretar de Stat, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism, si a altor reprezentanti ai Administratiei Prezidentiale, ai Guvernului Romaniei, ai asociatiilor si firmelor care desfasoara programe de turism rural, firme de consultanta in domeniu, institutii de invatamint de profil, delegati ai autoritatilor nationale de turism si firme tour-operatoare din Europa (Franta, Belgia, Croatia, Olanda, Turcia, Bulgaria, Republica Moldova, Cipru) si de peste ocean (SUA).

De la conferinta, la traditie
Traditiile romanesti s-au reunit la Bran pentru a intimpina participantii la aceasta conferinta. Cei prezenti au luat parte la o degustare de vinuri, dupa care a avut loc deschiderea unei expozitii de arta populara, apoi, in prima sesiune a conferintei, s-a discutat despre impactul turismului rural in economiile in tranzitie, in cea de-a doua despre reteaua de cazare in turismul rural, iar in a treia sesiune a fost abordata problematica produsului turistic, marketingului si calitatii in turismul rural. In cursul aceleiasi zile a avut loc un spectacol folcloric inedit, au fost acordate premiile "Margareta de aur" si a debutat prima editie a Festivalului National al Pensiunilor de Turism Rural.

"Romania se afla pe o pozitie foarte buna"
Francesco Frangialli, Secretarul General al Organizatiei Mondiale a Turismului, a declarat cu aceasta ocazie ca "Romania se afla intr-o pozitie foarte buna pentru a-si dezvolta turismul rural, pentru ca dispune de citeva lucruri importante. Este vorba despre potentialul natural, si pentru asta e de ajuns sa ne uitam in jur pentru a vedea frumusetea acestei zone, de o numeroasa populatie rurala care traieste din agroturism si, mai important, care si-a pastrat traditiile reflectate in gastronomie, folclor, arte si mestesuguri traditionale. Sinteti aproape de Europa Centrala si accesul aici devine din ce in ce mai facil, o data cu dezvoltarea infrastructurii, mai ales ca sinteti aproape acum de integrarea in Uniunea Europeana. In Europa este o cerere mare pentru acest tip de turism la aceasta ora si sint din ce in ce mai multi oameni care cauta turismul verde. Un alt lucru important, pe linga accesibilitatea zonei si celelalte despre care am vorbit pina acum, este existenta unui adevarat produs turistic, cu toate fatetele sale, si aici e vorba despre activitatile de petrecere a timpului liber si despre turismul cultural. Vizitatorii vor sa participe si sa descopere cu piciorul, cu bicicleta, cu calul, autenticitatea produsului si traditiile care exista in zona vizitata".

Turismul rural - asociat cu proiectele de dezvoltare regionala
Potrivit domnului Ion Iliescu, Presedintele Romaniei, "Conceptul turismului rural si cel ecologic este asociat, mai ales in spatiul politicilor europene, cu proiectele de dezvoltare regionala. Si pentru ca aceste programe sint, de obicei, bine sustinute din punct de vedere financiar - fapt ce ocazioneaza discutii animate la nivelul institutiilor europene - ar parea ca, prin aceste linii de programare, sintem in chiar inima proiectului economic al Uniunii Europene. Totusi, adevarata miza a acestor programe este corelata cu optiuni ce privesc prezervarea unor stiluri de viata alternativa si chiar a unei anumite viziuni asupra modului de locuire. De aceea, succesul alternativei turistice bazate pe agroturism si ecoturism are toate sansele sa devina o perpetua si solida realitate. Aceasta pentru ca filozofia si mesajul acestui tip de turism constau in a avea acces la ceea ce ar parea sa fie "vestigii" ale unui patrimoniu cultural ce a consacrat o alta dimensiune a locuirii: o locuire bazata pe o relatie instinctiv prietenoasa cu mediul, un respect fata de consumul de resurse si o cultura a preferintei pentru resursele regenerabile, o alimentatie orientata spre produse naturale, ca si dezvoltarea unei identitati culturale a colectivitatilor traditionale consonante cu aceste valori. Este motivul pentru care oferta acestor programe de agroturism si ecoturism pare ca se orienteaza nu atit spre obiectivul unei conservari, cit, mai curind, spre cel al asumarii unui patrimoniu cultural ce pune accent pe diversitate, dar si pe un ansamblu de bune practici in domeniu. Urez succes conferintei, sperind ca impartasirea bunelor practici in domeniu ne va permite sa ne regasim intr-o comunitate mai bine structurata si mai dinamica, spre beneficiul nostru, al tuturor."

OMT ne asaza pe locul doi
Participantilor la conferinta le-a fost citit, de asemenea, mesajul Ministrului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Miron Mitrea, care aprecia ca "poate cel mai important eveniment international in domeniul turismului rural este gazduit de Romania. Doi ani la rind Organizatia Mondiala a Turismului ne-a situat pe locul doi in ceea ce priveste cresterea turismului. Este o recunoastere a eforturilor noastre, care se bazeaza pe cifre concrete. Anul 2004 inseamna pentru Romania 30 de hoteluri noi, 378 de pensiuni agroturistice noi. La inceputul anului ne-am propus o crestere de aproximativ 10% in turismul romanesc. Avem o crestere de aproximativ 12% in ceea ce priveste turismul intern, cu turisti romani, si de aproximativ 40% la turismul cu turisti straini, lucru care este notabil. 2004 pentru noi este un an turistic bun, lucru care se datoreaza asociatiilor din turism, agentiilor de turism, tuturor celor care au lucrat si au reusit sa creeze un alt tip de abordare. Una dintre aceste asociatii este ANTREC, care a reusit sa transforme acest tip de turism, intr-un timp destul de scurt, intr-unul prosper. Ceea ce este mai important este insa diversificarea ofertei. Turismul rural nu se mai limiteaza la casa si masa. Proprietarii de pensiuni si ANTREC-ul au oferte foarte tentante si pentru petrecerea timpului liber. Iarna sint plimbari cu saniile trase de cai, vara sint pelerinaje si drumetii prin care se descopera natura. Am reusit in aceasta arie a turismului sa demonstram un vechi proverb romanesc: "Omul sfinteste locul" si sa aratam lumii ce au mai bun romanii: acel spirit de gazda primitoare. Turismul rural i-a cucerit pe romani si pe straini deopotriva. Acest eveniment demonstreaza ca am reusit sa ne gasim locul ca tara turistica in industria internationala a turismului. Sint mindru sa afirm ca dezvoltarea turismului rural este unul dintre proiectele de succes ale Romaniei si imi doresc ca lucrarile acestui seminar sa fie un bun schimb de experienta si sa demonstreze acest lucru."
n"Romania - o destinatie turistica europeana in plina expansiune"
In cursul lucrarilor a fost prezentata activitatea Autoritatii Nationale pentru Turism in anul 2004, sub titlul "Romania - o destinatie turistica europeana in plina expansiune". La capitolul promovarea Romaniei peste hotare s-au subliniat:
- Campania de promovare a turismului: "Romania, Simply surprising", care invita turistii sa descopere Romania, o destinatie turistica est-europeana in plina expansiune;
- 20 de birouri de promovare a turismului in strainatate, ultimul dintre acestea fiind deschis de curind in China, la Beijing, si participarea la 35 de expozitii internationale de turism;
- Invitarea de reprezentanti mass-media straini si tour-operatori in Romania - in acest an peste 220 jurnalisti si 120 agenti de turism au vizitat Romania;
- Distribuirea unui numar substantial de materiale promotionale (brosuri, filme, CD-uri);
- Campanii de promovare pe posturi de televiziune pan-europene si internationale, in scopul cresterii interesului pentru Romania.
In ceea ce priveste sprijinirea dezvoltarii turismului rural si a ecoturismului, s-a precizat ca, in conformitate cu locul special pe care il detine ecoturismul in cadrul "Strategiei nationale de dezvoltare a turismului romanesc", a fost lansat de curind Programul Ecoturismului in Romania, cu accent pe conservarea Deltei Dunarii si a parcurilor nationale si naturale din tara noastra. Strinsa colaborare cu ANTREC si cu Asociatia Romana de Ecoturism a fost materializata si in suportul financiar pentru promovarea activitatilor desfasurate:
- programul social "Vacanta la tara" si editarea revistei cu acelasi nume;
- furnizarea de informatii privind fondurile disponibile pentru dezvoltarea turismului rural si de consultanta de specialitate in sensul dezvoltarii unei afaceri in domeniu;
- lansarea "Ghidului finantarii proiectelor din turism" care contine o sectiune speciala adresata turismului rural (de exemplu, Programul SAPARD al UE).
- cofinantarea organizarii de cursuri de formare profesionala in domeniul turismului rural si a publicarii de carti de specialitate.
Referitor la punctele forte ale destinatiei turistice Romania, s-au mentionat:
- bogatia si varietatea resurselor naturale (accesul la Marea Neagra, Muntii Carpati, Dunarea si Delta Dunarii, izvoare de ape minerale si termale, etc.);
- patrimoniul vast (cultural si istoric), traditii bine conservate de-a lungul timpului, ospitalitatea - Romania este o insula de latinitate intr-un ocean slav;
- asezarea geografica favorabila;
- destinatie turistica in expansiune;
- destinatie "non-euro": banii dvs. au valoare in Romania;
- existenta unor resurse pentru dezvoltarea de noi produse turistice.
In final, s-au prezentat urmatoarele date statistice:
- aproximativ 95% dintre turistii care viziteaza Romania provin de pe continentul european.
- 20% provin din tarile UE (conform structurii UE inainte de 1 mai 2004).
- indicatorul "sosiri turisti" din tarile UE a inregistrat o crestere constanta si substantiala in ultimii 4 ani, de circa 35%, iar fata de anul 1995 s-a inregistrat o crestere de aproape 66%.
- incasarile valutare din turismul international au insumat in 2003 aproximativ 780 milioane de dolari, in timp ce in 2002 s-au ridicat la circa 600 milioane de dolari. Cresterea inregistrata a fost de 177,8% in anul 2003 fata de 1999 si de14,4% fata de anul 2002.
- ponderea turismului in PIB a fost de 3,5% in 2003 fata de 3,2% in 2002, iar numarul turistilor straini care viziteaza Romania a crescut in 2003 cu 16,7% fata de 2002.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona