Fotografia si turismul
Articol
Text: Ema Cojocaru

Turismul de masa a capatat amploare la inceputul secolului al XIX-lea, iar fotografia a aparut la sfirsitul secolului al XIX-lea, contribuind la raspindirea turismului pe plan mondial in secolul XX. Fotografiile ofereau o dovada a calatoriei si a locurilor descoperite, faceau cunoscute peisaje noi, animale si plante ciudate, chipuri de oameni apartinind altor rase.
Cuvintele aveau rol descriptiv si informativ, dar imaginile au impins mai departe limitele cunoasterii, infatisind realitati din alte lumi, lucruri stranii, de necrezut poate, care existau dincolo de spatiile familiare omului de rind.
Fotografia a avut de la bun inceput acest impact puternic, pentru ca a adus lumile indepartate mai aproape, dintr-o singura privire. Pentru ca, dintr-o privire, a stirnit emotii, bucurii si dorinta de calatorie. Fie ca era vorba de peisaje ale muntilor apropiati, dar greu accesibili, fie ca erau fotografii de arhitectura din tari putin cunoscute sau instantanee din cadrul unor sarbatori specifice locului, toate aceste imagini au avut ca rezultat promovarea zonelor in care au fost facute. Au aprins imaginatia, au trezit interesul de a vedea cu propriii ochi.

O privire in prezent

Si astazi, fotografia isi continua cuminte rolul de motor puternic care duce in spate industria turistica a lumii. Turismul nu ar fi nimic fara promovare, iar promovarea nu ar avea acelasi impact fara fotografie Un text bine scris ne-ar putea face o idee despre o zona indepartata, ne-ar putea chiar trezi interesul, dar o fotografie buna face mai mult decit o mie de cuvinte si vorbeste de la sine. Am putea spune chiar ca turismul are disperata nevoie de fotografie.
Este insa la fel de adevarat ca dezvoltarea turismului a atras dupa sine dezvoltarea industriei foto - o explozie a numarului de aparate de fotografiat compacte (sau sapunuri, cum li se mai zice), la care oricine are acces, chiar si cu un buget redus, si care ofera tuturor sansa de a aduce acasa frinturi din locurile vizitate. Este deja arhicunoscut cliseul turistilor japonezi, mereu cu aparatul de git, care fotografiaza orice, oricind! Fiecare dintre noi a fost "arestat" la un moment dat de un prieten intors din calatorie, care tocmai a adus fotografiile de la laborator; sau poate chiar noi am fost in postura de a-i plictisi pe ceilalti cu pozele noastre din concediu. Adevarul este ca in prezent se fac tone de fotografii de turism, cele mai multe nereusite. Mai bine o amintire placuta decit o poza proasta, este de parere Cristian Lascu, redactor-sef la revista "National Geographic". Dar citi dintre noi am putea renunta la placerea pozelor facute in concedii Singura solutie ar fi sa facem poze mai bune...
La polul opus se afla imaginile profesioniste, menite a fi achizitionate de agentii de turism, reviste, albume turistice, centre de vederi si calendare. Ele sint realizate cu aparate performante si de cele mai multe ori pe baza unui proiect. Din pacate, aceasta directie nu este foarte bine conturata la noi, pentru ca cererea nu este ferma si bine definita. Fotografiile se platesc prost, comenzile sint putine, si nu se poate vorbi de fotografi specializati pe turism Poate si pentru ca fotografia de turism este un gen complex, in care este inclus si peisajul, si arhitectura, si portretul! Exista o nemultumire generala ca in Romania nu se fac destule pentru promovarea turismului. Cererea mica de fotografie in acest domeniu confirma parerea generala. Pliantele sint prea putin diversificate, iar multe sint alb-negru sau slabe calitativ. Cliseele si-au facut simtita prezenta in albumele de promovare a Romaniei - atractiile turistice binecunoscute sint fotografiate parca din acelasi unghi, in acelasi anotimp, iar cadrele sint lipsite de viata, de elementul uman.

Ce spun specialistii?
Cristian Lascu spune un mare adevar: ca in pozele noastre de calatorie de cele mai multe ori mintim. Poate neintentionat, pentru ca vrem sa extragem doar frumosul dintr-un loc. Cautam zonele cele mai atragatoare, lumina cea mai buna, prim-planul cel mai favorabil si facem o poza de calendar. In lipsa unei legi care sa protejeze peisajul, peste tot in Romania apar constructii de prost-gust care nu se incadreaza in peisajul natural. In acest caz, scoatem din cadru vilele, stilpii de tensiune si lasam doar o casuta batrineasca. Cineva din strainatate, care nu cunoaste locurile, isi poate inchipui ca Romania are un peisaj traditional prin excelenta, si va fi surprins sa gaseasca o gramada de locuinte moderne.
Intr-adevar, tendinta de idealizare este o trasatura a fotografiei de turism. Fie ca tendinta vine in mod constient din partea hotelurilor si a agentiilor de turism, care prefera fotografiile ce ascund minusurile si prezinta doar partile atragatoare, fie ca se intimpla inconstient, la fiecare dintre noi, fotografia de turism prezinta o altfel de realitate. Fie ca am eliminat din cadru gunoaiele ce impinzesc o poienita, fie ca am ales sa nu fotografiem si partea in ruina a unei cladiri, noi prezentam realitatea intr-o lumina mult mai placuta. De asemenea, atunci cind nu includem in cadru si un etalon, denaturam proportia reala a obiectelor, facindu-le sa para mai mari si, in consecinta, mai frumoase.
Ce determina insa placerea aceasta nebuna de a face fotografii pe oriunde mergem Oare motivatiile difera de la amator la profesionist Cristian Lascu considera ca dorinta de a impartasi sta la baza oricarei fotografii, alaturi de dorinta de a trezi o parere (admirativa, de ce sa nu recunoastem) din partea celorlalti. Arareori fotografia va fi o experienta pur individuala, egoista. Un turist va face instantanee, fara a experimenta diverse unghiuri de abordare, fara a gindi dincolo de aparenta cadrului. Un profesionist, care are un contract de indeplinit, este insa motivat sa faca o fotografie cit mai buna si isi va pune amprenta pe tot ceea ce face. Fotografia de turism profesionala are anumite exigente, nu poate fi facuta la voia intimplarii: capata importanta lumina, incadrarea, surprinderea momentului, realizarea tehnica.

Citeva sfaturi pentru
o fotografie reusita
Nu voi incepe cu o discutie despre aparatul de fotografiat, pentru ca ar dura prea mult si pentru ca se pot face fotografii bune si cu un aparat compact (desigur, nu de cea mai proasta calitate). In intreaga lume au fost si sint exemple de fotografi care au facut poze extraordinare cu un singur obiectiv Deci pina la urma cel mai mult conteaza ochiul si experienta omului din spatele aparatului de fotografiat.
Si voi puteti depasi conditia de simpli "butonisti"! Trebuie doar sa stiti citeva trucuri si sa fiti propriul critic. In primul rind, este foarte important sa ginditi fotografia inainte de a apasa pe butonul declansator. De ce faceti poza Ce anume v-a captat interesul Pozitia din care fotografiati este oare cea mai buna Ati incadrat bine subiectul Veti spune ca multi fotografi fac poze bune fara sa se gindeasca. Da, dar in spatele acestei performante stau ani intregi de experienta. Si ei au inceput prin a gindi o fotografie. Si ei au invatat din propriile greseli. Puteti face deci ca si pozele cu care va intoarceti din calatorii sa fie din ce in ce mai bune.
Mai intii, o poza cu un subiect bine definit devine brusc mai interesanta decit una cu multe elemente. Cautati deci ceva cu adevarat interesant in toata scena care v-a atras, apropiati-va, incadrati tinind cont de regula treimilor (prezentata mai jos) si abia apoi faceti poza. Este important ca subiectul sa fie bine vizibil, iar elementele neinteresante sau care ar distrage atentia sa fie scoase din cadru. Pentru a acoperi spatii goale, cer sau pamint, puteti folosi elemente incadratoare, dar pentru asta va trebui sa explorati putin zona, pentru a gasi cele mai interesante completari pentru fotografie - un gard, flori si arbusti, ziduri de caramida, ramuri, arcade, orice se poate constitui intr-un cadru placut. Atentie la subiectele dificile, cu zone mari, luminoase sau, din contra, intunecoase, care pot ruina fotografia! Cerul trebuie plasat cit mai putin in cadru daca este tern, in schimb norii de furtuna pot adauga dramatism!

Peisaje, portrete, arhitectura
Pentru un peisaj, cautati o eventuala linie directoare (un riu meandrat, un drumeag serpuitor) care poate deveni o calauza a privirii prin cadru. Dati atentie si diagonalelor, care pot dinamiza un peisaj. Pentru fotografia de arhitectura, tineti minte ca un detaliu poate fi de multe ori mai interesant decit intreaga structura. Potretele oamenilor intilniti Acestea sint desigur cel mai greu de realizat, in mare parte din teama ca vom fi refuzati. Incercati, cele citeva refuzuri vor fi desigur uitate in fata numarului mare de succese! Si aici, este important sa va aflati aproape de subiect. Pozindu-l de la distanta, acesta isi pierde din trasaturi, poza nu mai are impact, decit daca persoana va juca rol de silueta, dar deja nu mai este vorba despre un portret. Aici trebuie spus ca si partenerul de calatorie poate fi de ajutor in realizarea unei fotografii bune! Pentru aceasta, regizati un pic poza si faceti-l sa interactioneze intr-un fel sau altul cu elementele din cadru. Dati-i si lui un rol in fotografie, fie si doar pe post de silueta intr-un fermecator rasarit. Veti depasi stadiul de instantaneu si pozele, in care apare iar si iar aceeasi persoana, nu vor mai fi plicticoase.
Regula treimilor poate face o fotografie mult mai placuta vizual. Imaginati-va cadrul impartit in trei parti egale, atit pe orizontala, cit si pe verticala. La intersectia liniilor imaginare se afla patru puncte, numite puncte de interes. Incercati sa plasati subiectul intr-unul din aceste puncte si pe una dintre liniile imaginare. Aici va trebui sa studiati un pic si pe cont propriu!
In strainatate au aparut deja carti dedicate fotografierii zonelor turistice clasice! Ele cuprind sfaturi despre cele mai bune locuri de unde poate fi fotografiat un obiectiv turistic, despre cel mai bun moment din zi si din anotimp, si o sumedenie de trucuri. Chiar daca nu aveti astfel de carti, puteti sa studiati in prealabil imagini din zona respectiva, fie doar si pentru a vedea ce puteti gasi la fata locului.

Ce spun fotografii amatori?
Am fost curiosi sa aflam ce parere au si fotografii amatori despre fotografia de turism. Majoritatea considera ca rolul ei este covirsitor in alegerea destinatiei de vacanta, caci o fotografie atragatoare te pune in miscare si te ajuta sa faci distinctia intre o multitudine de oferte. Radu Pali spune ca, pentru turisti, fotografia e o marturie ca "au fost acolo", mai mult un document decit un act artistic, menit sa le trezeasca amintirile locurilor vizitate. Florin Novac priveste fotografia ca pe o carte de vizita a turismului si cheia succesului in acest domeniu, in cazul in care este folosita la potentialul maxim.
In privinta celor mai fotogenice locuri din Romania, raspunsurile au variat, dar au existat si puncte comune - Piatra Craiului, Defileul Dunarii, Retezatul sudic, Muntii Apuseni, Delta Dunarii, Valea Cernei. La fel de fotogenice sint considerate insa si luna octombrie intr-o padure de foioase, norii in Bucegi, iarna, sau traseul mocanitei de pe Valea Vaserului. Fotografiile realizate aici sint mai slabe decit cele din strainatate pentru ca starea materiala influenteaza calitatea filmelor si a aparaturii folosite. Tinerii fotografi spera intr-o evolutie pozitiva a fotografiei de turism din Romania, o tara cu un potential fotografic urias, ce merita explorat si pus in valoare.

Primul Salon National de Fotografie Turistica

La noi, industria este la inceput de drum. De-abia in decembrie 2004 revista "Vacante & calatorii" a initiat un concurs menit a se finaliza cu organizarea primei editii a Salonului National de Fotografie Turistica, la Romexpo, in cadrul Tirgului National de Turism. Acesta a fost adresat tuturor celor pasionati de arta fotografica, fotografi amatori sau profesionisti, indiferent de virsta, ocupatie, statut social, sex sau nationalitate, si a fost conceput pe patru categorii - "Peisaj - natura", "Obiective turistice", "Peisaj citadin", "Eseu fotografic". Din juriu au facut parte:
l Dinu Lazar (presedintele juriului, Artist al Federatiei Internationale de Arta Fotografica)
l Sorin Iliesiu (conf. univ. dr., UNATC I.L. Caragiale)
l Sorin Botoseneanu (lect. univ. dr., UNATC I.L. Caragiale)
l Anne-Mary Nechita (secretar general de redactie, revista "Vacante&Calatorii")
l Orlando Rosu (art director, revista "Vacante&Calatorii")

Dat fiind interesul deosebit din partea publicului cititor si a vizitatorilor site-ului www.vacantesicalatorii.ro, care nu au ezitat sa-si exprime interesul fata de aceasta manifestare, ne-am fi dorit sa putem face loc in paginile revistei tuturor ilustratiilor din competitie. Cum insa numarul lor a depasit 5.000 - dintre care 3.522 au fost postate pe site si 1.499 sosite la redactie prin intermediul postei - am considerat mai eficient sa prezentam intii cistigatorii, iar din acest numar sa va invitam in universul finalistilor. Mai intii, categoria "Peisaj - natura".
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona