Fotografia si turismul - peisaj citadin
Articol
Text: Ema Cojocaru

Prima editie a Salonului National de Fotografie Turistica, desfasurat la Romexpo in luna aprilie, a avut un debut promitator, gratie numarului mare de lucrari inscrise si a calitatii artistice deosebite a fotografiilor expuse. Succesul imens de care s-a bucurat aceasta premiera ne-a determinat sa dam startul la cea de-a doua editie a acestui salon, care va avea loc in luna octombrie. Pentru a veni in sprijinul celor care si-ar dori, dar nu au suficienta experienta pentru a participa la un asemenea salon, continuam mini-ghidul de fotografiere inceput in numarul precedent, abordind mai pe larg peisajul citadin. Daca sfaturile si sugestiile noastre vi se vor parea demne de urmat, aveti toata vara la dispozitie pentru a exersa. Si, cine stie, poate va vom regasi printre cistigatori!

Pentru inceput...
Fotografia urbana este mai complexa decit peisajul, pentru ca, pe linga fotografia de arhitectura, include si instantaneele realizate in strada, care necesita viteza, un ochi format si, desigur, putina sansa. Fotografii citadini sint atrasi de orasul nou, de orasul vechi, de trecatorii cu povestile pe care le aduc, sau de toate la un loc. Ei se simt in elementul lor in agitatia strazilor, sint fascinati de fragmentele de viata pe care le intrezaresc, de evenimentele neobisnuite pe care spera sa le surprinda la o cotitura. De multe ori ei cauta momentul propice in care o cladire veche se afla in cea mai buna lumina din zi, pentru ca, in umbrele lungi ale diminetii sau in lumina calda a inserarii zidurile sa prinda viata si sa-si depene povestea in fata privitorului. Sint fotografi ce au ajuns celebri prin imaginile realizate cu pasiune, pasiune ce ii facea sa revina iar si iar intr-o locatie, pentru a "vina" lumina buna sau aparitia unui personaj ce dadea ultimul retus unei fotografii extraordinare. Desigur, fotografii de azi trebuie sa lupte cu banalizarea imaginilor. In fiecare an se fac mii de poze cu obiectivele turistice cunoscute dintr-o regiune, deci este o adevarata provocare de a veni cu ceva nou, cu ceva nemaifacut. In unele situatii este insa aproape imposibil, caci statuia sau cladirea au fost deja imortalizate din toate unghiurile posibile si la toate orele din zi si din an. Daca sinteti cu adevarat incapatinati, nu ramine decit varianta unui prim-plan interesant, de preferinta uman, care sa aduca nota de originalitate dorita.
Inainte de a vizita un oras sau o tara noua este bine sa va informati asupra a ceea ce veti gasi acolo. Si nu neaparat asupra obiectivelor turistice, ci si asupra festivalurilor ce ar putea fi in desfasurare aici. S-ar putea chiar sa va decideti a amina calatoria cu citeva zile pentru a participa la o sarbatoare de care abia ati aflat, si care va fi un bun prilej pentru fotografii interesante. Descoperiti care sint emblemele regiunii, obiectivele renumite, trasaturile specifice, precum gastronomia, textilele, vasele, obiectele de artizanat! Incercati sa traiti spiritul orasului si sa-l surprindeti cit mai bine in fotografii. E bine sa va informati si asupra obiceiurilor si traditiilor locului, pentru a nu le incalca fara intentie.

Invatati sa priviti, sa cautati
Abordati o cladire ca pe un om, caci amindoua au propriul caracter; intrebati-va ce va atrage la ea, cum ati defini-o, si mai ales cum puteti surprinde toate acestea in fotografie (prin lumina, incadrare, prim-plan etc.). Cu siguranta este cea mai grea misiune a unui fotograf - sa transpuna pe pelicula (sau pe senzorul digital) senzatiile, starea de spirit pe care le-a avut in acel moment, si sa le transmita mai departe privitorului.
Pentru a incadra cel mai bine cladirile si pentru a da profunzime imaginii, gasiti un prim-plan interesant, diverse obiecte care vin sa completeze subiectul principal, ca de exemplu o poarta din caramida sau fier forjat, o arcada, un zid de piatra. In afara cazului cind prim-planul va fi redat sub forma de silueta (deci subexpus), este bine ca el sa aiba o claritate acceptabila, pentru ca altfel va deranja vizual; se va utiliza deci o diafragma inchisa. Nu va limitati la a fotografia subiectul frontal, de la o distanta acceptabila din care il puteti cuprinde in intregime. Daca vreti sa obtineti mai mult de o carte postala, plimbati-va in jurul subiectului, dati-i ocol, ajungeti chiar si in spatele lui! Veti descoperi cu siguranta un unghi interesant si efortul va merita din plin.
Pentru vederile generale asupra orasului, cautati o cladire inalta sau, daca in preajma localitatii exista dealuri sau munti josi, nu ezitati sa ii abordati pentru a obtine o vedere de ansamblu! N-ar fi rau sa va interesati in prealabil daca exista o platforma belvedere, pentru a nu regreta urcusul in cazul in care timpul este limitat. Pentru o astfel de vedere asupra orasului, soarele este un ingredient indispensabil, mai ales daca pe aparat aveti un superangular. Cu un teleobiectiv, ceata sau aburii diminetii pot da imagini deosebite, intr-un cadru bine compus (cu o biserica sau o cladire interesanta ca punct de interes). Observati ritmul acoperisurilor, serpuirea strazilor principale, stralucirea suprafetelor de sticla si metal Chiar daca nu aveti unul dintre aparatele acelea panoramice scumpe, puteti obtine si singuri astfel de fotografii, cu ajutorul unui trepied! Faceti serii de doua sau trei poze, miscind aparatul in plan orizontal, luind cite un reper la marginile cadrului, care vor ajuta ulterior la suprapunerea fotografiilor. Daca aparatul este digital, unirea celor trei bucati se va face usor intr-un program gen Photoshop, rezultatul fiind mult mai bun decit in cazul hirtiei foto, mai greu de montat.

Latura umana a orasului
Nu ati observat deja ca multe dintre fotografiile facute in oras sint pustii, lipsite de elementul uman Asteptam cuminti ca oamenii sa iasa din cadru si abia apoi declansam. Ne gindim ca acestia nu vor face decit sa ne ruineze poza noastra frumoasa. Dar rezultatul nu este atit de bun pe cit ne-am asteptat - regasim un peisaj urban lipsit de viata, fata singuratica a unui oras din care oamenii parca au disparut. Trebuie sa intelegem ca elementul uman isi are rolul sau in oras, dinamizeaza, induce o stare de spirit, uneori chiar il defineste. Cu totul alt impact il va avea imaginea unui biciclist trecind pe sub o poarta veche, oameni care se odihnesc pe bancile unui parc, o florareasa ce da culoare fatadei unei cladiri cenusii Data viitoare cind veti gasi o locatie buna, asteptati ca oamenii sa intre in cadru! Cautati fizionomiile interesante, activitatile specifice orasului vechi sau nou, scene spontane de strada, care vor completa cu succes imaginea de fundal, mai ampla, a cladirilor, pietelor, strazilor, podurilor. Nu uitati nici micile vietati care populeaza parcurile si pietele pietonale - porumbeii, care pot da o imagine incintatoare, mai ales daca surprindeti si expresia dragalasa a unui copil care le ofera firimituri de piine sau graunte.
Paradele si festivalurile sint ocazii bune, care ofera nenumarate subiecte. Un fotograf constiincios reface traseul cu o zi inainte, pentru a stabili cele mai bune puncte de unde se pot lua imagini, eventual gaseste locatii la inaltime (un balcon sau o terasa) de unde va putea realiza citeva fotografii de ansamblu. Filmele recomandate sint cele de sensibilitate mare, rapide, pentru a face fata tuturor situatiilor intilnite, cu lumina mai mult sau mai putin favorabila. Nu va limitati la a fotografia actiunile specifice evenimentului, ci indreptati-va obiectivul si asupra publicului, pentru a surprinde veselia, incintarea sau plictiseala.

Ritmuri vizuale si detalii
Dati atentie elementelor din cadru care se pot transforma in linii directoare - strazi, bulevarde, stradute inguste, mai ales daca ele conduc spre un element ce poate deveni punct de interes - o catedrala, un monument, orice cladire interesanta. Pentru asta nu fotografiati la intimplare, ci studiati mai intii scena, plimbati-va pe distanta de citeva sute de metri sau chiar mai mult, si veti fi surprinsi sa descoperiti noi si noi puncte de vedere, unghiuri originale, prim-planuri ce dau valoare subiectului. Observati ritmul elementelor - banci, felinare, alei pietruite, copaci Ele pot dinamiza fotografia, creind o compozitie placuta. Dati atentie si detaliilor cladirilor, care pot crea imagini grafice deosebite, si nu uitati ca partile sint de multe ori mai interesante decit intregul. Reflexiile de pe fatadele cladirilor moderne, cu mari spatii de sticla reflectorizanta, pot da imagini interesante, mai ales cind in ele se "oglindesc" cladirile vechi, creind un contrast intre latura istorica a orasului si cea contemporana. Un rol important il are si incadrarea, pe verticala sau orizontala, in functie de subiect. Spre exemplu, cladirile inalte cer o incadrare verticala, pentru a transmite forta, senzatia de imensitate, de dominare a zonelor din jur

Orasul, in mantia noptii
Nu va lasati prada oboselii! Daca ati gasit o locatie buna, reveniti acolo si la apus, pentru a obtine o imagine cu mare impact vizual. Iesiti seara pe strazi pentru a surprinde pulsul de noapte al orasului! De multe ori, acesta se trezeste la viata dupa ora cinei, cind tinerii ies din case imbracati de petrecere, barurile si cluburile din centru se anima, atmosfera este diferita de cea de peste zi, si este un moment bun pentru a fotografia latura vesela, dinamica a localitatii. Daca vreti ca subiectul din prim-plan sa fie luminat, folositi blitzul, dar cu lumina dozata (in caz ca aparatul are aceasta optiune) sau cu o bucata de calc sau gel colorat aplicate peste blitz. Peisajele citadine nocturne au farmecul lor aparte, si orele de somn merita aminate pentru o sedinta foto tirzie. In centru, cladirile importante si monumentele sint de obicei bine luminate, dar va trebui sa experimentati cu diversi timpi de expunere (de regula de la o secunda in sus), adaugind o treapta sau chiar doua in plus fata de citirile aparatului, pentru a obtine o varianta corect expusa. Trepiedul este indispensabil in acest caz, dar in lipsa acestuia puteti apela si la suprafetele plane din jur (balustrade, mese, tarabe, garduri etc.) pe care veti aseza aparatul. Un subiect bun sint si direle luminoase lasate de vehicule fotografiate cu expunere lunga, ce dau adevarate suvoaie albe si rosii ce curg pe strazi, printre cladiri. Noaptea este cel mai bun moment pentru a imortaliza cursurile de apa ce strabat marile orase, pentru ca esplanadele lor sint luminate feeric, iar in ape se reflecta cladirile si magazinele cu geamuri luminoase.

Lumina, ingredient magic
Lumina cea mai buna este cea de dimineata si seara, care da umbre lungi, mai ales daca bate lateral, pentru a scoate in evidenta textura cladirilor. Lumina de amiaza intr-o zi insorita da o imagine plata, cu umbre scurte si intunecate, care elimina efectul de tridimensionalitate; in schimb, culorile sint intense. Pentru fotografia de noapte, primele ore ce urmeaza apusului sint cele mai propice, cind cerul va aparea de un albastru inchis foarte placut vizual, iar norii laptosi vor lasa dire deschise la culoare, date de miscarea lor pe cer. Contralumina nu este un subiect de care sa va feriti! Siluetele bisericilor sau ale unor cladiri binecunoscute, interesante din punct de vedere grafic, dau imagini deosebite, mai ales cind sint suprapuse peste un apus in culori extraordinare sau peste un cer luminos, cu nori
Pentru arhitectura, se vor folosi obiective cu diferite distante focale. Pentru a cuprinde cladirea in intregime, potrivite sint cele superangulare, mai ales cind spatiul ingust nu permite o vedere larga. Atentie insa la efectele de boltire care apar la inclinarea in sus a aparatului - liniile verticale converg spre partea de sus a cadrului, datorita perspectivei. Daca nu puteti fotografia cladirea de la distanta cu un teleobiectiv scurt (care da laturi drepte, paralele), o varianta mai scumpa sint aparatele cu burduf sau obiectivele cu reglaj al perspectivei. Utilizind un teleobiectiv mai lung, cladirea este izolata, si din cadru pot fi scoase elementele nedorite (firme, masini).
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona