Managerii din turism
Articol
TEXT: ICA GIURGIU

Orice sector al societatii nu se misca fara persoane care inteleg fenomenele economice, anticipeaza cererea pietei si ofera produse corelate cu anotimpul si clasa sociala a cumparatorului. Mai mult, managerii din turism trebuie sa aiba abilitatea de stimula cererea potentialilor clienti si sa ofere pachetele asteptate.

Cine si cind poate deveni manager
Daca viata te-a purtat de tinar prin scoli potrivite, pe la dascali cu experienta practica, si ai bunul simt al dezvoltarii unei afaceri, te afli deja pe drumul bun. Ramine sa gasesti surse de pornire (o finantare, un credit) si
sa-ti planifici pasii astfel incit oscilatiile de la nivel politic sau guvernamental sa nu incurce calculele de rentabilitate.
Daca ai in spate anii in care ai deprins pe viu, ca practicant, cum oscileaza piata si cum poti sa vii in intimpinarea cererii, avantajul in conducerea si pilotarea unui colectiv care trebuie sa fie performant este semnificativ.
Sigur, amploarea, diversitatea si particularitatile lantului economic in care functioneaza afacerea sint decisive pentru felul in care te poti readapta cerintelor, solicitarilor si mai ales felului in care iti poti face larg cunoscute serviciile pe piata interna si externa.
Asadar, un manager de succes in turism nu este conditionat strict de virsta, continent sau culoare. Unele vechi retete pentru servicii pot fi oricind readuse in prim-plan, inovatiile oricit de "trasnite" pot fi de mare succes.
Este interesant sa stim ca organizatorul circuitelor din zona de mare interes turistic a Lacului Titicaca, Mexic, este un bucurestean stabilit de multi ani acolo. Si nu uitam nici ca cele mai cumparate informatii turistice despre Romania nu sint scrise si vindute de romani.

Clasificari
In Romania, cind te referi la managerul din turism gindul te duce la unul dintre urmatoarele centre productive: hotel, restaurant, agentie de turism. Fiecare cu importanta in angrenajul economic al pietei, fiecare cu sanse mai mari de reusita financiara daca afacerea se deruleaza cu parteneri pe care piata ii percepe ca oferind servicii fara "surprize", fara sincope.
Ca sa pui cele trei centre sub aceeasi palarie, micsorind esential timpul in care poti raspunde performant solicitarii clientilor, intuitiv este simplu si necesar, dar practic nu mereu si mai ales usor de realizat. Pentru ca, manager fiind, trebuie sa ai doar buni manageri pe toate posturile subordonate: orice normalitate a serviciilor catre turisti iti aduce alte solicitari, orice lacuna in organizare provoaca ruperi ale lantului de clienti care iti cauta ofertele.
Autoritatea Nationala pentru Turism ocupa si ea o pozitie importanta pe piata manageriala autohtona si este prezenta pe plan international. Dar cetateanul cu venituri medii, cu concediu in care copii trebuie dusi la soare, vede ca tot marea altora este mai atractiva la pret si servicii. El nu trebuie dezvatat acum sa nu mai mearga in mijlocul naturii doar ca sa puna gratarul, trebuie sa i se arate, intr-un fel accesibil, unde si cum poate sa-si petreaca timpul liber.
La noi nu este suficient dezvoltat managementul oferirii de informatie si produs turistic. Una e sa citesti, de exemplu, ca avem sute de trasee marcate si alta e sa constanti ca densitatea de semne pe kilometru este cu mult sub necesar. Dar, stimulente interesante au aparut recent in domeniul care poate permite crearea si circulatia informatiei credibile: hartile topografice la scari mai mici decit 1:20.000 nu mai intra in categoria secretelor de stat.

Cadrul legislativ
Autoritatea Nationala pentru Turism a inclus in nomenclatorul ocupatiilor specifice functia de manager. Comisia Nationala de Formare Profesionala a Adultilor, aflata in subordonarea Ministerelor Muncii si Educatiei, este permisiva pentru organizarea de cursuri pentru manageri. O astfel de pregatire, terminata cu certificat recunoscut la nivel national si european, se poate derula in sesiuni cu durate intre 2 si 30 de saptamini.
Iata, pe scurt, care ar fi citeva dintre competentele ce pot intra in pregatirea manageriala din turism: responsabilitatile managerului; lucrul in echipa; rezolvarea problemelor; organizarea locului de munca; igiena si securitatea muncii si a serviciilor; comunicare intr-o limba straina de circulatie internationala; utilizarea calculatorului pentru informare si prelucrare date; autodezvoltarea personala, in scopul obtinerii de performante; munca orientata catre clienti.
Scoala de turism a Fundatiei Amfiteatru va deschide in curind sesiuni de pregatire pentru managerii in turism, dezvoltind astfel paleta sa de cursuri.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona