Fotografia de turism. Obiective turistice
Articol
Text: Ema Cojocaru

Inscrierile continua la cea de-a doua editie a Salonului National de Fotografie Turistica si fiecare dintre voi, cititorii nostri, sinteti asteptati sa participati la concurs! Printre temele acestei editii se numara si "Obiective turistice", categorie care poate parea, la prima vedere, cea mai simpla dintre toate. Cladirile si monumentele se afla in acelasi loc de zeci, sute sau mii de ani si nu trebuie decit sa ajungem in fata lor, sa le incadram dupa cum credem de cuviinta si sa apasam pe declansator. Dar nu intotdeauna rezultatul este pe masura asteptarilor noastre. In cel mai bun caz, fotografia va arata ca o carte postala frumos colorata. Pentru a cistiga un concurs este insa nevoie de mult mai mult...

In cautarea originalitatii
Nu este suficient sa fotografiem doar ceea ce vedem. Nu trebuie sa ne multumim cu ceea ce ni se ofera la primul contact. Imaginea obtinuta astfel va fi de multe ori rece, impersonala. Dupa cum am mai aratat si in numerele anterioare ale revistei, cea mai importanta etapa in fotografiere este cautarea (daca nu ati fost atit de norocosi incit sa va aflati la momentul potrivit in locul potrivit). In fata unui subiect bun, oferiti-va timp pentru a cauta - un unghi diferit, un prim-plan interesant, poate chiar o alta ora din zi. Desigur, nu intotdeauna vom avea sansa de a gasi exact ceea ce cautam, dar de cele mai multe ori vom fi incintati sa descoperim un alt unghi, mult mai bun, sau un prim-plan care pune in valoare subiectul. Repet aceste lucruri pentru a va ajuta sa intelegeti importanta lor in obtinerea imaginii finale. Sa "ai ochi" inseamna sa vezi ceea ce altii nu pot observa la o simpla privire. Este nevoie de talent, dar si de mult exercitiu, deoarece ochiul se formeaza, se antreneaza. Conteaza atit observatia "de teren", care ne pune la incercare simtul artistic si originalitatea, cit si observatia "de biblioteca", studiul care ne familiarizeaza cu fotografiile si picturile realizate de artisi consacrati. Nu neglijati aceasta ultima activitate. Studiati lucrarile apreciate, dar nu superficial, ci cu multa rabdare, incercind sa descoperiti toate detaliile. Intrebati-va mai intii de ce va place sau nu o fotografie sau o pictura, "disecati" compozitia, felul in care artistul a asezat elementele in cadru, modul in care isi transmite mesajul. Veti constata la un moment dat ca ati inceput sa vedeti lucrurile altfel si ca intelegeti mult mai mult.

Ca si in cazul peisajului citadin, turistul trebuie sa aiba in vedere multitudinea fotografiilor facute de altii inaintea lui, care surprind acelasi obiectiv turistic, din toate unghiurile posibile. Incercarea de a imortaliza ceva in mod original este astfel foarte grea, dar reprezinta si o provocare pentru o persoana pasionata. Un mod constructiv de abordare este: "Cum pot obtine o imagine, care sa fie altfel decit cele de pina acum?". Idei noi pot veni din documentarea asupra istoricului si simbolurilor obiectivului turistic. Aflind amanunte interesante, gasim noi modalitati de abordare si putem obtine fotografii incarcate de semnificatie, care depasesc stadiul de "carte postala". Un fotograf cu adevarat pasionat isi va proiecta in minte cadrul dorit, il va construi apoi la fata locului, folosindu-se de lumina, dar si de personaje bine plasate, imbracate in spiritul constructiei fotografiate (de exemplu, in costume de epoca).


Obiectivele turistice au personalitate
Cladirile, monumentele, ansamblurile de constructii etc. trebuie abordate pornind de la ideea ca au o personalitate bine conturata, iar obiectivele turistice au cu siguranta una aparte, datorata istoriei care sta in urma lor, sau legendelor care le confera o aura enigmatica. Personalitatea unei cladiri poate fi sugerata in mod ingenios cu ajutorul luminii: un cer de furtuna intunecat va crea un sentiment sumbru, de apasare, iar umbrele lungi ale diminetii sau inserarii vor produce senzatia de melancolie, stirnind amintiri. Un cer in flacari la apus sau rasarit va fi cadrul perfect pentru un monument fotografiat pe verticala, iar o ninsoare abundenta va crea o atmosfera de basm. Zilele cu ceata nu trebuie evitate, deoarece pot fi obtinute imagini de mare impact vizual, desi contrastul este redus, iar culorile sint mult estompate. Lumina are, inca o data, cel mai important rol in imagine, dar poate fi pusa in valoare doar de creativitatea fotografului. Cea mai buna lumina pentru fotografia documentara este cea "moale", care invaluie subiectul din mai multe directii, fara a crea contraste puternice, astfel incit detaliile sa fie bine redate. Pentru o tenta artistica, arhitectura trebuie insa fotografiata in lumina calda a diminetii sau cea a inserarii. Pe de alta parte, unele obiective turistice sint mult mai fotogenice pe timp de noapte, doua exemple fiind Turnul Eiffel sau podurile din Budapesta.


Prim-planuri, interioare si fotografie nocturna
Folosirea prim-planurilor are un rol important, deoarece elementele utilizate (porti de lemn sau de fier forjat, arcade, ziduri de piatra sau caramida, ornamentatii, reclame, grafitti etc.) pot accentua mesajul pe care fotograful vrea sa il transmita si pot crea antiteze intre vechi si nou, religios si laic, traditie si modernitate. Un alt rol al prim-planului este acela de a conferi tridimensionalitate imaginii, mai ales cind este inclus si un plan mediu. Acelasi efect il creeaza si liniile directoare (alei, stradute pietruite, un sir de copaci sau banci, felinare), care dinamizeaza imaginea si ii dau profunzime.
In cazul interioarelor, stabiliti mai intii reperele cadrului, elementele reprezentative pe care le veti fotografia intr-o incapere. Iluminarea este deosebit de importanta, fie ca e naturala sau artificiala. Salile mari si insuficient luminate sint greu de fotografiat daca nu aveti blitz-uri suplimentare sau reflectoare, dar ele depasesc deja domeniul unui turist-fotograf. Si incaperile au povestea lor, astfel incit, acolo unde este posibil, incercati sa le surprindeti intr-o lumina care sa le defineasca: semiobscuritate pentru o camera cu mobila veche, respectiv lumina vie, naturala, pentru o incapere moderna. In cazul in care utilizarea trepiedului si a blitz-ului este interzisa, folositi filme de sensibilitate mare (de la 400 ISO in sus).
Fotografia de noapte are farmecul ei aparte - in primele ore dupa momentul apusului, cerul senin va avea o culoare frumoasa, albastru intunecat, completind cu succes subiectul. Obiectivele turtistice sint, in general, luminate corespunzator, dar este necesara o expunere cu o treapta sau doua peste valoarea indicata de aparat, pentru ca acest gen de fotografie cere experimentare. Acordati atentie surselor de lumina incluse in cadru, pentru a nu crea halouri in obiectiv. Avantajati sint, in acest caz, cei cu aparate digitale, pentru ca au un control direct al imaginii si pot reface fotografia cu diversi timpi de expunere, pina cind obtin efectul dorit.


Citeva indrumari tehnice
Pentru ca salile vaste si constructiile impunatoare sa apara clare in intregime, trebuie utilizata o diafragma inchisa, iar daca este inclus si un prim-plan, este recomandata cea mai mare valoare a diafragmei pe care o permite aparatul. Aceasta recomandare este necesara mai ales in cazul teleobiectivelor, la care domeniul de claritate este redus. Daca expunerea devine prea lunga, este necesara folosirea trepiedului, deci nu-l lasati acasa, avind in vedere mai ales faptul ca este indispensabil pe timp de noapte sau la fotografierea interioarelor. Obiectivele folosite cu predilectie sint cele cu deschidere larga (superangulare), care isi arata utilitatea mai ales in spatiile inguste, unde cladirile inalte nu pot fi cuprinse in totalitate cu un obiectiv normal, de la o distanta mica. Apare un efect nedorit uneori, cind liniile verticale devin oblice si converg spre partea de sus a cadrului, constructia dind senzatia ca are laturile strimbe sau ca va cadea pe spate. In fotografia documentara acest aspect nu este de neglijat, deoarece realitatea trebuie redata intocmai. Efectul este eliminat daca se fotografiaza cu un obiectiv normal sau cu un teleobiectiv scurt. Perspectiva poate fi insa folosita in mod creativ in unele situatii, de exemplu, pentru a accentua inaltimea unei cladiri sau a unui turn, sau pentru a conduce privirea spre un element de atractie (o statuie sau un ornament), prin fotografierea de la baza cladirii, inclinind aparatul in sus foarte mult.
Folosind un teleobiectiv cu distanta focala mai mare se realizeaza imagini de detaliu ale constructiilor, acesta fiind util pentru cladirile si incaperile inalte. Astfel se pot fotografia blazoane, sculpturi sau picturi ce impodobesc fatadele si tavanele. Obiectivele macro cu distante focale scurte au avantajul de a permite focalizarea la distante mici, redind astfel clar un prim-plan foarte apropiat, iar utilizarea unei diafragme inchise va asigura claritate pina la elementele din fundal. Cele mai utile sint, desigur, obiectivele zoom, mai ales cele care acopera o plaja larga de distante focale, de la superangular la teleobiectiv scurt.
Imaginea va arata diferit, in functie de obiectivul folosit: superangularul va da un cadru larg, cu elementele din primul plan disproportionat de mari fata de cele din fundal, iar un teleobiectiv va comprima perspectiva, facind ca elementele apropiate si cele departate sa fie aduse mult mai aproape unele de altele. In cazul in care nu fotografiati de pe trepied, trebuie sa acordati atentie timpilor de expunere din mina, mai ales in cazul teleobiectivelor lungi, pentru a evita neclaritatea imaginilor. De exemplu, cu un obiectiv de 80 mm se va fotografia cu minimum 1/60 s, in cazul in care aveti o mina stabila, cu un obiectiv de 135 mm - cu minimum 1/125 s si tot asa.
Obiectivele turistice sint uneori subiecte rigide, cu potentialul exploatat pina la epuizare, astfel incit tusa artistica poate fi data doar de o lumina propice si de o compozitie interesanta. Daca observati un subiect bun, reveniti in locatia respectiva pentru a-l fotografia in diferite momente ale zilei: prin ceata mistica dinaintea rasaritului, in umbrele lungi si tentele calde ale diminetii, in lumina tare a amiezii, cind culorile sint puternic saturate, sau la apus, cind subiectul se proiecteaza ca o silueta pe un cer in culori spectaculoase.yx
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona