Strategie pentru turismul romanesc
Articol
Romania poate deveni un produs turistic eficient in masura in care va avea o strategie bine gindita. Promovarea locala si regionala ar trebui sa puna in valoare conexiunea dintre natura si cultura, tinind seama de importanta reala a avantajelor existente si de dorintele, nevoile si exigentele categoriilor de turisti vizate.

Lansam cu aceasta ocazie o invitatie la dezbatere. Invitam factorii de decizie si profesionistii in domeniu sa isi exprime parerile referitoare la strategia care ar trebui adoptata in turismul romanesc.

Avem nevoie de strategie stabila in turism, independenta de ciclurile electorale. Vom avea o strategie care sa ne aduca beneficii pe termen lung Cine va reinventa turismul romanesc Iata doar citeva intrebari pe care ar trebui sa ni le punem, cu maxima seriozitate, acum, in pragul integrarii in Uniunea Europeana. Ce intelegem prin turism Daca il limitam la conexiunea cu geografia si infrastructura, riscul este acela de a oferi pietei un produs nedefinit si foarte putin incitant, lipsit de esenta, intr-o contemporaneitate insetata de senzational si de redescoperirea identitatii. Europa are o identitate bine definita din punct de vedere istoric, antropologic si cultural, iar Romania este parte integranta a continentului nu doar datorita situarii geografice, ci si identitatii culturale, care ii legitimeaza apartenenta. A intra in Europa inseamna si a reusi sa aducem Europa in tara noastra, iar pentru realizarea acestui obiectiv avem intr-adevar nevoie de o strategie - nu mai multe - gindita de experti si aplicata cu strictete. Identitatea romaneasca se reflecta in cultura noastra care, avind o identitate proprie, europeana, poate fi utilizata in turism, fiind cel mai integrator domeniu al pietei economico-sociale. Fondurile Structurale ale Uniunii Europene pot fi utilizate pentru revigorarea turismului nostru, cu simpla conditie ca strategia sa existe si proiectele propuse sa fie viabile. Foarte important este sa cunoastem cu exactitate ce oferim si cui. Procesul de selectie a proiectelor turistice presupune o serie de prioritati determinate de studiul niselor de piata turistica. Obiectivele proiectelor turistice trebuie sa aiba in vedere valorizarea resurselor existente, alaturi de o intreaga serie de factori socio-economici. Daca vorbim despre proiecte turistice "eligibile", sint absolut necesare reabilitarea zonelor turistice si restaurarea patrimoniului istoric si cultural.

In ce sens aveti in vedere conexiunea dintre natura si cultura in promovarea turismului romanesc si cum vedeti integrarea obiectivelor culturale in circuitele turistice?
In promovarea turismului romanesc am avut in vedere inca de la inceput cele doua directii - natura/cultura - si am initiat un proiect amplu in acest sens. Avem proiecte comune atit cu Ministerul Mediului, cit si cu Ministerul Culturii si Cultelor. Citeva exemple concrete ar fi introducerea in circuitul turistic a cladirilor de tip "paradores" sau a "autobuzelor turistice", pentru promovarea obiectivelor turistice din marile orase. Incurajam si sprijinim promovarea la nivel regional, unde pachetele concepute pentru toate categoriile de turisti includ deja programe bine elaborate, care, pe linga transport, cazare, mese traditionale etc., care cuprind si vizitarea monumentelor, a muzeelor si a tuturor obiectivelor culturale de interes. In acest punct intervine abilitatea tour-operatorilor, care trebuie sa stie sa strecoare obiectivele in program in asa fel incit sa nu transforme circuitul turistic intr-unul strict cultural, iar pachetul de servicii sa nu devina obositor. Noi ii incurajam in acest sens.
"Cultura pop" - in sensul de cultura de masa - este un element legat de schimbarile de mentalitate ale lumii contemporane. Aveti in vedere o colaborare cu industria show biz-ului, pentru promovarea zonelor turistice ale Romaniei prin intermediul acestei realitati a pietei de consum?
Ne-am gindit, fireste, si la acest aspect demn de luat in seama in lumea contemporana, care deja merge pe ideea conexiunii dintre relaxare, divertisment si turism. Sustinem proiectele de organizare a spectacolelor pe Litoral si incurajam festivaluri precum "Cerbul de Aur", desfasurat in fiecare an la Brasov. Chiar anul acesta a fost demarata o actiune in statiunile de la malul marii, in colaborare cu Circul Globus, care organizeaza spectacole interactive, cu animatori pe plaja si programe de divertisment, iar in masura in care se va dovedi eficienta, o vom continua incepind din toamna acestui an pe Valea Prahovei, in Bucovina si Maramures, adica in zonele cu trafic turistic ridicat. Noi am incurajat hotelierii in privinta organizarii unor spectacole menite sa atraga turisti amatori de divertisment, mergind exact pe aceasta idee a interrelationarii domeniilor, pentru ca turismul are legatura cu toate celelalte sectoare de activitate.
Exista o legatura importanta intre show si tirgurile de turism. Ce noutati pregatiti in acest sens pentru editia din toamna lui 2005?
Intr-adevar, Tirgul de turism este un exemplu elocvent in acest sens. Editia din toamna va aduce noutati, pentru ca ii vom intimpina pe vizitatori cu un spatiu de prezentare a tuturor zonelor tarii, organizat la intrarea in pavilionul ROMEXPO. Va fi o prezentare interactiva a Romaniei, prin spectacole, traditii, obiceiuri si degustari de preparate culinare traditionale, specifice tuturor zonelor tarii. Vor fi patru zile de spectacole si evenimente, de promovare concreta a ofertei turistice si atractiilor zonale. Vom dezvolta acest proiect pentru editia din primavara lui 2006, fiecare regiune urmind a-si prezenta propriul spectacol complex, incluzind traditii, obiceiuri, arta culinara si multe altele. De asemenea, prin intermediul reprezentantilor din intreaga tara dorim sa demaram noi proiecte, urmind a ne implica in promovarea evenimentelor de acest gen care deja se organizeaza la nivel regional.

Cum colaborati cu sectorul privat
V-ati gindit la transferul unora dintre lucrari spre acesta, pentru a asigura o degajare a activitatii ministerului
Puterea noastra sta, de fapt, in sectorul privat. Datoria noastra este de a stabili prioritatile, si in acest moment lucram la elaborarea unei strategii de eficientizare a intregului sistem. Obligatia noastra este aceea de a incuraja investitorii si de a le oferi o imagine clara a situatiei pentru a se putea orienta pe piata cererii si ofertei turismului romanesc. Avem datoria de a furniza directiile de dezvoltare a turismului si se lucreaza intens in acest sens la brand-ul de tara. Colaboram foarte bine cu sectorul privat in multe privinte, insa exista situatii in care nu putem interveni si pentru care sintem acuzati. Un exemplu de informatie falsa care se vehiculeaza este cresterea preturilor pe Litoral, pentru care sintem acuzati fara a se tine seama de faptul ca hotelierii practica in perioade de virf preturile pe care le considera benefice pentru ei, fara a tine cont de vreo recomandare a noastra. La un moment dat insa, acest lucru va fi reglat pur si simplu datorita pietei de consum, deci a concurentei.

Am remarcat un interes deosebit pentru colaborarea cu mass-media. Infiintarea Clubului presei de turism este o initiativa mai mult decit laudabila pentru promovarea turismului romanesc. Veti continua aceasta initiativa Va exista un Club al presei de turism cu identitate juridica
Lucram la acest proiect chiar in momentul de fata, deoarece dorim o consolidare si o dezvoltare a Clubului presei de turism, care va avea si identitate juridica. Vom continua promovarea fiecarei zone a tarii prin intermediul acestor actiuni organizate lunar. Vom vedea roadele acestui demers dupa un an, cind se vor relua circuitele si se va putea observa schimbarea la fata locului. Va trebui sa avem grija ce afirmatii facem in acest context, deoarece un material defavorabil turismului romanesc poate fi preluat foarte repede de presa mondiala, distrugindu-se imaginea tarii. Departe de a incerca sa-i incurajez pe cei care inca nu au inteles cum trebuie sa faca turism, acord credit unor oameni care ar putea face in viitor ceva, pornind de la ideea ca o cooperare este intotdeauna constructiva si poate da roade, in timp ce un razboi al criticilor nu aduce nici un beneficiu. Mizez pe puterea de intelegere a celor care ne sint sau ne vor deveni colaboratori in acest proces de reabilitare a turismului romanesc, pentru ca este foarte usor sa distrugi, dar este extrem de dificil sa construiesti si sa mentii ceva.

Ne pregatim de intrarea in Uniunea Europeana. Aveti in vedere o colaborare cu autoritatile locale si sectorul privat, pentru a asigura promovarea Ati ridicat problema reabilitarii infrastructurii?
Este in proces de constituire un organism intermediar care va lucra pentru proiectele din turism. Rolul acestuia este de a pregati cadrul in urma caruia vor fi accesate, incepind cu 1 ianuarie 2007, fonduri de la Uniunea Europeana. De acesti bani vor beneficia proiectele lansate atit de autoritatile locale - consilii judetene si primarii -, cit si de persoane particulare, in functie de importanta pe care o au pentru turismul romanesc.

In Romania exista inca teama de inovatie. Sinteti sustinut in initiativele novatoare pe care le aveti Ii sustineti, la rindul dumneavoastra, pe subalternii care au idei indraznete si viabile?
Am pornit cu o echipa care a repus in functiune motoarele turismului romanesc. Imi permit sa fac aceasta afirmatie deoarece lucrul la strategie este in stadiu avansat, iar in continuare avem in vedere o serie de proiecte de dezvoltare care vor aduce beneficii pe termen lung tarii noastre. Nu am considerat necesar sa schimb oamenii care au lucrat cu alt guvern, acordindu-le credit si incercind sa le asigur o reorientare buna, astfel incit sa putem, dupa o perioada, sa analizam activitatea intregului colectiv in functie de realizarile concrete. Am sustinut de la inceput munca in echipa, astfel incit sa ne putem bucura impreuna de reusite in turismul romanesc. Pina acum, probabil se stopau proiectele si initiativele. Am avut si surprize neplacute, insa cred ca daca le schimbam mentalitatea, le impunem ideea de echipa, de predare a lucrarilor la termen etc., ne vom putea lauda la un moment dat ca am schimbat ceva.

Credeti ca vor fi continuate aceste initiative in viitorul mandat In ce masura va afecteaza dependenta de factorul temporal in privinta finalizarii proiectelor pe care le-ati initiat sau pe care le aveti in vedere?
Sfirsitul acestui an reprezinta si finalizarea lucrarilor la strategia turismului romanesc, ceea ce va constitui "manualul" turismului pentru urmatorii 10 ani. Astfel, oricine va veni in urma noastra va avea un reper, va putea sa continue in linia pe care am initiat-o. Nu imi fac probleme in aceasta privinta, pentru ca dezvoltarea turismului romanesc va continua si dupa ce nu vom mai fi noi aici, deoarece bazele pe care le punem acum sint foarte puternice.


A consemnat Anca Diana Scarlat
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona