O strategie pentru turismul romanesc
Articol
Text: LuminiTa Mihailov - Director Agentia de Dezvoltare Regionala Sud-Est

Continuam seria materialelor dedicate uneia dintre problemele esentiale pentru dezvoltarea turismului romanesc: strategia. Avem nevoie de o strategie bine gindita, la construirea careia ar trebui sa contribuie toti specialistii implicati activ in acest domeniu, iar unul dintre punctele de vedere importante este exprimat cu aceasta ocazie de catre doamna Luminita Mihailov, director al Agentiei de Dezvoltare Regionala Sud-Est.

In Romania, turismul poate avea o contributie importanta pentru cresterea economica, poate genera locuri de munca durabile si bine platite, antrenind la rindul sau alte sectoare economice, cum ar fi transporturile, constructiile, agricultura sau industria agro-alimentara.
Avem nevoie de o buna strategie pentru turismul romanesc, iar pregatirea documentelor de programare pentru perioada 2007-2013, solicitate de Uniunea Europena, reprezinta un exercitiu util pentru toate autoritatile din Romania, responsabile cu cheltuirea fondurilor publice pentru sustinerea diferitelor programe de investitii, de a analiza si de a justifica un sprijin financiar substantial din partea Comisiei Europene pentru acest domeniu. Problema care apare insa este necesitatea de a vedea cum pot fi corelate diferitele interventii publice, in asa fel incit sa reusim sa cheltuim cit mai rational resursele, in cadrul unor politici generale de dezvoltare a unui teritoriu in care ne intereseaza atit problemele legate de protectia mediului, a accesului in zonele cu potential turistic, cit si formarea profesionala in domeniul serviciilor care sustin turismul. Corelarea va fi cu atit mai dificila cu cit, practic, fiecare gen de interventie/program se va derula sub coordonarea unor autoritati diferite, care in prezent nu au nici pregatirea, nici practica necesare pentru a colabora unele cu celelalte, parteneriatul institutional - conditie obligatorie pentru implementarea fondurilor structurale - fiind un proces aflat in perioada de constructie si definire. Mai mult, este necesar ca mediul de afaceri si autoritatile locale - care vor fi principalii beneficiari ai fondurilor structurale - sa fie pregatiti pentru implementarea acestor programe. Pe linga necesitatea de a identifica obiectivele prioritare de investitii, este necesar ca in timpul foarte scurt ramas pina la aderare sa pregatim aceste proiecte. Pregatirea lor inseamna in primul rind realizarea studiilor de fezabilitate si obtinerea avizelor/autorizatiilor necesare (uneori, procedura de obtinere a unui aviz dureaza cel putin sase luni). De asemenea, pentru bugetele autoritatilor locale sau ale companiilor - in cazul in care este un proiect realizat in cadrul unui parteneriat public-privat - va trebui sa avem in vedere programarea resurselor financiare necesare pentru prefinantarea proiectelor, in conditiile in care regula n + 2 a fondurilor structurale solicita ca fondurile angajate in anul n - de exemplu 2007 -, in cadrul unei prioritati, sa fie cheltuite de catre autoritatea respectiva de management in maximum doi ani, adica in 2009. Altfel, va functiona dezangajarea automata a bugetului Comisiei Europene, ceea ce presupune ca nu se va mai recunoaste cheltuiala efectuata. In conditiile in care bugetele autoritatilor de management sint destul de limitate, iar fondurile de co-finantare a unui proiect sint alocate prin decontare, va trebui sa ne preocupe la fel de mult capacitatea financiara a beneficiarilor nostri, care, in prezent, dupa experienta programelor SAPARD si ISPA, este foarte limitata. Astfel, daca in planurile de dezvoltare locale, judetene sau regionale este prevazuta dezvoltarea unei zone turistice, in cursul anului 2006 va trebui sa avem in vedere pregatirea proiectelor care vor contribui la dezvoltarea acelei zone - de la proiectul care vizeaza modernizarea drumului de acces in zona la proiecte de management al deseurilor, de management al apei sau de ecologizare a intregii zone. Nu in ultimul rind, va trebui sa ne preocupe formarea profesionala a celor care lucreaza in domeniul turismului si promovarea zonei intr-un cadru mai larg, regional, national sau international.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona