Turismul - un pas spre Uniunea Europeana
Articol
Turismul romanesc evolueaza in mod vizibil, adaptindu-se firesc pietei internationale. Au inceput colaborari eficiente intre specialistii din domeniu, iar unul dintre exemplele concludente in acest sens este chiar Tirgul International de Turism, care se extinde semnificativ de la un an la altul, fiind vizitat de un numar din ce in ce mai mare de investitori si consumatori.
Domnul Nicolae Bejenaru, director executiv al agentiei Ali Baba Tours, ne ofera in acest numar al revistei punctul de vedere al unui specialist.

Cum a debutat aceasta afacere Cind si in ce conditii s-a infiintat agentia si care au fost factorii care au contribuit la dezvoltarea ei?
Agentia a fost infiintata in Turcia, in anul 1986, iar in 1990 a fost deschisa reprezentanta din Romania. Cu numele "Ali Baba Tours" functioneaza din 1996, destinatia promovata fiind Turcia.
Factorul principal care a contribuit la dezvoltarea firmei a fost cel uman, munca sustinuta a echipei coordonate de la inceput de catre domnul Selciuc Suliman. De asemenea, destinatia Turcia a constituit un element cheie pentru dezvoltarea agentiei, care a ocupat in cel mai scurt timp prima pozitie in outgoing pe Romania. Avantajele acestei destinatii sint durata de zbor foarte scurta - aproximativ 100 de minute pina la cel mai indepartat punct, Antalya, si structurile de cazare, care ofera in proportie de 80% servicii "all inclusive", de cea mai inalta calitate. Al treilea factor a fost posibilitatea de liber trafic, pe care am avut-o in Turcia in acel context politico-economic.
In cei opt ani de existenta, Ali Baba si-a consolidat pozitia de DMC (Destination Management Company), fiind lider de piata pe destinatia Turcia. O alta etapa in dezvoltarea agentiei a inceput in 2004, cind politica firmei si contextul pietei au favorizat transformarea in TMC (Travel Management Company), Ali Baba oferind produse proprii pe orice destinatie.
Un prim punct, foarte important in aceasta specializare noua, este consultanta, deoarece trebuie sa ne adaptam perfect nevoilor clientilor, pentru a le putea oferi un maximum de servicii pentru un minimum de costuri.

Cu ce probleme v-ati confruntat de-a lungul timpului si cum ati reusit sa le depasiti?
Din nefericire, de-a lungul timpului, agentia s-a confruntat si cu o serie de probleme, mai ales la inceput, cind singurii tour-operatori de pe piata romaneasca de turism erau ONT Carpati, BTT si ACR Touring, toate fiind agentii ale Ministerului Turismului. Anul in care a inceput o activitate fireasca a fost 1996, cind mai multi tour-operatori din Romania au avut curajul de a organiza chartere pentru destinatia Turcia si nu numai.
In legatura cu piata romaneasca, putem spune ca ne-am fi dorit sa nu fie vorba de o lupta, ci de o alianta, insa reprezentantii acesteia inteleg destul de greu ceea ce presupune un proiect de dezvoltare. In alta ordine de idei, monopolizarea si dumping-ul sint fenomene negative, care in loc sa dezvolte piata locala si sa educe consumatorii, aduc chiar un deserviciu industriei turismului.
Alt factor negativ este reprezentat de furnizorii de servicii din Romania, neexistind o educatie in privinta industriei turismului. In absenta unei legislatii care sa reglementeze activitatea in acest domeniu, dupa 1990 fiecare a inteles ce a vrut, astfel incit sistemul a functionat foarte mult timp absolut haotic. In general, turistii nu au inteles care sint avantajele oferite de agentii de turism. Din acest motiv, datoria noastra, ca agenti de turism, este sa ne autoeducam, alaturi atit de furnizori, cit si de consumatori.
Majoritatea problemelor au fost generate de carentele suportului legislativ si de dinamica acestuia, legislatia schimbindu-se frecvent. Pina in momentul in care au aparut presiuni sau interventii externe, foarte multe probleme au fost ignorate. Cheia de control a bunei functionari a acestui domeniu este legislativa, iar la acest nivel se poate spune, fara nici o exagerare, ca pina acum ne-am confruntat cu un haos care a permis aparitia si dezvoltarea deosebit de nociva a unei economii subterane, resimtite si in industria turismului.
Cu toate acestea, noi am reusit sa depasim toate problemele prin munca sustinuta si perseverenta si am avut abilitatea de a gasi mereu solutia potrivita in situatiile de criza, solutii adaptate cadrului legislativ al momentului.

Cum vedeti evolutia mediului turistic romanesc din ultimii ani Dar dupa integrarea in UE?
Este imbucurator faptul ca au inceput sa existe, pe linga tirgurile de turism majore - aprilie si octombrie, si cele locale, burse de turism pentru litoral, turism montan, turism transilvan, turism bucovinean, ecoturism, agroturism etc. Au inceput sa se cristalizeze asociatiile zonale, subscrise celor nationale, si este foarte bine ca se pune accent acum pe turismul local. Daca, din cauza legislatiei, in primii cinci-sase ani a fost promovata o idee de descentralizare, aceasta a fost prost inteleasa initial, fapt care a condus la atingerea nivelului minim al evolutiei in turismul romanesc. In acest punct insa, oamenii au inceput sa inteleaga faptul ca turismul reprezinta o munca de echipa, ca produsul turistic romanesc nu se poate vinde disparat, ci ca "Destinatia Romania". Astfel, oamenii au inceput sa-si schimbe mentalitatea, iar acest proces va ordona atit activitatea furnizorilor, cit si pe cea a consumatorilor.
In privinta tirgurilor de turism din ultimul interval de timp este imbucurator faptul ca, fata de primii ani, se observa ca dupa o expozitie se pot face pronosticuri bazate pe date reale - vinzarile efective. Tirgurile se desfasoara acum pe categorii de public: business to business in primele doua zile - adresate specialistilor si reflectate printr-un schimb productiv de informatii, urmatoarele zile fiind dedicate consumatorilor de produse turistice. La modul in care evolueaza lucrurile, este posibil ca in anul 2006 aceste evenimente sa se desfasoare in pavilioane paralele, Pavilionul Central Romexpo devenind neincapator. Daca la inceput tour-operatorii inchiriau o singura alveola standard - 12 metri patrati, acum se constata o semnificativa marire a spatiului destinat prezentarii ofertei turistice, acestia invitindu-si totodata partenerii straini sa-si sustina produsele propuse pietei romanesti. In paralel, incepe sa se modeleze semnificativ mentalitatea aferenta importantei imaginii furnizorilor de servicii.
Dupa integrarea in Uniunea Europeana, exista posibilitatea ca mai multe agentii medii si mici sa dispara, unele urmind a fi preluate de catre cele mari, iar celelalte vor fi pur si simplu dizolvate.

Care este raportul incoming-outgoing in activitatatea acestei agentii?
Cererea a crescut in ultimii ani, atit in volum, cit si in diversitate. Daca facem o comparatie cu anul de inceput - 1996, cind agentia avea circa 4000 de clienti anual, volumul estimat pina la sfirsitul acestui sezon estival - 2005, este de circa 45.000 de turisti. Din intreaga noastra activitate, aproximativ 7% este reprezentata de turismul de evenimente (events), in paralel corporate-ul reprezentind circa 15%, restul fiind turism de agrement. Incoming-ul reprezinta aproximativ 20% din activitate, diferenta fiind outgoing-ul, avind ca destinatie principala Turcia - in proportie de 80%. Celelalte produse sint reprezentate fie de destinatii clasice precum Grecia, Spania, Italia, fie de destinatiile exotice - Emiratele Arabe Unite, Maldive, Seychelles, Caraibe si Egipt. In afara produselor de vacanta iarna-vara, agentia noastra ofera si programe speciale cum ar fi Tango & Samba - un program derulat lunar in Argentina si Brazilia, chiar si in perioada de aglomerare maxima a Carnavalului de Samba de la Rio de Janeiro. Ca TMC, oferim practic orice destinatie. Cele mai cautate sint cele care ofera servicii superioare, chiar daca de cele mai multe ori costurile sint ceva mai ridicate. Un factor determinant pentru cresterea volumului comercializarii unor astfel de produse este atit dezvoltarea economica, cit si introducerea pe piata romaneasca a creditelor bancare de vacanta.

Cit de profitabil este acest domeniu in Romania, comparativ cu alte tari Ce proiecte veti dezvolta in viitor?
Din punctul de vedere al unor oameni care desfasoara activitate de incoming, trebuie sa raminem competitivi, iar cel mai important lucru in turism este volumul de consum al serviciilor turistice, care atrage de la sine scaderea preturilor contractuale. Trebuie sa luam in calcul faptul ca Romania are un numar mic de locuitori, dintre care doar 11 milioane constituie populatia productiva. Puterea de cumparare este scazuta, oamenii nu-si pot programa concediile in mod normal - cu citeva luni inainte - ceea ce duce la fenomene deosebit de nocive, cunoscute sub denumiri de "last moment booking" sau "the last minute", negative pentru intreaga piata, generind imposibilitatea prognozarii. Este foarte greu de facut o comparatie a profitului tour-operatorilor din diverse tari, deoarece preturile care ar fi luate in calcul pe servicii similare nu sint reale, fiind vorba despre contexte socio-economice total diferite, in care cheltuielile, sursele de venit, facilitatile pentru reinvestirea profitului si multe alte elemente sint total diferite.
Cheia este capacitatea noastra de a gasi permanent solutiile cele mai eficiente, care sa ne mentina competitivitatea. In acest moment pregatim un proiect subscris celor mai moderne mijloace de exprimare tipice industriei turismului, proiect care va permite in viitorul apropiat rezervari, confirmari, plati si emiterea documentelor de calatorie on-line.
Speram ca alaturi de colegii nostri, prin eforturi conjugate, sa oferim servicii turistice de calitate care sa confirme ca: "Nici un vis nu poate fi mai frumos...".

A consemnat Anca Diana Scarlat.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona