Branduri in turismul romanesc
Articol
Inutil sa vorbim despre potentialul turistic al Romaniei, sa ne lovim de cifre si estimari. Este oportuna insa o discutie pe tema importantei promovarii in turismul romanesc. Acum citiva ani incepuse o campanie de promovare pe plan extern a Romaniei. Ca orice actiune de anvergura, a fost analizata, paraanalizata si mediatizata mai mult prin prisma implicatiilor de natura politica. Nu s-a mai auzit nimic despre campania respectiva, nici macar ceva referitor la rezultatele ei, semn ca am cautat sa vedem in povestea din spatele povestii numai comploturi si scandaluri. Desi ideea nu a fost rea, nu a avut rezultatul scontat.
Am invatat si noi de cind cu UE ca nu e suficient sa oferi servicii de calitate, daca nu a auzit nimeni de tine, ca imaginea costa si ca trebuie sa fim ingeniosi in ceea ce priveste vizibilitatea "marcii" noastre. Avem potential, avem locuri frumoase, oameni inteligenti, traditii, istorie si, nu in ultimul rind, avem povesti. Se pare insa ca alegem calea cea mai usoara si optam pentru francize. Nume mari, cunoscute pe plan extern, apar si in Romania.
E mai usor asa pentru ca numele vine deja ca o garantie a calitatii serviciilor. In Bucuresti sint hoteluri de cinci stele care functioneaza in acest sistem. Este cazul Grand Hotel JW Marriott. O cladire ridicata de Ceausescu in cadrul unui urias complex arhitectonic, din care fac parte Palatul Parlamentului si sediul MApN, a fost preluata de la stat la inceputul anilor a90, printr-o complicata tranzactie, si transformata in hotel de lux.
Actionarul majoritar al Athne Phenix Group, firma care detine hotelul si franciza Hilton, a cumparat un pachet de 52,4% de la unii dintre actionari. Howard Johnson Grand Plaza, fostul hotel Dorobanti, este detinut de firma Grand Plaza Hotel SA. Hotelul functioneaza in regim de franciza, este cel mai nou hotel de cinci stele deschis in Romania si are printre cele mai mici preturi din aceasta categorie.
Mai sint si situatiile in care traditia cintareste mult. Este cazul Hotelului Intercontinental, cel mai vechi hotel de lux din Romania, cu cele mai ridicate standarde de lux. Daca vrem sa insistam asupra traditiei, nu trebuie sa uitam de Capsa, fondat in 1886, parte a complexului Casa Capsa, un adevarat simbol al high-life-ului dimbovitean timp de zeci de ani.
Turismul romanesc nu se limiteaza la hoteluri de cinci stele si, in nici un caz, la Bucuresti. Trebuie sa recunoastem insa importanta oraselor mari in profitul obtinut in turism. Turismul de afaceri devine motorul unei industrii ce detine in acest moment o pondere de aproximativ 1% din PIB.
Desi suna banal, brand turistic in Romania este Dracula. Ca si in cazul francizelor, nu este meritul nostru in "promovarea" numelui, ci al Occidentului. Un subiect delicat - si, de aceasta data, din cauza implicatiilor politice - este Dracula Park. Proiectul a beneficiat de publicitate pe masura. In ciuda eforturilor depuse proiectul este acum in "moarte clinica".
Sa nu uitam nici de litoral. Mamaia, sustinuta puternic de Primaria Constanta, a devenit, in 2003-2004, principalul pretendent la statutul de imagine de lux, odinioara rezervat statiunii Olimp. O campanie agresiva de imagine, prezenta multor autoritati, promovarea proiectelor imobiliare si cea a atractiilor turistice au transformat statiunea familiala, asigurindu-i o imagine de prestigiu si dinamism.
Avem si brand-uri simbolice in turismul romanesc. Vorbim aici despre locuri cu valoare emotionala, precum Babele, Sfinxul, Bran, Voronet sau Vama Veche. Ele dau o culoare aparte si incep sa redevina atractii pentru turisti, in special straini, dar si romani.
Alaturi de Dracula, Hagi, Nadia Comaneci, se vinde bine si Ceausescu. Desi este un subiect sensibil, nu ar trebui evitat atit timp cit poate fi un punct de sprijin pentru revigorarea turismului romanesc.
Branding-ul nu implica doar promovarea si construirea identitatii produsului. Branding-ul implica strategie, planificare si analiza. Abordarea strategiilor pe termen scurt ce au drept obiectiv profitul facil este gaunoasa, s-a demonstrat deja. Este adevarat ca trebuie sa fim si consecventi, si sa gindim constructiv.

Iustina Onea
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona