Pasarile - vinati-le doar cu aparatul de fotografiat!
Articol







Cine nu si-a dorit macar o data sa surprinda o pasare in zbor? Fiintele acestea inaripate nu se gindesc insa la intentiile noastre bune si sint destul de greu de fotografiat, de aceea ajungem sa ne dorim cu indirjire sa le furam macar un cadru reusit din zborul lor maiestuos. Pentru a ne realiza dorinta, avem nevoie ori de un echipament bun, ori de foarte, foarte mult noroc. Iar cum primul caz este destul de costisitor, ramine la latitudinea voastra daca doriti sau nu sa "vinati" pasarile.

Imi amintesc excursia pe care am facut-o in Insula Mica a Brailei, o rezervatie naturala despre care am scris intr-un numar trecut al revistei. O adevarata delta in miniatura, acest spatiu uimitor adaposteste si colonii de pasari acvatice, iar ghidul ne-a condus chiar in inima acestui sanctuar in care rar pasesc (mai bine spus, vislesc) oamenii. Imi amintesc ce frustrare imensa m-a cuprins pentru ca nu aveam un teleobiectiv! Pasarile mature se refugiau pe crengile cele mai inalte, iar in cuiburi ramineau doar puii, ale caror capete abia se zareau pe luciul apei. De frica, unii incepusera sa cada in apa, dar o fotografie cu un asemenea pui speriat era cel mult ilara, nicidecum reusita. Din mai multe incercari, am reusit sa surprind o pasare in zbor, fotografie care a fost, de altfel, publicata. Mi-ar fi fost mult mai usor daca aveam un teleobiectiv de cel putin 300 mm distanta focala!
Desigur, scriu aceste rinduri pentru cei care isi doresc destul de mult sa fotografieze pasarile. Eu una nu am manifestat pina atunci o asemenea afinitate, prefer oamenii si peisajele, dar acea "expeditie" in sanctuarul de pasari mi-a stirnit dorinta sa imi achizitionez un astfel de obiectiv. Mai ales ca unul de 300 mm poate fi utilizat cu succes si pentru oameni, si pentru peisaje. Fotografii cu adevarat reusite se obtin cu teleobiective mai mari, de 500-600 mm distanta focala, care sint insa mai greu de utilizat si foarte scumpe. O solutie mult mai ieftina o reprezinta teleconvertoarele.
Cu cit creste distanta focala a obiectivului, cu atit timpii de expunere trebuie sa fie mai scurti in cazul fotografierii din mina, pentru ca imaginea sa apara clara. De exemplu, pentru 300 mm, este necesar un timp de expunere de maximum 1/250 secunde, dar si mai eficient este unul de 1/350 secunde sau 1/500 secunde. Ca o regula pe care trebuie sa o retineti, baza fractiei trebuie sa fie cel putin echivalenta cu distanta focala.
Daca folositi trepiedul (pentru 500 sau 600 mm este imperios necesar), nu inseamna ca puteti folosi orice timp de expunere, pentru ca riscati ca un subiect in zbor sa paraseasca cadrul inainte ca expunerea sa se fi incheiat. In orice fotografie in care "inghetati" miscarea, timpul de expunere trebuie sa fie unul scurt (maximum 1/250 secunde), in afara de cazul in care doriti un efect artistic, care poate fi obtinut dupa mai multe incercari sau, cu putin noroc, din prima. Aripile redate neclar au rolul de a induce senzatia de miscare, de dinamism. In ceea ce priveste alegerea trepiedului, pe linga faptul ca el trebuie sa fie rezistent, pentru a sustine greutatea teleobiectivului, foarte util este unul cu bila, care permite urmarirea pasarilor in zbor in timpul fotografierii.
Teleobiectivul vine si cu un bonus - la diafragme dechise (cea mai deschisa fiind, de regula 5.6), fundalul apare ca un melanj de culori, scotind astfel subiectul in evidenta. Cu cit distata subiectului fata de fundal este mai mare, cu atit neclaritatea acestuia din urma este mai pronuntata si mai de efect. Atentie la fundal, pentru ca, daca este invalmasit, subiectul risca sa se distinga greu, iar impresia vizuala nu este una foarte placuta! Diafragma deschisa are si rolul de a permite timpi de expunere mai scurti, dar trebuie sa acordati atentie si zonei de claritate - cel mai bine este sa trageti mai multe cadre, alegind diferite deschideri ale diafragmei. Alegerea sensibilitatii filmului depinde in primul rind de lumina. Daca fotografiati in conditii bune de iluminare (zi insorita, cer senin), care permit viteze scurte de expunere, atunci 100 ISO este alegerea buna, pentru ca granulatia, practic, nu exista. Daca fotografiati in umbra, dimineata devreme sau seara tirziu, atunci aveti nevoie de un film de cel putin 200 ISO. Avantajul aparatului digital este acela ca puteti jongla cu sensibilitatea, in cazul in care conditiile de fotografiere se modifica - de exemplu, daca va aflati in Delta Dunarii, intr-o barca, si treceti
dintr-un spatiu deschis in umbra copacilor de pe mal -, pe cind filmul ar trebui schimbat pentru a se adapta fiecarei situatii. Mai ales ca sensibilitatea de 100 ISO nu v-ar oferi, in conditii de lumina mai slaba, timpii scurti de care aveti nevoie.
Pentru subiectele in miscare, si cind aveti putin timp la dispozitie pentru a va pregati aparatul, este de preferat sa lucrati in modul "Prioritate de timp", avind setat un timp de expunere de maximum 1/125 sec. (daca lumina va permite, lucrati cu timpi mult mai scurti). Aparatele digitale au si optiunea de a comuta automat sensibilitatea, pe masura ce conditiile de lumina se schimba, astfel incit va puteti lua o grija de pe cap si veti putea fi mai atenti la ce se petrece in jur. Folositi, de asemenea, optiunea "Continuous shooting", pentru a fotografia cit mai multe cadre pe secunda, in functie de viteza permisa de aparat. Astfel, sansele de a avea un cadru bun cresc.
Delta Dunarii este un adevarat paradis al pasarilor, unde - luind parte la un photo-safari - puteti urmari si fotografia o multime de specii. Puteti insa merge "la vinatoare" si singuri, in padure sau in rezervatii naturale, unde va este permisa intrarea sau, de ce nu, puteti fotografia chiar si in curtea bunicilor. Daca in photo-safari aveti la dipozitie un ghid care cunoaste amplasarea coloniilor de pasari si va conduce direct la sursa, pe cont propriu trebuie sa aveti multa rabdare si, din nou, noroc. Si ceva cunostinte si afinitati in domeniu. Exista citeva trucuri pentru a atrage pasarile: puteti amenaja mici adaposturi in care sa puneti seminte si apa. Locul trebuie ales astfel incit sa fie protejat de tufisuri si copacei, pentru ca spatiile deschise le ofera mai putina siguranta pasarilor, deci sansele de a le atrage scad. Aveti mina libera in a alege locurile bine luminate, precum si fundalul, pentru ca fotografiile sa fie reusite.
Locul in care veti sta ascuns trebuie sa fie la o distanta de la care sa nu stingheriti pasarile, dar care sa va permita, totodata, sa le incadrati cit mai bine. Un teleobiectiv de 300 mm se va dovedi insuficient, deci va trebui sa optati fie pentru teleconvertoare, fie pentru distante focale mai mari. Subiectul trebuie sa umple, pe cit posibil, cadrul, pentru ca o mogildeata care abia se distinge in imagine nu va face nici un fel de senzatie. Un aparat silentios va va fi de mare ajutor, pentru a nu speria pasarile. Puteti face teste inainte de "sedinta foto", determinind - cu ajutorul unor obiecte de marimi comparabile cu ale pasarilor - distanta de la care trebuie sa fotografiati.

Text: Ema Cojocaru
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona