Clientul nostru, stapinul nostru
Articol
Pesemne ca eforturile noastre de a ne ridica la standardele occidentale nu sint suficiente sau nu sint prea bine directionate. In definitiv, toti cei care au calatorit cel putin o data peste hotare pot face cu usurinta diferentierea intre serviciile oferite de noi si cele oferite de ceilalti. Totodata, exista posibilitatea ca sa fi inteles exact ce vrea sa spuna regula "Clientul nostru, stapinul nostru". Noi doar am adoptat-o pentru ca "da bine" insa am uitat sa o punem in practica.
Turismul romanesc sufera din aceasta cauza, de ce sa nu o recunoastem. Pe linga privelisti incintatoare, turistul are nevoie si de servicii corespunzatoare. In spirit pur romanesc, trebuie sa cautam un vinovat, nu? Eu zic sa dam vina pe mentalitate. Hai sa nu vorbim in "spirit european" si sa vedem unde gresim si, apoi, sa gasim solutii. Goana dupa profit facil ne impiedica sa ne debarasam si de credinta ca "merge si asa". Inca nu am inteles faptul ca pentru a obtine profit, trebuie sa investim mai intii. Si in ce investim? Evident trebuie sa investim in utilitati, dar si in oameni. Ar fi trebuit sa constientizam pina acum faptul ca resursa umana este pretioasa. In oameni investesti suflet si bani. Mai intii trebuie sa ii familiarizezi si sa ii atragi cu ceea ce, in limbaj de specialitate, se numeste "cultura organizationala". Trebuie sa ii faci sa inteleaga faptul ca fac parte dintr-o microsocietate. Mai mult de atit, trebuie sa ii ajuti sa isi gaseasca locul si sa se simta impliniti in aceasta microsocietate. Trebuie sa investesti in ei pentru ca astfel investesti in afacerea ta.
Sint putin oameni calificati in turism, iar cererea este mare intrucit turismul este un domeniu in continua dezvoltare. O data cu deschiderea granitelor, in 2007, vor fi si mai putini oameni calificati, existind riscul sa "migreze" spre tari mai primitoare, iar nivelul serviciilor va scadea si mai mult. Si de aici se va merge din rau in mai rau. S-ar putea sa dureze prea mult pina cind vom realiza ca oamenii trebuie scoliti si motivati. E drept ca angajatii sint teribil de sensibili la bani si ca ii poti motiva remunerindu-i generos. Statisticile arata insa ca angajatii prefera in locul unui salariu mare un mediu de lucru mai prietenos. Intervine aici o alta problema: cum cream un mediu corespunzator si cum ne fidelizam angajatii? In teorie lucrurile stau destul de simplu, in practica e mai greu.
Investitia in formarea profesionala este un demers cu sanse mari de reusita in fidelizarea angajatilor. Un curs de calificare sau de specializare cintareste mult, intrucit angajatul are certitudinea satisfactiei profesionale si, implicit, a remuneratiei. Bunavointa angajatorului il determina pe angajat sa depuna eforturi in prestarea serviciilor. Din nefericire, nu foarte multi dintre factorii de decizie din turism cunosc acest lucru. Deducem de aici ca si acestia din urma au nevoie de formare profesionala. Invatarea este necesara pe tot parcursul vietii, indiferent de pozitia profesionala atinsa.
Sa intelegem ca este necesar sa investim in noi pentru a avea profit. Este pacat ca tari mai putin "norocoase" sa ne lase in urma. Turismul nu e o joaca de copii, este o afacere banoasa. Potentialul nu este suficient, trebuie depuse eforturi substantiale. Acest lucru nu implica numai latura pecuniara intrucit e nevoie de suflet, de bunavointa si de imaginatie. De teorie si strategii se ocupa furnizorii de know-how. Atit timp cit avem bunavointa si constiinta lucrului bine facut, avem sanse de reusita.
Concluzia este ca trebuie sa invatam mai intii si, apoi, sa ne gindim la bani. Si, contrar asteptarilor, trebuie inceput cu virful ierarhiei. Sint ateliere formative special concepute pentru cei care au un cuvint de spus in turismul romanesc. Concomitent, trebuie formati oameni si puse in aplicare strategii de marketing. Avem exemplul occidental. Nu e nici o rusine in a nu fi original intrucit caile batatorite confera siguranta. Deocamdata - pentru ca, de ce sa nu recunoastem, sintem inca la inceput in ceea ce priveste serviciile oferite - este suficient sa le urmam exemplul. Sa investim deci in noi mai intii de toate.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona