SurprindeTi natura vie!
Articol



















Fotografierea animalelor, indiferent ca este vorba de pisica de acasa sau de ursul din padure, necesita rabdare, perseverenta si intelegere a comportamentului necuvintatoarelor, astfel incit sa banuiesti cum vor reactiona. Cel mai important lucru este sa anticipezi momentul pentru o fotografie buna.

Rabdare, rabdare si iar rabdare
Fii sigur ca stii ce vrei sa spuna imaginile despre animal, inainte de a apasa butonul de declansare si, apoi, pune-ti cunostintele despre compozitie, lumini si unghiuri in practica, pentru a obtine pozele dorite.
Tu esti mai important decit orice fotografie! Nici o poza nu merita sa iti risti viata atunci cind ai de-a face cu animalele. Stai in masina, daca este vreun urs sau taur pe drum. Reactia unui animal salbatic este imprevizibila, si chiar daca arata atit de docil, aminteste-ti, te poate rani sau chiar ucide!
Dupa cuvintul siguranta, urmatoarele trei cuvinte care guverneaza fotografia cu animale sint: rabdare, rabdare si iar rabdare. In aceasta situatie, fotografiatul este ca si pescuitul. De multe ori trebuie sa astepti o buna bucata de vreme in locul potrivit pentru a prinde cele mai bune imagini. Rabdarea se aplica in aceeasi masura si atunci cind fotografiezi animale domestice. Uneori, ai impresia ca, tocmai cind iti pregatesti camera, taman atunci sint mai necooperante. Ramii calm si ia lucrurile cu incetul. De multe ori ajuta animalul sa se relaxeze.
Daca planuiesti prima ta calatorie in salbaticie, pentru a le face poze rezidentilor cu blanita sau cu pene din aceste locuri, este o idee buna sa exersezi inainte. Gradina zoologica este locul ideal, pentru ca, de obicei, vei gasi aceleasi animale. Studiaza-le comportamentul si vei sti la ce sa te astepti, daca le vei intilni in mediul lor natural. Nu ai nici o gradina zoologica pe aproape? Viziteaza o ferma, mergi la tara la bunici si fa-le niste poze animalelor de acolo. Poate parea stupid pentru cei care locuiesc in zona rurala, dar pentru cei fara nici un pic de experienta cu animalele mari, o ferma este locul ideal pentru
"a-ti uda picioarele".
Portretul si instantaneul
Sint doua genuri de fotografie cu animalele domestice: portretul si instantaneul. Norocul joaca un rol important in ambele cazuri. O fotografie buna de instantaneu presupune ca animalul sa faca ceva interesant. Pentru acest lucru este nevoie sa te afli la momentul potrivit, in locul potrivit, cu camera pregatita sa "traga" si lumina buna.
Trebuie sa fii gata sa reactionezi rapid atunci cind fotografiezi animale salbatice. Pentru a te concentra asupra subiectului tau si pentru a-i anticipa urmatoarea miscare, ar trebui sa fii familiar cu modul de operare al camerei foto. Minuirea camerei ar trebui sa devina un alter ego si folosirea meniului sa fie instinctiva. Poti ajunge la acest nivel printr-o practica de lunga durata si prin perseverenta.
Ai grija sa schimbi autofocusul pe manual, atunci cind esti aproape de subiectul-animal, deoarece zgomotul produs de aceasta operatie il poate deranja. Acest lucru este valabil si pentru autoflash, in cazul in care camera ta este astfel echipata.
Deoarece, adesea, este dificil sau nesigur sa te apropii de animalele salbatice, mai ales de cele foarte mari sau foarte mici, teleobiectivele cu distanta focala mare pot face treaba pentru tine. Cele mai folositoare obiective sint cele de 400 mm pina la 600 mm. Alege un obiectiv cu luminozitate mare, tinind cont de faptul ca majoritatea animalelor sint active pe inserat, atunci cind conditiile de iluminat nu sint foarte bune. Tinind cont ca teleobiectivele cu distanta focala si luminozitate mare sint foarte scumpe, o solutie ar putea fi un trepied, un timp mai lung de expunere si, eventual, o telecomanda, pentru a nu misca aparatul in timpul expunerii.
Daca folosesti filmul, ar trebui sa stii dinainte in ce conditii de iluminare o sa fotografiezi. Daca, de exemplu, vrei sa fotografiezi in lumina slaba, la rasarit sau la apus, cind animalele sint foarte active, vei avea nevoie de un film cu sensibilitate mai mare, ISO 400 sau 800. Filmul ar trebui sa fie asemanator cu cel pe care l-ai folosit in trecut in situatii asemanatoare, pentru a nu avea indoieli asupra rezultatelor.
Cind fotografiezi animale de care, pur si simplu, nu te poti apropia sau nu ar trebui sa te apropii, un film cu granulatie fina de ISO 50 sau ISO 100, intr-o zi insorita, iti va permite mai tirziu sa maresti o sectiune decupata din fotografia originala si, ca rezultat, sa ai o imagine relativ clara.

Cel mai usor subiect: pisicile si ciinii
A fotografia pisici si ciini este un mod amuzant de a surprinde momentele magice care compun viata dragelor necuvintatoare. Pisicile si ciinii se asaza mai mereu in pozitii demne de fotografiat si depinde de tine sa "prinzi" acele imagini pentru posteritate.
Poti fotografia in lumina naturala sau poti folosi lumina din alte surse, artificiala. Poti, de asemenea, sa folosesti blitul, dar nu este recomandat. Cind majoritatea amatorilor folosesc setarile automatice ale camerei, blitul se declanseaza automat. NU este indicat. Ceea ce se va intimpla este acel fenomen intilnit prea des: ochii rosii. Acesta produce o privire ciudata, care nu este prea placuta. Cind esti afara, ziua, nu mai este o problema, intrucit este suficienta lumina. Asadar, afara, in plina zi, este cel mai bun mod de a fotografia animalul preferat.
Prea des noi fotografiem animalele de la nivelul ochilor nostri, cind ochii lor se afla la nivelul pamintului. Fotografia ta va fi mult mai interesanta, daca vei surprinde citeva imagini din "punctul de vedere" al pisicii sau al ciinelui. Acest lucru presupune sa te apleci si sa pozezi de la nivelul lor. Alte unghiuri interesante sint acelea pe care stim sa le exploatam cu adevarat. Incearca sa te urci pe un scaun si sa pozezi direct in jos, spre animalul care se uita la tine. Daca folosesti un teleobiectiv, da zoom si apropie imaginea, Daca esti intr-un mediu interesant, prinde intreaga scena.
Pisicilor le place sa se catere, sa linga picaturile de apa de pe diverse obiecte. Ciinilor le place sa mestece si au tendinta sa dea nastere unor expresii faciale de neuitat atunci cind vorbesti cu ei intr-un anumit fel. Animalele au comportamente deosebite care ne fac sa le iubim atit de mult si ne fac sa zimbim. Acestea sint adevaratele momente care merita fotografiate.

Vineaza cu aparatul foto
Un dialog cu fotograful Laszlo Szabo-Szekeley este, in egala masura, o lectie de fotografie, de ecologie si de morala. Veteran al instantaneelor cu animale, creatiile acestuia contrazic asteptarile omului care, zidit in caminul sau, vede lumea doar la televizor. Laszlo Szabo-Szeley le restituie romanilor natura salbatica din tara lor.
"Nu am vinat cu arma de foc niciodata, detest si urasc vinatoarea propriu-zisa. Eu vinez numai cu ochiul meu si cu aparatul foto. Aceasta vinatoare este mult mai dificila si incitanta, pentru ca trebuie sa ma ascund bine sa nu ma simta animalele. Este o meserie care nu se invata de la o zi la alta. Natura trebuie respectata. Pentru mine, natura este ca un templu, cind pasesc prin el respect totul, de la ultima insecta pina la cel mai mare animal pe care-l vad. Cind faci fotografii in natura, nu trebuie sa rupi nici macar o floare, ca sa faci o poza buna. Am observat, din pacate, ca multe fotografii din natura, in Romania, nu sint reale. De exemplu, floarea este rupta si fotografiata in interior, cu blitul sau la lumina artificiala, pentru a-i conferi un cadru mai bun. Despre vinatoarea cu pusca nu se poate spune ca este un sport. Ar fi un sport, daca ambele parti ar porni cu sanse egale. Daca iepurele sau ursul, de exemplu, ar avea o pusca, atunci am putea vorbi despre sport. Iar teoria despre vinatori, cum ca ei iubesc animalele si natura, este falsa, deoarece omul care iubeste cu adevarat natura si animalele nu le ucide. Din cauza vinatorii, au disparut sute de specii de pe tot mapamondul, iar alte citeva mii sint in pericol. Prin fotografiile mele vreau sa trag un semnal de alarma in aceasta privinta. Eu ma uit, intotdeauna, si apas butonul cind animalul este intr-o pozitie mai buna, cit mai frumoasa, iar soarele trebuie sa straluceasca in ochii sai, pentru ca imaginea sa le sugereze oamenilor care privesc poza toate caracteristicile subiectului. Vinatorul, in schimb, se uita numai la crucea din obiectiv, pe care o asaza in dreptul locului in care trebuie impuscat animalul. E o deosebire enorma, mai ales ca un vinator, cu armele moderne, poate dobori un cerb chiar de la 200-300 de metri. Eu, ca sa-l fotografiez cu un teleobiectiv de 600 mm, trebuie sa ma apropii la 30 de metri de animal, adica de zece ori mai mult decit vinatorul."


Text: Ana-Maria TAnAsescu
Foto: Ana-Maria TAnAsescu, Orlando roSu, Bogdan Vieru
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona