Companiile aeriene low-cost - zboruri ieftine pentru toti
Articol





In anii a90, desi romanii isi recistigasera libertatea, putini erau aceia care aveau si posibilitatea financiara de a o gusta. Curind, insa, datorita unui mijloc de transport ieftin (autocarul), am avut sansa sa redescoperim locuri din Europa care, desi apropiate geografic, pina nu demult ne fusesera inaccesibile. Treptat, am inceput sa ne dorim din ce in ce mai mult sa depasim granitele batrinului continent sau sa calatorim in Europa mai mult si mai bine. Companiile aeriene low-cost vin in intimpinarea acestei dorinte, oferindu-ne conditii de transport avantajoase.

Ce este o companie aeriana low-cost?
Cu totii sintem interesati sa utilizam avionul ca mijloc de transport atunci cind plecam in vacanta, pentru ca ajungem mai repede la destinatie si pentru ca, daca e sa dam crezare statisticilor, transportul aerian este mult mai sigur decit cel rutier, de exemplu. Cu toate acestea, pentru unii dintre noi zborul este o idee mai mult sau mai putin fantezista, din cauza costului destul de ridicat al unei astfel de calatorii efectuate de o companie clasica. Din aceasta cauza, probabil, nici nu ne interesam, daca ar exista variante pentru un buget mai mic; cel mult, atunci cind cautam oferte pentru sejururi in strainatate, ne interesam daca in pret este inclus si transportul cu avionul.

Exista, insa, o varianta la transportul aerian pus la dispozitie de marile companii aeriene, si anume serviciile oferite de asa-numitele companii low-cost. Initial, prin acest epitet erau desemnate societatile care aveau costuri de operare mult mai scazute decit concurenta, fapt care ducea la o scadere semnificativa a pretului biletelor. Astazi, atit publicul larg, cit si mass-media inteleg prin sintagma "companie low-cost" o companie aeriana care ofera bilete la un pret accesibil majoritatii calatorilor.
In Romania, insa, oamenii sint destul de neincrezatori cind aud de "reduceri" sau preturi mici, deoarece cultura discount-ului patrunde destul de greu in industria noastra de servicii. De obicei ne asteptam ca vinzatorul sa fi marit preturile cu 50%, pentru a aplica, apoi, un rabat de 50% sau ne intrebam daca nu cumva marfa expusa are o calitate indoielnica. De aceea, atunci cind auzim de companii aeriene care ne ofera un bilet dus-intors pe ruta Bucuresti-Barcelona, pentru mai putin de 100 de euro, sintem tentati sa credem ca este ceva in neregula fie cu firma care efectueaza zborul, fie cu editorul paginii web care a postat aceasta informatie. Ne intrebam, prin urmare: "Ce e la mijloc?". Si, "Cum este posibil?". In plus, daca aceste companii ar fi atit de avantajoase, de ce nu ar acapara intreaga piata a transportului aerian civil? Si, nu in ultimul rind, cum se face ca sint atit de multi oameni care inca prefera sa zboare cu o companie "mare", la care pretul unui bilet este de trei-patru sau de cinci ori mai ridicat decit cel al unei companii low-cost? Sint si acestia la fel de ignoranti ca si noi?

Bilet de avion ieftin! Cum?
O scurta prezentare a filosofiei acestor companii va veni, cu siguranta, in intimpinarea temerilor dumneavoastra si va oferi, implicit, mult asteptatele raspunsuri la intrebarile de mai sus.
Unul dintre principiile de baza care guverneaza companiile aeriene low-cost este "democratizarea" zborurilor intre diferite puncte ale globului. Astfel, pentru aceste curse exista un singur tip de clasa. De aceea, cei care doresc un confort sporit (clasa I) vor alege, in continuare, serviciile aeriene clasice. Mai mult, calatorii nu pot rezerva un anumit loc in avion, acestea distribuindu-se dupa regula primului venit, lucru care contribuie si la o mai rapida imbarcare a calatorilor.
Bineinteles, regula de aur a companiilor low-cost este reducerea cheltuielilor prin eliminarea unor facilitati, in masura in care nu afecteaza siguranta zborului.
1. Astfel, calatorii nu mai beneficiaza de masa si bauturi gratuite; in schimb, fiecare pasager poate opta pentru un meniu limitat, contra cost.
2. Biletele de avion nu mai sint vindute prin agentii de bilete sau de turism, care ar creste semnificativ pretul unei calatorii; in schimb, se opteaza pentru vinzarea directa a biletelor, in special pe internet, pe pagina web a companiei respective.
3. Avioanele utilizeaza aeroporturi secundare, care, pe linga faptul ca percep taxe mai mici, sint mai putin aglomerate, lucru care duce la mai putine intirzieri cauzate de trafic.
4. Uneori, angajatii unor astfel de companii au mai multe atributii. Astfel, insotitorii de zbor sint responsabili de curatenia aeronavei si tot ei verifica biletele calatorilor la poarta de imbarcare, fapt ce duce la limitarea personalului si, implicit,
la scaderea pretului biletelor.
5. Majoritatea companiilor low-cost opereaza pe un singur tip de avion, Boeing 737 sau Airbus A320, motiv pentru care sint reduse costurile de intretinere.
6. Nu in ultimul rind, aceste companii prefera sa afiseze pretul biletelor separat de taxele de aeroport, subliniind, astfel, costul scazut al calatoriei (de multe ori, puteti intilni situatii paradoxale, in care taxele de aeroport sint mult mai mari decit biletul propriu-zis).
Al treilea dicton dupa care se ghideaza aceste companii este "Simplifica!" si are la baza observatia (simpla) ca vei putea atrage mai multi calatori, daca zborul este scurt, formalitatile de imbarcare simple si bagajele in siguranta. De aceea, itinerariile sint mult simplificate, optindu-se pentru rute directe si scurte, in locul celor ocolitoare. Astfel, calatorii nu vor mai trebui sa astepte ore intregi pentru urmatoarea conexiune, iar riscul de a pierde bagajele in timpul manevrarii acestora se reduce semnificativ.
Prin urmare, un bilet de avion foarte ieftin nu reprezinta nimic miraculos si nici nu este un truc, prin care unele companii incearca sa ascunda adevaratul cost al calatoriei. "Secretul" este adoptarea unei scheme de zboruri economice, pusa in practica de un management eficient. Cu toate ca acest concept
s-a impus pe piata serviciilor aeronautice civile din Europa, companiile low-cost nu pot detrona atit de usor companiile clasice, "neeconomice", din cel putin doua motive: acestea formeaza "aliante" economice cu alte companii similare pentru a-si proteja interesele, iar, uneori, sint subventionate de la bugetul de stat. Bineinteles, daca toti calatorii s-ar indrepta spre serviciile low-cost, companiile nationale ar ramine fara obiect de activitate. Acest lucru nu se intimpla pentru ca multi pasageri prefera sa plateasca mai multi bani, dar sa aiba confortul cu care i-au obisnuit astfel de companii aeriene. Prin urmare, companiile low-cost se adreseaza in mare parte unui alt segment de clienti, si anume acelora care nu isi permit un bilet "normal" de avion, dar care ar vrea totusi sa calatoreasca la un pret scazut, chiar daca acest fapt ar insemna eliminarea serviciilor gratuite din timpul zborului.

O veste buna pentru turistii romani
Conceptul low-cost a fost importat din Statele Unite in Europa la inceputurile anilor a90, iar in ultimii ani a patruns tot mai puternic si in Europa Centrala si de Est. Dar ceea ce este mai important pentru noi este faptul ca astfel de companii au inceput sa opereze si pe teritoriul Romaniei. In prezent, turistii romani au posibilitatea de a zbura din Bucuresti-Baneasa spre diferite puncte din Italia (Torino, Milano), Spania (Madrid, Barcelona, Valencia), Germania (Frankfurt, Kln) si chiar Turcia (Istanbul). In acelasi timp, companiile se orienteaza si spre aeroporturile din provincie (Bacau, Arad), dar zborurile din aceste locuri sint limitate, tinind cont si de preferintele clientilor. Incepind cu anul viitor, oferta de zbor se va diversifica, datorita intrarii pe piata romaneasca a unor noi companii. Astfel, vom putea zbura mai ieftin si mai rapid la Budapesta, Londra sau la Roma.
Tot ce trebuie sa faceti pentru a profita de cursele aeriene ieftine este sa va faceti un card de debit cu care sa efectuati plati on-line sigure si, bineinteles, sa cumparati din timp biletul de pe internet. Achizitionarea biletului este simpla, pasagerul trebuind sa urmeze un numar-standard de pasi, care, de obicei, sint explicati cu claritate pe pagina web a companiei aeriene. Important de retinut este faptul ca, o data ce ati cumparat biletul, veti primi un cod pe care va trebui sa-l notati (de preferat, printati pagina cu respectivul cod), pe care trebuie sa-l prezentati la imbarcare impreuna cu pasaportul. De asemenea, inainte de a porni in calatorie, trebuie sa va interesati care este limita de greutate a bagajelor pentru cala, deoarece, uneori, companiile low-cost admit bagaje mai usoare decit cele "clasice".

Text: Cristian Lupu
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona