ARTA detaliului
Articol












Realismul detaliului ne plaseaza intr-o lume a concretului, a logosului creator, ne ofera consistenta diferentierii si a depasirii conditiei noastre cotidiene. Fiecare arta se mindreste cu substanta incomensurabila a detaliului: pictura, prin forta imaginativa; arhitectura, prin forta intregului; sculptura, prin forta mesajului. Arta fotografica nu reprezinta un caz special, ci completeaza armonios argumentele detaliului.

Fotografia macro traditionala se bazeaza pe detaliu, pe minutiozitate, pe individ (nu in sensul liberal). Un chip, o floare, o insecta pot ilustra, prin simpla lor traire, o marturie a vietii in sensul ei cel mai simplu si fermecator. Cele mai mici, aparent neinsemnate detalii sau, din contra, cele mai evidente ca marime sint, in egala masura, de mare importanta. Odata ce ti-ai insusit bazele tehnicii macro, toate aceste teme pot deveni posibile, avind capacitatea de a te absorbi sau surprinde.
Izolarea unui aspect sau detaliu te face sa reflectezi la modul in care vei realiza cadrul. Atractia deosebita poate fi surprinsa de culoare, forma, de textura sau de toate ca un intreg, atunci cind studiezi obiectul pe care il ai in fata. Acelasi mod de abordare poate fi aplicat si obiectelor mai mici. Daca fotografiezi o libelula pe tulpina unei plante, atunci tinta poate permite lentilei macro capturarea insectei cu mare acuratete, permitind extraordinarului detaliu sa se dezvaluie fara oprelisti. Aceeasi abordare trebuie avuta in vedere cu un subiect mult mai obisnuit, precum un surub, obtinindu-se un real succes tehnic. Daca privesti din nou surubul si ai in vedere componentele tale atit de familiare - capul, corpul - imagineaza-ti apoi cum poti realiza fotografia intr-o modalitate mai interesanta. Ar rezulta o combinatie de lumini a carei acuratete se va dovedi impresionanta. Aceeasi maniera trebuie adoptata cu fiecare subiect din jurul nostru, pentru a intelege cu adevarat cum obiectele normale pot fi transformate in imagini unicat. Totul depinde de ochiul fotografului, de imaginatia si de experienta sa. Din punct de vedere tehnic, o veritabila fotografie macro este atunci cind reprezinta un subiect in marime naturala. Cu alte cuvinte, daca fotografiezi un obiect de cinci mm lungime, la fel trebuie sa apara in imagine.
Frustrarea poate sa devina un element decisiv in incercarea de a surprinde senzationalul, iar cautarea unghiurilor speciale de creatie pentru detalii de mare finete sa constituie o mare dificultate. Dar, odata ce ai apasat pe click, vei vedea subiectul intr-o alta lumina.
Fiecare fotograf lucreaza dupa propriile-i reguli, dar exista si o rutina simpla, care iti simplifica adaptarea la anumite conditii. Fotografiei macro i se impune o abordare mai atenta, incepind cu explorarea subiectului inainte de a pune mina pe camera. In mod evident, este mai facil sa vizualizezi felul in care un subiect poate fi ilustrat in close-up, odata cu experienta acumulata. Este decisiva diviziunea obiectului, pentru a compara mai bine partile intregului in ansamblul sau. Dupa ce ti-ai conturat ideea, trebuie sa experimentezi unghiurile optime, luind citeva cadre pentru a observa cum se prezinta pe ecranul LCD. Nu trebuie sa pleci de la convingerea ca toate close-up-urile vor fi luate de la aceeasi distanta. Un rond al obiectului este necesar pentru a privi cum detaliile incep sa prinda forma, pastrind in minte liniile centrale ale compozitiei.
Daca lucrezi cu subiecte close-up din natura (plante, insecte), apropierea de nivelul solului poate fi singura solutie. De asemenea, nu trebuie ignorate elementele naturale de deasupra solului: o frunza in picaj poate constitui povestea unui anotimp. Daca terenul nu permite utilizarea trepiedului, se poate folosi un rucsac ori o piesa vestimentara.
Miscarile fotografului vor fi lente, fine, pentru a nu perturba unghiul dorit. Respiratia trebuie usor controlata, pentru ca o simpla neatentie va poate ruina intreaga munca. Miscarile obiectivului dau cea mai mare bataie de cap celor care lucreaza in aer liber, o adiere de vint putind scoate obiectul din cadru.

Text: FLORIAN VLADACENCO
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona