Planorul - Pasare in zbor
Articol





E liniste, auzi doar vintul ce suiera si aerul pe care-l cutreieri ca o pasare. In fata ai orizontul, deasupra norii, dedesubt orasul si zgomotul lui, dealurile, vaile, muntii si tot cerul este al tau. Te simti mai liber si mai linistit ca niciodata: zbori!

Fiecare zbor are farmecul si spectacolul lui, fiecare zbor cu planorul este o noua lectie, o noua provocare si inca o reusita. Este de ajuns sa zbori o singura data cu planorul pentru a te molipsi de acest sport - planorismul.
Te lasi purtat de senzatii si amintiri, incercind sa descrii frumusetea zborului, insa pentru cine nu stie acesta este un aparat de zbor mai greu decit aerul, fara motor, care pluteste in aer datorita fortelor aerodinamice ce actioneaza asupra lui si care, prin lansarea la o anumita inaltime (cu ajutorul avioanelor de tip Wilga 35, legat de acesta prin intermediul unei funii lungi de 25-30 m sau al automosoarelor, iar cind ajunge la inaltimea dorita, pilotul de planor va declansa -va da drumul la cablu-, continuindu-si zborul), va zbura cu o continua panta de coborire. Ca elemente principale acesta este alcatuit din aripi ce au rolul de a crea forta necesara mentinerii planorului in zbor, fuselajul - partea ce fixeaza rigid aripile si ampenajele, si unde sunt amplasate carlinga, postul de pilotaj si ampenajele care servesc la mentinerea pantei de zbor si a directiei planorului.
In Romania sint aproximativ 15 aerocluburi unde poti practica acest sport si aproape 200 de sportivi pentru care planorismul reprezinta drumul si visele lor, iar planorul, poate, cel mai bun prieten. Acolo sunteti voi, tu, el si cerul, si, poate, deasupra tuturor maretia zborului.
Planorul zboara valorificind curentii ascendenti pentru a cistiga inaltime, folosindu-se de caracteristicile sale aerodinamice (portanta, rezistenta la inaintare), totul cu o precizie ridicata, pilotul fiind ajutat in acest sens de instrumentele de zbor de la bord (altimetru, vitezometru, busola, variometru, instrumentul ce sesizeaza variatiile de inaltime si dupa care pilotul stie cu citi metri pe secunda urca in curentul ascendent).
Din constructie, planoarele pot avea un loc, cele pentru pilotii cu licenta de zbor pot fi biloc in tandem pentru scoala, antrenament, precum si pentru evolutii acrobatice, complet metalic proiectat sa suporte multe dintre greselile elevilor-piloti. Mai nou, planoarele sint confectionate din fibra de carbon sau alte materiale ultrausoare, fiind mult mai scumpe si mai performante. Momentan, la noi in tara exista doar doua astfel de planoare, Discus 2A. Resursele nu sint suficiente intotdeauna, insa acest lucru nu i-a impiedicat vreodata pe adevaratii piloti sa zboare zi de zi, an de an sau cu orice ocazie, atunci cind vremea era prielnica.
Planorismul presupune multa munca, rabdare, daruire si, poate mai mult decit toate, pasiune. Pentru cei indragostiti de acest sport, ce vor sa zboare asemenea unei pasari, si care, pe deasupra, dispun si de banii necesari, pot sa obtina brevetul de zbor dupa minimum zece ore. O ora costa aproximativ 83 de euro fara remorcaj. In acesti bani poti iesi la simpla comanda dupa aproape 45-50 de zboruri, ture de pista in care inveti cum sa mentii planorul in linie dreapta, cum sa executi virajele, precum si procedurile de decolare si aterizare. Toate aceste zboruri sint executate cu instructorul de zbor, elevul sta pe locul din fata, iar instructorul in spate, corectindu-i elevului greselile si dindu-i indicatii de zbor.
Rind pe rind, elevul-pilot deprinde toate aceste exercitii, precum si cazurile speciale (ruperea/ desprinderea cablului de tractare in remorcaj, blocarea sau cedarea unor elemente ale planorului etc.), iar cind acesta a depasit numarul maxim de zboruri in dubla comanda, comandantul aerodromului, impreuna cu instructorul, aproba printr-un zbor de control si printr-o lucrare scrisa trecerea elevului-pilot la comanda simpla. Urmeaza sustinerea unui alt examen scris si efectuarea mai multor zboruri in comanda simpla, ca, in cele din urma, sa detii brevetul de pilot planorist sportiv.
In cazul celor care au intre 16 si 22 de ani, lucrurile sint mai simple, cel putin din perspectiva financiara; ei nu trebuie sa plateasca o cotizatie simbolica Aeroclubului Romaniei si sa se inscrie la cursurile teoretice pe care acesta le organizeaza in fiecare an in luna ianuarie, iar dupa efectuarea examenului medical obligatoriu si sustinerea examenului scris din cursurile predate de instructori si, bineinteles, admiterea, elevul poate trece la partea practica, si anume zborul. Aerocluburile raspindite peste tot in tara, Clinceni-Bucuresti, Sinpetru-Brasov, Pitesti, Stejnic-Ploiesti, Deva, Iasi etc. isi asteapta an de an elevii dornici de a deprinde tainele zborului cu planorul.
Iar daca, pur si simplu, iti doresti doar sa simti senzatia si sa vezi cum este un zbor cu planorul, un simplu tur de pista de 10-15 minute, depinzind de modul de remorcare, costa aproape 14 euro, in acest pret nefiind inclus remorcajul, putind sa faci acest lucru de pe oricare aerodrom din tara, odata cu deschiderea sezonului de zbor in aprilie-mai.
Nu-i usor, mai ales ca trebuie sa dovedesti de fiecare data ca stapinesti din ce in ce mai bine arta de a zbura. Este de ajuns sa vezi pasiunea din ochii pilotilor si daruirea cu care vin la zbor ca sa intelegi satisfactiile sufletesti pe care ti le poate aduce acest sport. An de an se intilnesc pe aerodromul din Sinpetru-Brasov, Iosif Silimon, veteranii acestui sport, piloti cu parul incaruntit privind nostalgici la planoarele ce stau frumos asezate in hangar, amintindu-si de vremurile in care erau tineri si tot cerul era al lor.
Planorismul imbina tot ce-i mai frumos, zborul linistit, calm si indraznet al pasarilor cu doza de adrenalina pe care ti-o dau sporturile extreme, atunci cind executi elementele de acrobatie - looping, vrie, ranversare, immelman etc., iar cind planorul aterizeaza cu bine, poti spune ca traiesti cu adevarat.

Text&FOTO: cATALINA CRISAN
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona