Interviu cu primarul Mangaliei, Zamfir Iorgus
Articol


"Daca as fi tinar, as veni la Mangalia pentru ca aici as gasi toate elementele unei vacante perfecte "
" nici un guvern sau ministru nu a reusit sa faca un proiect de interes national"
"Fac pariu ca anul acesta vor fi mai multi turisti "

Cu ce s-a imbunatatit imaginea Mangaliei in ultimii 11 ani de cind sinteti primar? Vorbiti-ne despre realizari.
Cea mai mare realizare e faptul ca oamenii au capatat incredere in institutia primariei, ca s-a indeplinit ceea ce ne-am propus: constructiile, dezvoltarea invatamintului, culturii si sportului, valorificarea potentialului turistic.

Care considerati ca sint punctele tari ale orasului? Vorbiti-ne si despre problemele existente, cum aveti de gind sa gasiti solutii?
Mangalia este un oras cu o economie solida, turismul reprezinta 35% din economia orasului; 30% santierul naval si restul IMM-uri care functioneaza la parametri acceptabili. De exemplu, santierul a plecat de la un personal de 3.500 de angajati si a ajuns la 6.800, ceea ce arata ca va fi unul dintre cele mai mari din Europa. Problemele sint cele pe care le gasim in toate orasele, plecind de la modernizarea infrastructurii orasului: sistemul de iluminat public, programe de construire a locuintelor, tot ce e legat de agrement si petrecerea timpului liber. Din pacate nu avem teatru, biblioteca, cluburi pentru tineri. Principala preocupare pentru tineri e sa iasa din " zona cenusie", ma refer la copiii fara posibilitati materiale. De exemplu la Mangalia abandonul scolar are cotele cele mai mici din tara, pentru ca avem programe prin care copiii pot merge la scoala si la gradinita, costurile fiind suportate de noi.

Care sint argumentele oferite cititorilor revistei, pentru ca viitorii turisti sa aleaga Mangalia ca vacanta de vara ?
Daca as fi tinar, as veni la Mangalia, pentru ca aici as gasi toate elementele unei vacante perfecte: mare, soare, distractie. Discutam despre turismul sportiv, cultural, pentru cei de virsta a doua si a treia - turismul balnear. Abia peste cinci sau zece ani putem vorbi despre cluburi si complexuri hoteliere ca in strainatate cu all inclusive.

Ofertele turistice ale litoralului vecin sint din ce in ce mai atractive pentru romani. Considerati ca acestea constituie o amenintare pentru litoralul romanesc?
Competitia este dura. Faptul ca bulgarii au investitori puternici, iar la noi nu sint, inseamna ca ei au reusit. De ce? Nu stiu. Putem vorbi de lipsa programelor de investitii, de privatizare, de neimplicarea guvernului. Un punct slab al turismului romanesc este faptul ca nici un guvern nu a reusit sa faca un proiect de interes national. La ei este diferenta intre public si privat. La ei doar privatul face treaba, iar, in rest, orasul arata neingrijit, pe cind la noi e invers. La noi publicul face treaba, dar nu avem investitii private.

Care sint strategiile de promovare a statiunii? La ce v-ati gindit in vederea atragerii de noi turisti in perioada estivala ?
Strategia noastra e buna: avem o caravana de prezentare la tirguri, de participare in strainatate, unde avem tot felul de delegatii. Vrem sa dezvoltam turismul cultural, clasic, balnear, sportiv. De aceea am promovat competitiile sportive, gala vedetelor la Mangalia, raliul vedetelor, maratonul, spectacolele.

Citi turisti estimati ca vor veni anul acesta pe litoral? Ce imbunatatiri au fost aduse fata de anul trecut?
Fac pariu ca anul acesta vor fi mai multi turisti. Hotelurile sint mai moderne, vor fi multe manifestari in oras, statiunile vor fi curate, bine pazite, pentru ca avem un sistem de paza intarit, avem salvamari, servicii de asistenta. Sper ca anul acesta va fi mai bine, mai plin de turisti datorita climei. Am fost avertizati ca vara va fi calduroasa, ceea ce ne avantajeaza.

Intrarea in UE v-a adus finantari si investitori straini sau proiecte de reabilitare a statiunii?
Primaria a accesat trei proiecte: amenajarea portului turistic, amenajarea unui parc de distractii in statiunea Saturn, reabilitarea si ecologizarea lacurilor din statiunea Neptun. Acestea sint cele mai importante. Primul valoreaza 5 milioane de euro, al doilea si al treilea cite 2, 5 milioane de euro. Mai avem si alte proiecte, dar mai mici: reabilitarea sistemului de irigatii, a trotuarelor, amenajarea unui teren de golf, includerea cetatii Callatis intr-un circuit turistic international, amenajarea unui sistem de telegondola, extinderera portului comercial etc.

Care este nivelul pregatirilor pentru inceperea sezonului estival? Mai faceti inca pregatiri?
Mai sint de facut, intotdeauna se iveste cite ceva, dar majoritatea s-au incheiat. La Mangalia sint peste 80.000 de locuri de cazare, dintre care 400 sint noi. Cred ca nici in 20 de ani nu o sa avem hotelurile bulgarilor. Avem nevoie de investitori ca sa facem fata.

Brandul festivalului Callatis s-a creat in urma cu citiva ani. Reprezinta un punct forte in atragerea turistilor?
Da, bineinteles.

Cum s-a schimbat imaginea statiunii, datorita acestui festival?
Rezultatele insa nu se vad imediat, nu sint ca la piata, se vad dupa citiva ani. In ultimele editii au venit tot mai multi turisti. Ca sa prelungim sezonul, am mutat festivalul la inceputul lunii iulie. Incercam astfel sa
aafortamaa oamenii sa vina la mare. Marturisesc ca, daca e nevoie, in anii urmatori o sa-l mutam chiar si mai devreme.

Ce surprize le rezervati turistilor la editia din anul acesta ?
Surprizele sint surprize. Placute, evident. Numarul turistilor va creste cu siguranta, atunci cind vor fi depasite problemele de infrastructura cred ca in maximum cinci ani. Sint sigur ca jumatate din bucuresteni vor veni la vara, in week-end, la mare.

Care sint invitatii festivalului Callatis anul acesta?
Nu ne-am decis inca asupra invitatului strain. Vor fi sapte zile de festival, vom avea caravana Miss Diaspora, pentru a face promovare in strainatate... multa distractie si, sper, vreme buna.

Puteti sa ne dati niste informatii legate de organizare?
Nu vreau sa fac dezvaluiri prea mari veniti si veti vedea.

A consemnat Lidia Dumitru
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona