Arta fotografiei de strada
Articol












"Priveste atent. Este felul in care iti educi ochii, si nu numai. Priveste fix, fii curios, asculta pe furis. Mori aflind ceva. Nu te afli aici pentru mult timp."(Walker Evans)

Nu e un lucru usor sa faci fotografii in strada. Dar nici greu sa atirni aparatul de fotografiat de git si sa umbli anapoda, facind instantanee oamenilor. Este o placere aparte sa observi oameni necunoscuti, sa incerci sa-i dezvalui, sa surprinzi partile nevazute cu ochiul liber. Mi-a placut intotdeauna sa le dau o identitate noua, sa fiu eu cea care le controleaza miscarile chiar si pentru o clipa.

Cel mai bun lucru in fotografia de strada este faptul ca acela care priveste forma finala a pozei poate descoperi in ea mai mult decit insusi fotograful. Multe lucruri se intimpla intr-un oras, chiar si
intr-un mic cartier, pe o strada laturalnica, la orice moment din zi, pe care orice om le poate sesiza. Fotografia ne permite sa imortalizam aceste momente si astfel sa putem intra in interiorul acesteia, sa studiem toate micile drame si fericiri ce au loc atunci.

Cel mai valoros lucru in fotografia de strada: hazardul
Fotografia de strada este o ramura extrem de importanta a fotografiei. Are o istorie mare in spate si cei mai mari fotografi au practicat-o. Totusi, nu putem da o definitie exacta.
O semnificatie mai urbana a fotografiei de strada ar include si fotografii facute in subteran, in metrouri. Strada poate fi un cadru general, unde fotograful sa imortalizeze o scena cu ajutorul aparatului. Dar poate fi in acelasi timp subiectul principal al fotografiei, incepind de la peisajul urban, de la blocuri pina la strada goala.
Totusi, am o retinere fata de aceste tipuri de fotografie. Cea care ma intereseaza cu adevarat este fotografia oamenilor, barbati, femei, copii, in strada si in locurile publice.
Strada devine astfel cadrul, scena "teatrului vietii", unde actori sint trecatorii, locuitorii, comerciantii
Nume mari, precum Henri Cartier-Bresson, Robert Doisneau, Robert Frank, Diane Arbus, William Klein, Gary Winogrand, sint printre cele pe care le asociem cu fotografia de strada.
In zilele noastre, putini fotografi mai practica aceasta tehnica. Motivele sint multiple. Fluxul foarte mare de imagini de actualitate la televizor a dus la decaderea imaginii fixe. Mijloacele de comunicare si informatie moderne au marit in mod paradoxal distantele intre indivizi, si raporturile directe intre fotograf si cei fotografiati au devenit mai dificil de stabilit.

O fac sau nu o fac...
Unul dintre actorii acestui teatru este insusi fotograful. Fotografia de strada este in mod fundamental revelatoare, in atitudinea fata de oameni. Pe strada, trebuie sa ai curajul sa faci fotografii persoanelor din fata ta, unor necunoscuti, a caror reactie nu o banuim. Acest lucru pare dificil, chiar imposibil pentru unii, dar in asta consta arta fotografiei de strada.
Un ochi bun observa o fotografie facuta de un debutant, de cineva care nu indrazneste. Persoanele sint fotografiate din spate sau de foarte departe ori sint in plan secund. Aceste imagini sint nesatisfacatoare si arata neimplicarea fotografului in munca sa. Faptul ca el nu doreste sa fie vazut, ca se ascunde de ochiul trecatorului.
Trebuie sa depaseasca aceste inhibitii. Un pic de adrenalina poate duce la realizarea unei fotografii perfecte. Dar totul depinde de interes si daruire.
Oamenii reactioneaza in mod diferit la dorinta fotografului de
a-i imortaliza. Dar chiar aceste atitudini sint cautate. Curiozitate, mirare, priviri rapide vor face fotografia mai percutanta. Jocul cel mai placut in fotografia de strada este captarea privirii. Poti fi sigur ca privirea personajului este centrul imaginii.

De evitat
Fotografia de strada cu teleobiectiv trebuie evitata. Aceste fotografii facute de departe nu au impactul celor cu focalizare redusa. Adevarul este ca fotograful care a folosit un teleobiectiv nu a avut curajul sa se apropie de subiect si aceasta se reflecta imediat in imagine, care ramine distanta, impersonala.
Ca fotograf debutant si timid, in acelasi timp, poti lua cu tine mai multi prieteni. Iti vor servi drept acoperire. Discutati, glumiti intre voi sau cu trecatorii. Cu cit te vei deschide in fata lor cu atit va fi mai usor.

Mod de practicare
Cel mai usor mod de a practica fotografia de strada este evident pe o strada plina de oameni, adica intr-un loc si la un moment unde esti sigur ca va fi aglomeratie. Toate marile orase isi au stradutele lor furnicare.

Ocazia
Trebuie sa fii intotdeauna pregatit, in alerta, si cu obiectivul la ochi. Nu stii niciodata ce tablou inedit iti poate aparea in fata ochilor.

Privirea
Sa captezi privirile face parte din jocul fotografiei. Cauta momentul cel mai potrivit pentru a surprinde privirea perfecta.

Tehnici

Infruntarea timiditatii
Sfiala si fotografia de strada nu se impaca deloc. Totusi, intr-un mod ilar, cei mai buni fotografi de strada au fost oameni timizi.
Unii fotografi experimentati ar sugera pentru inceput sa stati pe furis si sa folositi teleobiective lungi. Altii prefera sa sara peste aceasta etapa. Ei opteaza pentru fotografia la fata locului, cu un obiectiv normal sau unul cu distanta focala scurta. Citeodata te poate ajuta un obiectiv lung. Dai impresia ca pozezi altceva, dar cu riscul de a pierde implicarea directa in actiune. Alti fotografi, pur si simplu, stau intr-un singur loc si-si asteapta linistiti prada.
Metoda "clasica" inseamna folosirea unui obiectiv cu distanta focala scurta, de 20 mm, sau medie (35 mm) si a unui film de sensibilitate mare (400, chiar 800 ASA). Cu un obiectiv de 20 mm poti sta la doi metri de cineva, fara ca acesta sa-si dea seama ca apare in cadru. Asta, din cauza unghiului foarte larg de cuprindere.

Echipament
Urmeaza problema echipamentului care trebuie folosit, pentru cei care considera ca este necesar un anume tip. Veti fi totusi surprinsi. Nu trebuie sa folositi un aparat Leica M. Orice aparat este potrivit: de la telefoane mobile, aparate foto de unica folosinta la cele mai sofisticate.
Criteriul cel mai important in alegerea aparatului pentru fotografia de strada este ca aparatul sa fie usor de folosit in miinile fotografului potrivit.
Lungimile focale optime sint cele scurte. Obiectivul standard de 35 mm este potrivit pentru fotografia de strada, dar unul de 24 sau de 28 mm ii confera o mai mare libertate fotografului. Obiectivul de 50 mm pare a fi cel maxim: permite marirea optima a subiectului lasind loc si spatiului din jur, necesar fotografiei de strada.

Sensibilitate la lumina a filmelor (ISO)
Atentie la lumina! Din moment ce oamenii si fetele lor ne intereseaza, trebuie evitata lumina prea puternica. Nu sint indicate locurile deschise dupa-amiaza in plina vara. Umbrele sint prea puternice: genele, nasul, palariile produc umbre pe fata.
In aer liber, la lumina, orice ISO e potrivit, chiar daca e recomandat totusi un ISO mai mic pentru un rezultat mai bun. La rasarit si la apus sint sanse mari sa ratezi poza cu o sensibilitate ISO mai mica de 400 ASA, doar in cazul in care nu folosesti un trepied. Poti incerca si cu un film de 800 ASA - diferenta de la 400 la 800 este de doar o diafragma, dar in schimb, granulatia devine foarte vizibila, aproape deranjanta. Se poate alege o anumita distanta de focalizare, un ISO mare si deschidere mica pentru a capta subiectul la o anumita distanta de camera.

Diafragma si cimpul de profunzime
O diafragma mica este preferata pentru fotografii rapide pe zi. Un cimp de profunzime marit va permite focalizarea oamenilor chiar si daca acestia sint in miscare sau daca nu este posibila focalizarea corecta. Pentru fotografiile statice, folosirea unei diafragme mari poate ajuta la separarea subiectului de planul din spate, cu ajutorul unui cimp de profunzime redus.

Timp de expunere
Unele imagini pot fi intensificate prin folosirea unui timp scurt de expunere, pentru a evidentia miscarea. Totusi, avind in vedere ca in fotografia de strada este folosit cel mai adesea aparatul de mina, cu un obiectiv de 50 mm, majoritatea fotografilor folosesc un timp de expunere de cel putin 1/60 fractiuni de secunda.
Regula de baza: pentru aparatele de mina, cel mai scurt timp de expunere ar trebui sa fie de 1/x fractiuni de secunda, unde x este egal cu marimea obiectivului in milimetri.

Tip de film
In majoritatea cazurilor, este recomandat un film alb-negru, de sensibilitate mare. Unul dintre motivele pentru a prefera un film alb-negru este faptul ca, din punct de vedere artistic, atentia este captata mai usor de subiect, iar o imagine alb-negru ofera o alta perceptie decit cea color. La fotografia color, trebuie luate in considerare si culorile din cadru, care nu se potrivesc intotdeauna cu subiectul fotografiat. Nu poti avea nici un control asupra culorilor de pe strada. Insa, un film alb-negru poate rezolva problema foarte usor. Cind privitorul se uita la o imagine alb-n egru, va studia cu siguranta povestea ei fara sa fie distras de culori.

Nu trebuie sa ezitati sa faceti cit mai multe incercari. Avind in vedere viteza cu care scenele se deruleaza sub ochiul fotografului, este normal ca un numar mare de imagini sa nu corespunda la final cu ce am vrut sa obtinem.
Se pot face pina la 200-300 de poze intr-o ora si sa le retinem doar pe cele excelente. Bineinteles, acest lucru depinde de obiceiurile si sensibilitatea fotografului.
Sansa si intimplarea joaca un rol foarte important in fotografia de strada: sa te afli la locul potrivit, la momentul potrivit, sa surprinzi expresia potrivita a fetei.

Text: Corina Tileaga
InfoUtil


Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona