Fotografia de grup
Articol










Fie ca mergem in excursii sau la petreceri, toti facem fotografii de grup. Cu camera telefonului sau cu un aparat profesional pe film, fotografiem sau sintem fotografiati. Chiar daca ne aflam in fata sau in spatele obiectivului ne sint necesare citeva notiuni elementare pentru a reusi sa dam viata cadrului facut sau din care facem parte. Principalele notiuni care fac diferenta dintre o fotografie reusita si o simpla poza sint: incadrarea, sincronizarea si unghiul din care facem fotografia.



Principalul scop al fotografiei de grup il reprezinta realizarea unei legaturi intre membrii grupului si peisaj sau doar intre ei insisi.

Daca ne aflam pe o frumoasa plaja insorita, linga un riu cristalin de munte sau la un eveniment important pentru noi, vrem sa fim imortalizati in acel loc pentru a putea arata ulterior celor apropiati unde am fost si cum ne-am simtit acolo. Pe de alta parte exista grupuri care au o activitate anume impreuna si vrem sa redam in imagini legatura dintre aceste persoane.

Putem spune ca fotografia de grup se imparte in doua categorii principale: fotografia in care accentul este pus pe locul in care se afla grupul la un moment dat (fotografia de vacanta, din calatorii sau de la diverse evenimente etc.) si fotografia care pune accentul pe grupul dintr-un anumit loc (formatii de muzica, trupe de dans, o familie la un botez, o echipa de fotbal etc).

Vom face referire in special la fotografia de vacanta, deoarece este mult mai comuna si mai accesibila amatorilor decit fotoAgrafierea trupelor de muzica sau a unei familii la diferite evenimente. Principala problema in obiectivitatea unui astfel de tutorial este omul caruia i te adresezi sau, mai bine-zis, aparatului cu care respectiva persoana fotografiaza. Exista atit de multe modele, incit este foarte greu sa acoperi intreaga gama de aparate foto. Totusi, cum cel mai des folosite sint aparatele compacte fara prea multe optiuni si accesorii vom incerca sa ne adresam in special detinatorilor de astfel de aparate. Nu trebuie totusi sa uitam elita aparatelor foto, aparatele SLR si, presupunind ca proprietarii lor cunosc semnificatia timpului de expunere a distantei focale si a diafragmei, vom face dese referiri la acestea.

Sintem in vacanta si grupul hotaraste sa viziteze un obiectiv turistic din zona. Ne luam aparatul foto si il urmam. Drumul pina acolo si locatia in sine pot oferi nenumarate oportunitati pentru o buna fotografie de grup. Din start trebuie sa ne hotarim la fiecare cadru in parte asupra modului de abordare a fotografiei. Aceste alegeri ar fi intre:

l surprinderea unui instantaneu fara stirea grupului;

l fotografierea grupului in diferite zone sau la diferite obiective turistice;

l fotografiile regizate.



Pentru surprinderea grupului in instantanee cit mai bune, trebuie sa ne pozitionam in asa fel incit lumina sa ne fie favorabila si sa putem vedea cit mai multe persoane. In general cea mai buna lumina este in primele ore ale diminetii si in ultimele ore ale serii (este mai calda ca nuanta, nu "cade de sus" lasind mult loc umbrelor care fac o fotografie mult mai placuta, lumina nu este asa de "tare" incit sa "arda" imaginea). Asteptarea momentului potrivit face si ea parte din plan. Daca ne grabim sa facem repede pozele si nu dam mare atentie detaliilor in care se petrece actiunea pe care o fotografiem, acasa vom observa ca nu am reusit sa ne impresionam prea placut prietenii. Momentul oportun poate aparea oricind. Cind toti intreaba un strain cum se ajunge intr-un anumit loc, cind maninca inghetata, cind este o imbratisare de grup sau cind se tin de miini. Astfel de momente, bine imortalizate si incadrate vor fi mereu placute privirii.

Toate aceste cadre se fac de la distanta cu zoom, optic, si nu digital. In general, fotografiile de la distanta necesita o mina sigura si un timp de expunere scurt (durata cit este expus la lumina filmul sau senzorul digital - adica, in cit timp se face poza). Cu cit marim zoom-ul (adica apropiem grupul de noi cu ajutorul aparatului foto), cu atit timpul de expunere trebuie sa fie mai scurt pentru ca fotografia sa iasa clara si nemiscata. La aparatele SLR distanta focala (distanta dintre subiectul fotografiei si film sau senzor) este scrisa pe obiectiv in mm. Pentru o fotografie clara si nemiscata valoarea acestei distante focale trebuie sa fie obligatoriu mai mica decit timpul de expunere. De exemplu la distanta focala de 180 mm, timpul de expunere trebuie sa fie minim 1/200 (adica a doua suta parte dintr-o secunda) si asta numai daca avem o mina sigura si subiectul nu se misca. Daca subiectul este in miscare si sintem si incepatori atunci timpul de expunete (tv - pe majoritatea aparatelor foto) trebuie sa fie de cel putin 1/350. Totusi daca subiectul se deplaseaza cu viteza de 140 km/h atunci acest timp se va scurta si mai mult, dar in cadrul fotografiei de grup asta se intimpla foarte rar (intr-un parc de distractii sau la fotografiile facute din masina).

Spre deosebire de instantanee care sint destul de inoportune, fotografiile de grup facute cu stirea grupului necesita mult mai multa atentie. In primul rind, trebuie sa ne pozitionam (fotograful) cu spatele la lumina pentru ca razele soarelui sa nu cada direct in obiectiv. Al doilea pas este alegerea unui cadru cit mai reprezentativ pentru zona in care ne aflam sau pentru grupul in sine. Daca ne aflam la munte o fotografie cu un frumos peisaj in spate sau in fata cabanei este foarte bun. La mare o imagine la terasa sau pe plaja surprinde la fix activitatea de acolo. In vizita la diferite obiective turistice ne asezam in fata cladirilor, statuilor etc. Fotograful trebuie sa-i faca pe toti atenti in asa fel incit sa nu ne iasa oameni in miscare sau in diferite ipostaze neplacute. Incadrarea necesita o mare atentie din partea fotografului. Este recomandat ca fotograful sa stea mai jos fata de subiect si sa prinda in cadru cit mai mult din cladire. Aranjarea personajelor din cadru este si ea importanta. Daca avem o familie vom pune copiii la mijloc, la un grup mare cei inalti vor sta in spate si cei mici in fata. Daca nu ne incap toate persoanele in cadru ne vom indeparta usor de grup pina vom avea incadrarea dorita.

Ultima categorie, fotografia "regizata" este si cea mai dificila. In cadrul unei astfel de fotografii vrem sa dam imaginii o anumita stare si chiar sa ne punem amprenta asupra fotografiei in sine. Putem spune ca o astfel de fotografie reusita face diferenta dintre amatori si profesionisti. Pasii care trebuie urmati:



l alegerea luminii - daca lumina este naturala si vrem ca personajele sa iasa clare nu vom indrepta obiectivul spre soare. Totusi, un cadru ales cu grija poate fi placut si daca este facut contra luminii, dar necesita o cunoastere mai buna a tehnicilor fotografice;

l alegerea unghiului din care facem cadru - daca sintem departe de grup si ii apropiem cu ajutorul zoom-ului, va iesi o imagine destul de exacta si fara multe reflexii de lumina, datorita unghiului mic prin care facem fotografia. Putem face cadre largi si de aproape (minimum 28 mm), dar pentru asta avem nevoie de un aparat SLR. Foarte importanta este si pozitia noastra fata de grup. Un metru mai sus ori mai jos poate schimba radical imaginea;

l alegerea cadrului - daca vrem o fotografie alb-negru nu vom alege un cadru plin de flori, ci vom opta pentru un zid de caramida de exemplu. Daca incercam ceva mai "haotic", cadrul va fi la fel (cladiri darimate, poduri vechi etc.). Daca ne aflam intr-un oras vom fotografia linga simbolurile acelui oras sau chiar linga placa pe care este scris numele orasului respectiv;

l asezarea personajelor - in functie de ceea ce vrem sa aratam sau sa spunem cu acel cadru, asa vom aranja si oamenii din el. Unui grup de alpinisti cel mai bine ii sta pe stinca, asa cum sahistilor le sta bine in parc. Putem aranja oamenii intr-un mod ordonat si sa avem un cadru simplu si frumos sau putem da friu liber imaginatiei si sa facem diferite aranjamente (unele persoane foarte aproape, altele departe, unii in picioare, altii jos etc.).



Acestea ar fi doar citeva sfaturi bune de urmat, dar este foarte bine sa ne lasam purtati de simtul artistic si astfel vom face cadre din ce in ce mai bune. Totusi regulile se incalca doar dupa ce le cunoastem foarte bine. In principiu toate par simple, daca stim cum sa folosim aparatul foto. Acesta trebuie sa fie si primul pas in abordarea serioasa a fotografiei de orice fel: cunoasterea aparatului foto, a setarilor si a capacitatilor sale. Vizionarea cit mai multor fotografii de calitate este foarte recomandata, deoarece ne dezvolta ochiul din punct de vedere fotografic. Cu cit exersam mai mult cu atit vom fi in stare sa ne dam seama unde am gresit si unde am facut bine. Tot timpul sa fim autocritici si sa nu ne multumim cu putin, astfel vom avea fotografii din ce in ce mai bune si toti prietenii care fugeau de noi cind ne vedeau cu aparatul in mina se vor apropia cind vor fi constienti ca la fiecare clic facem un cadru bun.



Text & foto: Catalin Munteanu
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona