SenzaTia extremA a verii 2007 - Formula 1 nauticA, la ConstanTa
Articol







Asteptarea pasionatilor de cai putere si adrenalina... motorizata a luat sfarsit! Dupa 17 ani, Romania isi defineste un loc important pe harta mondiala a sporturilor cu motor. Preambulul a fost organizarea pe strazile Bucurestiului a unei etape din Campionatul European de Turisme GT 3, insa tara noastra va primi suprema recunoastere in lumea motorsportului odata cu venirea in premiera a Campionatului Mondial "Class-1", echivalentul Formulei 1 pentru ambarcatiuni cu motor. Etapa organizata la Constanta in perioada 31 august - 2 septembrie este, fara indoiala, cel mai important eveniment sportiv gazduit vreodata de Romania, iar principalul argument este dimensiunea mondiala a acestui campionat elitist. Organizat pe Lacul Siutghiol de "Power Marine" Constanta, in parteneriat cu Primaria si Consiliul Judetean Constanta, "Class One Romanian Grand Prix" anunta un spectacol nautic de inalta tinuta, la care participa ambarcatiuni ce ating viteze maxime de peste 250 de km/h. Publicul va fi o coordonata importanta a acestui regal nautic grandios, de vreme ce concursurile de acest gen se bucura de o popularitate extraordinara in lumea intreaga si sint urmarite de peste o suta de mii de spectatori in tribune si alte cinci sute de milione de telespectatori. Cifrele vorbesc de la sine de impactul enorm pe care aceasta competitie il va avea asupra imaginii turismului din Constanta, asupra statiunii Mamaia si, nu in ultimul rand, asupra Romaniei.



Buget de doua milioane de euro



500.000 de euro, un sfert din costul total al evenimentului, vor fi acoperiti de autoritatea locala (Primaria si Consiliul Judetean Constanta), restul provenind din sponsorizari, insa incasarile vor depasi valoarea investitiei. "Class One este cel mai important eveniment nautic din lume, iar venirea sa in Constanta va avea un impact extraordinar asupra numelui orasului si a statiunii Mamaia. Organizarea acestui concurs reprezinta un moment mare pentru Constanta si va fi punctul culminant al sezonului estival. Am informatii ca vecinii si principalii nostri concurenti pe piata turismului sint tristi, ca nu pot gazdui un eveniment de o asemenea amploare", a declarat primarul Municipiului Constanta, Radu Mazare, mare admirator, dar si practicant al sporturilor nautice. Remarcabil este faptul ca Municipiul Constanta a cistigat organizarea etapei a patra din circuitul Class-1 in dauna altor orase din Turcia si Bulgaria, cu care a concurat pentru organizarea concursului. Astfel, incepind din acest an, Constanta a devenit parte integranta a selectei lumi Class-1, alaturi de alte sase locatii cit se poate de exotice: Atena (Grecia), Arendal si Oslo (Norvegia), El Alamein (Egipt), Doha (Qatar) si Dubai (Emiratele Arabe Unite). Importanta si amploarea evenimentului de la sfarsitul verii au fost remarcate si de Pasquale Sesana, directorul executiv al International Offshore Team Association, forul care patroneaza Campionatul Mondial Class-1: "Am cunoscut oameni extraordinari si foarte simpatici la Constanta si multumim oficialitatilor pentru gazduire. Locatia, de asemenea, este extraordinara, mai ales ca ofera doua variante pentru organizarea competitiei, lucru cu care nu se pot lauda multe locuri din lume! Am ales lacul, si nu marea, pentru ca este ca un stadion si sint convins ca poate gazdui fara probleme 200.000 de oameni, atit cit ne asteptam sa asiste la Constanta. Am acceptat sa lucram la acest proiect, deoarece cursa vrem sa fie printre cele mai bune din lume", a spus Sesana. Ei bine, surpriza abia acum vine! Sesana, care a fost la Constanta la sfarsitul lunii martie pentru prezentarea evenimentului, este "mana dreapta" a presedintelui IOTA, nimeni altul decat Inatimea Sa Seicul Hassan bin Jabor Al-Thani, descendent al familiei care domneste in Qatar de la 1800. Seicul qatarez este cel care a ridicat acest sport cu radacini vechi la nivelul tehnologico-sportiv remarcabil de acum. Si nu numai atit Seicul Hassan este patron de echipa si chiar pilot, unul foarte bun, campion european in 2005 cu ambarcatiunea Qatar 96!



Constanta, mijlocul unui sezon echilibrat



Sezonul 2007 al Campionatului Mondial Class-1, care cuprinde in total opt etape, a debutat luna trecuta, iar privilegiul de a deschide competitia a revenit capitalei Greciei, Atena. La startul primei etape s-au aliniat 12 ambarcatiuni, record pentru ultimii ani: Qatar 95, Qatar 96 (Qatar), Victory 7, Victory 77 (Emiratele Arabe Unite), Spirit of Norway 10, Spirit of Norway 20, Jotun (Norvegia), Veneta Marina, Foresti & Suardi, Overwave, Seveneleven (Italiy) si Nogociator (Marea Britanie). O echipa, formata din doi navigatori (driver si throttleman) are un buget estimat la cinci milioane de euro si numara intre 35 si 40 de mecanici. Un asemenea bolid pe apa are 15 m lungime si este echipat cu doua motoare care dezvolta 900 de cai putere, avind o acceleratie de 150 mile/h pe distanta de o mila. Asemanator Formulei 1, o etapa se intinde pe parcursul a trei zile. Fiecare week-end de cursa incepe cu o sesiune de antrenamente libere, urmata sambata de calificarile cronometrate, care stabilesc pole-position pentru cursa propriu-zisa de duminica. Aceasta se desfasoara pe parcursul a 12-18 tururi, in functie de lungimea traseului desenat (un tur dureaza cam trei minute). Primele sase ambarcatini care trec linia de sosire primesc puncte, care se cumuleaza si stabilesc clasamentul general la finalul ultimelor doua etape, care, in mod traditional, se organizeaza la Dubai, in primele doua week-end-uri din luna decembrie. Campioana mondiala in acest moment este ambarcatiunea Spirit of Norway, condusa de un echipaj legendar in Class-1: Bjorn Runne Gjelsten (Norvegia) - Steve Curtis (Anglia), care detine recordul absolut de titluri mondiale cistigate - patru (in ultimii cinci ani). Si nu este singurul record al echipajului care a cistigat toate competitiile din 2006. Copilotul (throttleman) Curtis are sapte titluri mondiale, 105 mari premii disputate, 36 cistigate si 38 de pole-position, iar Gjelsten il urmeaza in clasamentul all-time, cu 30 de succese din 74 de curse (dar ca pilot principal - driver). Norvegianul va fi omul de urmarit la Constanta, fiind favorit la cistigarea celui de-al cincilea titlu mondial, dar campionatul actual pare mai disputat ca oricind, echipele din Orientul Mijlociu investind enorm pentru a intrerupe suprematia nordica. De altfel, sezonul a inceput cu o surpriza! Cursa de la Paliro Faliro a fost cistigata de un debutant, Arif Saif Al Zafeen (EAU) cu francezul Jean-Marc Sanchez throttleman, in ambarcatiunea cu nume predestinat succesului, Victory 77. Locul secund a revenit surorii mai mari, Victory 7 (Ahmed Al Suwaidi - Nadir Bin Hendi), iar podiumul nu putea fi complet fara seicul Hassan, alaturi de copilotul italian Matteo Nicolini (Qatar 96), ultimul fiind si el oaspetele Constantei in luna martie, cind a remarcat detaliile tehnice ofertante ale circuitului trasat pe apele Lagunei Siutghiol. Si pentru a crea o imagine completa despre ceea ce va fi la Constanta... spunem doar ca viteza medie a ambarcatiunii... de aur a fost de... 191 km/ h! Iar campionii mondiali au venit abia pe cinci, un alt argument al echilibrului care va caracteriza sezonul in curs!



50 de ani

de istorie pe apa

Istoria curselor de barci cu motor incepe in data de 6 mai 1956 (la sase ani de la primul Campionat Mondial de Formula 1), cind capitanul Sherman "Red" Crise organizeaza in Marea Caraibelor celebrul eveniment Miami - Nassau. Cursa de 194 de mile a fost cistigata de americanul Sam Griffith in noua ore si 20 de minute (viteza medie 19,7 mile pe ora), intr-o barca propulsata de doua motoare Cadillac Crusader de 215 cai putere. Figura legendara a sporturilor nautice, Griffith moare prematur, in 1963, dupa ce cistiga de patru ori cursa din Caraibe. In semn de recunoastere a talentului sau, un an mai tirziu trofeul ce recompenseaza cistigatorul Campionatului Mondial Class-1 ii imprumuta numele. Prima cursa europeana se organizeaza in Anglia, in 1961, intre Cowes si Torquai (179 mile), iar peste un an traditia incepe si in Italia cu Viareggio - Bastia - Viareggio, cursa cistigata de fostul comandant de submarin, Attilio Petroni. Totusi, pilotii americani domina competitiile Class-1, primul titlu cistigat de europeni venind in 1978 din partea italianului Francesco Cosetino, pe o ambarcatiune desenata la Viareggio. Dupa un recul la sfirsitul anilor a80, Class-1 se reorganizeaza in 1992, cunoscind o dezvoltare extraordinara atit in planul inovatiilor tehnice, cit si al celor sportive.



Suprematia americana

Devine un campionat mondial pe etape, cu participare internationala si mediatizare din ce in ce mai mare, iar vitezele atinse de bolizi pe apa depasesc 200 km/h (bariera celor 100 de mile pe ora fusese batuta inca din 1980). Pina in prezent, americanii detin suprematia in privinta titlurilor mondiale cistigate (14), urmati de italieni (12), englezi (7), arabi (6), norvegieni (5) si cite unul adjudecat de piloti din Brazilia, Monaco si Arabia Saudita (cinci piloti au cistigat campionatul la debut). Dupa anii de pionierat din deceniile sase si sapte, sporturile nautice de viteza au capatat treptat amploare, banii tot mai multi investiti in tehnica inalta, transformind ambarcatiunile Class-1 in adevarate "miniuzine plutitoare". Sasiurile, motoarele, masurile de securitate pentru piloti s-au imbunatatit, si, asemanator Formulei 1, se folosesc in designul si constructia barcilor materiale si tehnica imprumutate din industria aeronautica. Astfel, un aliaj de fibra de sticla, kevlar si fibre de carbon a inlocuit lemnul in productia scheletului barcii (sasiurile Victory domina competitia in ultimii zece ani), iar forma sa este de doua feluri: bot ascutit (gen salupa) sau catamaran. Motorizarea este diesel sau pe petrol, iar cele doua supermotoare de 900 de cai putere ce au monopolizat podiumul in ultimii sapte ani sint Lamborghini V8.



Romania, in centrul atentiei turistice

Pasiune sau doar curiozitate, goana nebuna pentru a fi intotdeauna cel mai bun sau accidente dintre cele mai spectaculoase, trairi de spaima, eliberare, satisfactie, toate extreme, fete superbe ce mingiie privirile spectatorilor si pilotilor, iata oferta unui eveniment gradios si unic. Vazut pina acum doar la televizor, Class-1, spectacolul vitezei pe apa, ni se ofera in aceasta vara intr-o reprezentatie de gala, care va transforma totul in jurul sau in cele trei zile de cursa. Peste tot in lumea iubitorilor de motorsport se va vorbi numai despre piloti, timpi, viteze, barci, dar mai ales de Mamaia, frumoasa statiune plasata pe tarmul Marii Negre, Constanta si Romania, integrate definitiv pe harta sportiv-turistica mondiala.



Text: Severin Calinescu



Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona