Credinta pe pelicula
Articol







Din cele mai vechi timpuri, oamenii au fost educati in spiritul credintei in Dumnezeu. Pentru a fi mai aproape de EL, in unele locuri au cladit biserici si manastiri frumos zugravite sau fortificate, pentru a se apara de cotropitori. In alte locuri au fost zidite catedrale cu turnuri ce tind spre cer sau manastiri simple, precum locuitorii lor. Prin grija oamenilor, majoritatea s–a pastrat in conditii bune, devenind tinta multor vizitatori si dind nastere unui nou tip de turism, turismul religios.



In aceasta luna, vom incerca sa va dam citeva sfaturi practice pentru a avea un album de calatorie care sa cuprinda frumusetea constructiilor si credinta oamenilor in aceste "case ale Domnului". Pentru a realiza un album cu fotografii ale unui loc de cult, trebuie sa avem cunostinte despre mai multe genuri fotografice, pentru ca vom fotografia atit peisaje, cit si chipuri si arhitectura, toate reunite intr–un mic fotoreportaj. Poate sa para destul de dificil la inceput, dar, daca acordam atentie detaliilor si aparatului folosit, vom descoperi ca nu este deloc greu sa realizam fotografii care ne vor aduce laude de fiecare data cind le vom arata prietenilor.

In primul rind, trebuie sa ne cunoastem camera foto foarte bine, deci, ca un prim pas, este necesara familiarizarea cu comenzile aparatului si cu fiecare setare in parte. Daca dispunem de un aparat performant, care ofera posibilitatea setarii diafragmei, a timpului de expunere si a ISO si vrem sa lucram manual, este obligatoriu ca, inainte de aceasta, sa stim la ce foloseste fiecare optiune si ce este ea. Pentru aceasta, vom face o prezentare a celor mai importante setari si functii.

Este numita diafragma deschiderea prin care lumina intra in obiectivul aparatului pentru a impresiona (adica a inregistra imaginea) filmul sau senzorul digital. Valorile diafragmei se noteaza cu f. De obicei, avem valori tipice la majoritatea obiectivelor de pe piata: f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16, f/22. Diafragma are doua roluri: regleaza cantitatea de lumina care trece prin obiectiv si controleaza profunzimea sau adincimea de cimp (clarul din fotografie).

Exemple:

1. Daca vrem sa fotografiem o biserica incadrata de peisajul inconjurator, vom alege prioritatea de diafragma (Av), ne vom indeparta pina ce toata cladirea intra in cadru si vom folosi o valoare mare a diafragmei, minim f/11, pentru a avea o profunzime mare de cimp (adica mai mult clar in fotografie). Astfel, vom reusi sa avem clara toata biserica si o mare parte din peisajul inconjurator. Cu cit diafragma este mai inchisa, adica o valoare mai mare pe aparat (f/11, f/16), cu atit profunzimea de cimp va fi mai mare si putem spune ca avem clar atit planul apropiat, cit si pe cel departat. Nota: majoritatea aparatelor digitale (exceptie DSLR–urile) nu au posibilitatea inchiderii diafragmei mai mult de f/8. In aceste cazuri, acest f/8 este maximul profunzimii de cimp posibile.

2. Sintem la distanta si vrem sa surprindem clar o cladire, iar fundalul sa fie incetosat. Pentru aceasta, vom alege o deschidere mare a diafragmei (adica o valoare mica). Astfel, profunzimea de cimp va fi mica si doar aceasta va aparea clar, in timp ce fundalul va fi neclar.

Util: profunzimea de cimp este denumirea folosita pentru distanta care apare clara in fata si in spatele subiectului focalizat (pe care s–a facut clarul). Cu cit diafragma este mai inchisa (valoare mare), cu atit profunzimea creste si invers. Foarte importanta este si distanta focala (zoom–ul). Cu cit aceasta creste (adica apropiem subiectul de noi) cu atit profunzimea scade. Si aici, inversa este valabila.

Timpul de expunere se masoara in fractiuni de secunda sau secunde si chiar minute. Acesta controleaza durata (timpul) cit filmul sau senzorul digital este expus la lumina care trece prin diafragma (prin lumina intelegem tot ceea ce este fotografiat; fotografia in sine este lumina; fotografiem lumina reflectata de la subiect). Posibilitatile de setare a timpului de expunere (Tv) depind de modelul aparatului folosit. Majoritatea aparatelor SLR performante au timpi de expunere intre 30 sec. si 1/4000 sec. si posibilitatea setarii pe bulb (la aceasta setare obturatorul sta deschis cit dorim). Este simplu, cu cit obturatorul sta mai mult deschis, cu atit intra mai multa lumina prin diafragma, iar daca sta putin timp deschis, intra putina lumina prin obiectiv (diafragma este incorporata in obiectiv).

Exemple:

1. Vrem sa surprindem miscarea unor persoane fara ca fotografia sa iasa miscata sau persoanele neclare. Pentru aceasta, vom folosi aparatul pe prioritate de timp de expunere (Tv) si vom avea un timp scurt de expunere. Acesta se va alege si in functie de distanta focala. Daca folosim in exces zoom–ul, vom folosi si un timp foarte scurt pentru a "ingheta" momentul. La distanta focala de 150 mm, un timp de expunere 1/350 este foarte bun.

2. In fata bisericii se afla o fintina arteziana sau un riu. In acest caz, avem doua variante: sa "inghetam" apa sau sa o prindem in miscare. Pentru a "ingheta" apa, vom alege un timp scurt, iar pentru o imagine dinamica, vom opta pentru un timp lung de expunere. Foarte folositor in acest caz este trepiedul, cu ajutorul caruia putem expune timp de citeva secunde (in functie si de lumina existenta) si apa ne va aparea in fotografie ca o pinza, in timp ce restul imaginii (exclus oamenii) va fi nemiscata.

Util: La fel cum fotografiem apa in miscare, putem fotografia si oamenii, cu timp lung de expunere, creind impresia unei naluci.

ISO (International Standards Organisation) este sensibilitatea filmului fotografic sau a senzorului digital la lumina. Cu cit valoarea ISO este mai mare, cu atit sensibilitatea este mai ridicata si cu cit este mai mica, cu atit aceasta este mai scazuta. In afara de aceasta sensibilitate la lumina, ISO–ul este responsabil si pentru granulatia imaginii. Aici este o diferenta foarte mare intre digital si analog, precum si intre marcile si tipurile de filme foto sau de senzorii folositi de aparatele digitale. Cu toate ca sint foarte multe de spus in legatura cu acest ISO (eu, personal, il consider cea mai importanta setare), ma limitez in a spune foarte scurt cum poate fi folosit in favoarea nostra prin exemple.



Totusi, fotografia nu inseamna numai tehnica si date. Simtul artistic este si el foarte important in abordarea subiectelor si a fotografiei in sine. Aici intervin alti factori: compozitia, incadrarea, lumina si unghiul din care fotografiem.

Compozitia si incadrarea sint, de obicei, principalele lucruri de care trebuie sa tinem cont la apasarea pe declansator. O fotografie in care apar o jumatate de biserica si un cap de om, aproape sigur nu ne va aduce laudele mult dorite. De multe ori, nici imaginea in care biserica este intreaga nu aduce un rezultat prea bun daca nu dam putina atentie incadrarii. Regula de aur este respectarea treimilor din cadru (impartim imaginar cadrul in trei pe verticala si orizontala si incercam sa punem subiectul la intersectiile liniilor). Alta regula este sa–i lasam subiectului loc sa "respire", mai ales daca este vorba de oameni. Daca fotografiem pe cineva din profil, vom lasa mai mult spatiu in fata decit in spate, astfel persoana va avea unde sa priveasca in interiorul cadrului si nu va avea privirea intrerupta de marginea cadrului.

Cea mai buna lumina este dimineata si seara, atunci cind aceasta nu este atit de tare si lasa loc umbrelor lungi.

Unghiul din care fotografiem este si el la fel de important. Daca vrem sa aratam ceva aparte, vom incerca unghiuri din care nu toata lumea priveste. De exemplu, de la firul ierbii, lumea se vede mult mai mare si mai impunatoare, iar daca fotografiem prin crenelurile turnului de aparare, vom avea iarasi o imagine aparte. Incercati sa le aratati oamenilor lucrurile din alt unghi, care sa le para nou si captivant.

Locatia in care mergem conteaza si ea mult, spatiul din jurul cladirilor fiind foarte important, pentru ca abordam in maniere diferite o piata mare cu o catedrala situata in centrul ei sau un turn situat pe o straduta.

Detaliile prezente in aceste locatii pot fi si ele subiecte foarte bune. Nu de putine ori o fotografie de detaliu are un impact mai mare decit una de ansamblu.

Nu uitati sa va distrati fotografiind, pentru ca, pina la urma, fotografia este o pasiune, chiar daca poate deveni profesie. Experimentati cit mai mult si cunoasteti–va aparatul foto, pentru a scoate din el ce este mai bun!



Text si foto: Catalin Munteanu
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona