Ioan Holender, despre Viena, Bucuresti si importanta culturii
Articol


Ioan Holender, directorul cu cel mai lung mandat din istoria Operei de Stat din Viena, nu uita nici o clipa ca este roman. Oriunde ar fi, sustine cu fervoare interesele tarii in care s–a nascut, indiferent ca este vorba de o cauza culturala, economica sau politica.



In ultimii ani, a revenit adesea in tara pentru a respira aerul familiar al Timisoarei, orasul sau natal, de care ramine vesnic indragostit. Insa, in luna septembrie, are, ca de altfel mereu in ultimii ani, un motiv si mai special pentru a se afla in Capitala, si anume, calitatea de director al Festivalului "George Enescu". Am profitat de aceasta oportunitate si l–am provocat la o scurta discutie despre cultura, Romania, dar, mai ales, despre importanta turismului cultural la noi in tara.



Ati participat la multe festivaluri, atit in tara, cit si in strainatate. Exista diferente semnificative intre acestea?



Exista festivaluri la Sarajevo si exista festivaluri la Viena. Diferenta intre cum se face un festival in Romania si un festival in Viena este exact aceeasi dintre tot ceea ce se face la romani si ceea ce se face in Austria. Nu vad de ce ar fi vreo diferenta intre festivaluri si alte aspecte ale vietii; nu este cu nimic diferit. In acelasi mod se petrec lucrurile pe toate planurile.



Cum este perceputa muzica lui Enescu la Viena?



Nu as putea spune ca Enescu este foarte cunoscut la Viena. S–a montat "Oedip" la Viena, doar pentru ca am insistat eu. Am avut chiar dificultati, mai ales ca si opera este foarte grea. Cu mari presiuni am reusit sa determin doi mari dirijori sa se uite peste partitura. Doar asa a fost descoperita marea valoare a acestei lucrari, iar critica a apreciat–o ca atare. N–am vrut sa aduc pentru montarea lui "Oedip" nici sef de orchestra, nici regizor, si nici interpreti romani. Si acum face parte din repertoriul nostru permanent, dar este rar reluata. Punerea noastra in scena va fi prezentata la Festivalul "George Enescu" de la Bucuresti, nu cu cintaretii nostri, ci in colaborare cu Opera din Berlin.



Exista un festival anume pe care v–ati dori sa il aduceti si in Romania?



Festivalurile nu sint trasportabile. Fiecare festival, oriunde ar avea loc, trebuie sa tina cont de specificul zonei respective. Eu mi–as dori insa, pentru Romania, un festival in fiecare an. Un oras precum Bucurestiul, cu traditia, cultura si istoria lui, si chiar o tara de marimea Romaniei, merita un festival artistic cit mai larg, in fiecare an.



Sibiu, capitala culturala europeana in 2007. Este aceasta alegere un factor benefic pentru turismul cultural autohton?



Sibiul este un oras medieval deosebit, care anul acesta a gazduit evenimente culturale deosebite. Singura problema a orasului este lipsa unei sali destul de incapatoare. Exista insa si alte lucruri extraodinare in Sibiu despre care s–a vorbit foarte putin. Ce are Sibiul cu totul special, de exemplu, este Muzeul Astra al lui Bucur, care este ceva absolut unic, despre care, insa, nu stim atit cit ar trebui. De fapt, in fond, aceasta este probema noastra fundamentala, a romanilor, nici noi nu stim ce avem. Si atunci nu stim sa valorificam toate bogatiile pe care le detinem.



Ce loc credeti ca ar trebui sa ocupe turismul cultural in promovarea Romaniei?



Daca oamenii vin pina in Romania, trebuie sa le arati ceva ce in nici o alta tara nu pot vedea. Eu ma duc in Rwanda in vara aceasta, fac un drum de zece ore dus, zece ore intors, stau aproximativ 22 de ore in avion, pentru ca vreau sa vad cum traiesc gorilele in muntii Rwandei. De asta ma duc eu in Rwanda, pentru ca numai acolo gasesc acest lucru. Vara aceasta am fost si in Piatra Neamt, la "Vacantele muzicale". Ce sa va spun, manastirea pictata de Grigorescu la Agapia, manastirea Neamt, manastirile din Bucovina, toate sint exceptionale, lucruri unice in lume. Daca am combina Festivalul "Enescu" cu toate acestea ar fi mult mai bine. Turistul sta mai linistit, are constiinta mai impacata, daca zice "Domle, am fost la teatru, am fost la opera, nu m–am dus doar sa maninc si sa vad pelicanii din Delta. Eu m–am dus la Ateneu". Trebuie incluse si astfel de atractii culturale in traseele turistice: turismul combinat cu elemente culturale ar trebui sa fie litera de lege.



Care este lucrul esential care ne lipseste?

Informatia. Informatia nu exista. Asta ne lipseste, insa cred eu ca lucrurile merg, totusi, din ce in ce mai bine. Sintem pe drumul cel bun.



Text: Anca Marinescu; Foto: Vlad Dumitreanu
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona