Mountainboard alternativa perfecta In lipsa zapezii
Articol





Mountainboardul este un sport ce imbina caracteristicile snowboardingului, skateboardingului, surfingului si longboardingului. Fiind cel mai recent aparut dintre acestea, a luat ce e mai bun din toate si, astfel, a aparut o placa pentru aproape toate tipurile de teren, care poate fi folosita in orice conditii climaterice. Asadar, nu mai esti conditionat de zapada, de valuri bune sau de asfalt.

Dirtboardul sau all–terrain–boardul, cum mai este cunoscut, isi are originile in anii a70, cind au aparut placi cu roti all–terrain pentru ca riderii sa se poata bucura de pirtie si in lipsa zapezii, in lunile calduroase. Prima placa aparuta a fost Super Cruiser, inventata de Morton Heiling. Apoi, aceasta a devenit Wind Cruiser, fiind folosita impreuna cu o aripa, ca un windsurf. Desi placile si–au dovedit capacitatile pe teren accidentat, piata nu s–a dezvoltat. Abia in 1995, la expozitia "Action Sports Retailer", unde au fost expuse placi cu noi imbunatatiri, atentia publicului a fost captata si, astfel,

s–a infiintat prima pirtie speciala pentru astfel de boarduri, "Vail Mountain", in SUA. In ultimii opt–noua ani, sportul a devenit tot mai popular si, de asemenea, placile au cunoscut imbunatatiri. Astfel, daca primele placi nu aveau sisteme de frinare, suspensii erau greoaie; astazi, placile pot fi dotate cu sisteme de frinare pe disc, au suspensii pe arcuri ce te ajuta sa depasesti majoritatea obstacolelor si au roti mari, umplute cu aer, care nu te lasa sa te impotmolesti in nisip ori noroi. Totodata, productia a mii de placi in intreaga lume si popularizarea sportului au dus la aparitia mai multor discipline de mountainboarding: freeride/race (pe strazi, dealuri, pirtii, prin paduri etc.) si freestyle (sarituri la rampa in dirt park, unde se realizeaza trikuri asemanatoare celor de snowboard, rotatii backflip, frontflip, grind–uri etc.). Aceasta placa poate fi folosita insa si de iubitorii de kiteboarding, care nu pot ajunge prea des pe apa. Avind un zmeu (kite) sau o aripa, poti fi propulsat cu ajutorul energiei eoliene peste suprafete plane, cu viteze destul de mari, practicind, astfel, kite landboarding.

Gama de placi disponibile este destul de larga, existind produse atit pentru incepatori, cit si pentru avansati.

Placa recomandata pentru incepatori de la MBS este Jeep Renegade, o alegere buna pentru cei care vor sa incerce prima data mountainboardul, fiind o placa de entry level, rezistenta si dotata cu sistem de frinare.

MBS Vixen este prima placa cu un design dedicat fetelor si cu o greutate pe masura, doar 5,5 kg.

MBS COMP16 este o placa polivalenta, de mare performanta. De la freeride la boardercross, le poti face pe toate. Iti permite abordarea oricarui stil, fiind o buna alegere si pentru amatorii de freestyle. Este cel mai popular model intre riderii romani.

Versiunea mai scurta a MBS Comp 16, Comp 6 este alegerea perfecta pentru practicantii de kiteboard sau pentru riderii tineri. Datorita dimensiunilor reduse poate fi o excelenta placa de freestyle pentru adulti.

MBS COMP 26X este uriasul gamei, visul adevaratului freerider. Avind cea mai mare lungime din gama MBS, placa ofera maximum de stabilitate, iar rotile de 9" permit o excelenta abordare a obstacolelor. Adauga si frina cu care este echipata standard si ai tot ce–ti poti dori pentru a invinge muntele.

Poate fi transformata intr–o placa de boardercross, prin indepartarea frinei si montarea unor cauciucuri de 8".

Virful de gama este reprezentat de placile modificate dupa indicatiile proriderilor: PRO 16 – Leon Robbins – o placa realizata dupa specificatiile riderului pro Leon Robbins. Avind cel mai rigid deck si axele Matrix extrausoare, placa va va duce exact ca bombardierul inscriptionat pe ea. Recomandata pentru sarituri si boarder cross, ea va oferi o noua dimensiune a sportului.

Avind preturi ce variaza intre 1.852,24 RON pentru PRO 16 – Leon Robbins si 690,38 RON pentru Jeep Renegade, putem spune ca acest sport poate fi practicat de oricine. Daca stam sa ne gindim ca un echipament de snowboarding de top costa in medie 1.500–2.000 RON sau mai mult, plus urcarile cu cabina, jacheta, pantalonii, manusile, ochelarii si ca mountainboardingul poate fi practicat tot timpul anului, nu doar doua luni, se pare ca exista premisele ca acesta sa devina mai mult decit un inlocuitor pentru snowboard la noi in tara.

Pe linga placa, foarte importante sint protectiile. Casca, genunchere, cotiere, palmare, manusi, protectie pentru coloana si partea dorsala, toate sint binevenite. Avantajul este ca pot fi imprumutate de la alte sporturi, cum ar fi snowboard, role sau bike. Deci nu mai trebuie sa le cumparam separat. Iar in ceea ce priveste imbracamintea, ea trebuie sa fie cit mai putin importanta pentru rider pentru ca va avea de suferit. O pereche de jeansi mai vechi si un tricou sint perfecte, iar de incaltat, pantofi sport sau bocanci.

In Romania, acest sport este foarte nou. Dupa citeva incercari izolate prin tara, in decembrie 2006, George L. a adus primele placi MBS la noi. Prima tura cu ele a avut loc la Snickers Urban Fly, un eveniment de snowboarding realizat in Parcul Tineretului din Bucuresti. De atunci, incet–incet s–a conturat o gasca de fete si baieti dispusi sa riste citeva accidentari si sa se bucure de mountainboard.

Deocamdata, comunitatea de mountainboard sau mb, asa cum ii zicem noi, este destul de restrinsa, dar unita. De mentionat este faptul ca aproape toti sint snowboarderi care au decis ca nu trebuie sa astepte zapada pe pirtie ca sa se simta bine. Pe linga locurile unde se dau, ei se intilnesc cel mai des pe forumul de pe mountainboard.ro. Acolo stabilesc intilnirile si iesirile la munte ori in parc. De asemenea, cei curiosi care vor sa vada ce inseamna mb si le este frica sa incerce pot citi impresiile dupa fiecare tura ale celor care s–au dat.

Pe unde se dau ei? In Bucuresti, locurile de intilnire sint Parcul Carol si Parcul Tineretului, iar in zone mai inalte pe la Homoraciu (pe drumul dintre Valenii de Munte si Cheia) sau Starchiojd, localitate din judetul Prahova, situata pe dealurile dintre Prahova si Buzau. Poiana Brasov sau Muntii Ciucas sint alte destinatii incercate de practicantii acestui sport. Pe linga dealuri au incercat si pe plat, pe aerodromul de la Clinceni. Aceste locuri nu sint insa batute in cuie, mereu sint deschisi la noi provocari, noi dealuri de coborit, noi cazaturi.



Text: Andrei Parciog
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona