Aventura full option!
Articol








Desi practicam cu totii o varianta soft a ceea ce inseamna "off–road" pe soselele din Romania, despre acest sport se cunosc inca mult prea putine. Imaginati–va emotiile coplesitoare si adrenalina la maximum in creierii muntilor, impartasite cu prietenii si generate nu de grija pentru "fiare", ci de dubiile privind integritatea celor care trag de respectivele utilaje.



Iar aceasta nu este decit o infima parte din ceea ce inseamna "off–road". Tractiune integrala, gasca, prieteni, diferential, munte, amortizor, motor, troliu, padure, adrenalina, ploaie, supape, noroaie, o mica doza de inconstienta, snorkel, ambreiaj, ambitie, satisfactie, noapte, termeni uzuali in aceasta lume in care, odata introdus, nu–ti vei mai dori sa o parasesti. Curios este ca niciodata nu se intimpla altceva decit o invazie de adrenalina care spala oboseala si stresul urban. In plus, este pregatit terenul pentru succesul deplin al chefului de noapte, cu tovarasii de nebunie. Poate una dintre cele mai dificile intrebari care ar putea fi pusa este ce ii determina pe cei care se aventureaza in astfel de trasee. Motivele variaza de la om la om, in functie de pasiunile si personalitatea fiecaruia: fie ca o fac pentru aventura, evadare, destindere, din curaj sau in cautarea camaraderiei, cu siguranta ii uneste dragostea pentru senzatii puternice. In definitiv, aceasta onorabila activitate, "off–road"–ul, are doua laturi principale: cea de hobby/sportiva si cea umanitara/utilitara.

Masini de teren, curse "off road", drumuri de munte, distractie pe cinste, cine nu ar accepta o astfel de provocare? Philips s–a incumetat sa organizeze o astfel de experienta pentru novicii in acest sport si a reusit sa stringa 13 masini care s–au intrecut intr–o competitie pe culoarul Rucar–Bran. Evenimentul s–a intitulat sugestiv "Meriti o aventura full option" si, pornind de la aceasta idee, marea aventura full option a demarat pe drumul spre Moeciu, 7unde fiecare echipa urma sa primeasca instructajul atit de necesar pentru a putea participa la competitie.

Intregul eveniment a fost posibil de realizat cu ajutorul pilotilor din organizatia Off–Road Adventure Romania, care si–au pus la dispozitie nu numai masinile personale, ci si priceperea si o rabdare infinita fata de incepatorii copiloti pe care i–a avut. Spre marea surpriza a multora dintre cei care s–au alaturat experientei, acest sport presupune si o mare pricepere in a citi o harta minimala, special conceputa, cunoscuta si sub numele de roadbook. Instructajul a fost unul foarte asemenator unei competitii de amploare. S–au format sase echipaje: Lift&Cut, Cool Skin, Speed Excel, Personal Comfort, Reflex Action si Smart Touch, fiecare fiind compus din doua echipe, respectiv doua masini. Motivul pentru care este necesara aceasta impartire este riscul foarte ridicat de a te rataci, a ramine impotmolit, blocat sau chiar de a avea un accident cu masina, in momente ca acestea un coechipier fiind mai mult decit binevenit. Mai era necesar un ultim detaliu si totul era pregatit pentru a da startul insa am aflat ulterior ca detaliul este unul esential intr–o astfel de intrecere. Pe parcursul intregului traseu exista asa–numitele "check–point–uri", care sint plasate in puncte–cheie, nefiind intotdeauna vizibile, pentru a le spori atentia competitorilor si pentru a verifica daca a fost urmat intocmai traseul marcat. In acest caz au existat 15 check–point–uri, care trebuiau descoperite si fotografiate, deoarece ratarea unui astfel de semn avea ca urmare penalizarea cu 20 de minute pentru intregul echipaj. Detaliul s–a dovedit a fi, intr–adevar, esential pentru ca echipajul cistigator trebuie sa aiba nu numai cel mai bun timp, ci si cele mai multe check–point–uri gasite.

Echipate cu aparate de fotografiat si cu roadbook–uri, toate cele 12 masini au pornit pe traseu la o distanta de cinci minute una de cealalta. Traseul, pe alocuri deosebit de periculos, a fost "desenat" in prealabil de domnul Gigi din Cimpulung Muscel, un impatimit al aventurilor de gen din Romania, care a testat asa–numitele "drumuri" si a impinzit culoarul Rucar–Bran cu check–point–uri. Harta ne–a purtat pe drumuri neumblate pina atunci: am suit pe munte si apoi am coborit pe Cheile Dimbovicioarei, am ajuns la Fundata – cea mai inalta localitate din tara –, dupa care am coborit si am urcat din nou la Iezer, Papusa si Piatra Craiului, poposind la stina Fundatica. La stina s–a dat si finish–ul acestei competitii, fiecare echipaj avind datoria sa predea roadbook–ul si aparatul cu toate fotografiile facute pe traseu. Bineinteles ca intervalul de timp dintre echipe de la plecare nu a fost respectat si la sosire, pentru ca, de fapt, acesta a fost si farmecul. Fiecare echipaj a urmarit alt scop: fie ca s–au oprit pentru a face fotografii unice si extrem de spectaculoase, fie ca au urmarit sa scoata un timp cit mai bun, ca au urmarit sa descopere cele mai tari senzatii si periculoase pante, cu totii au reusit sa stringa amintiri de neuitat.

Competitia a fost relativ scurta, ajungind la final, dupa un timp mediu de patru–cinci ore, iar dificultatea a fost aceea a unui open. Rasplata incheierii cu bine a acestei etape a venit chiar de la stina, unde am fost asteptati de o masa mare intinsa, bine garnisita cu brinza de burduf in scoarta cu brad, cas si urda proaspata, rosii, castraveti, ardei si mult asteptatul bulz cu friptura de porc pe gratar. Nu a lipsit nici palinca adevarata sau berea rece.

Ziua s–a terminat cu festivitatea de premiere, care, in orice competitie de acest gen este cea mai importanta si nu pentru ca ar fi un sport atit de ambitios, ci pentru ca reprezinta cea mai buna ocazie sa se stringa cu totii si sa isi povesteasca peripetiile din timpul zilei. Echipajul cistigator, Reflex Action, a fost premiat pentru cel mai bun timp, pentru cele mai multe check–point–uri descoperite, si, in special, pentru ca au reusit sa formeze o adevarata echipa, de unde nu au lipsit comunicarea, distractia si spiritul competitiv. Trebuie spus insa ca definitorii au fost indeminarea si priceperea pilotului Florin, care a reusit sa evite cu gratie citeva situatii periculoase. Nu a lipsit nici premiul special pentru cea mai haioasa fotografie, cistigat de echipajul Speed Excel, care a facut senzatie in seara respectiva. Dupa terminarea festivitatii, s–a dat drumul la muzica si la distractie, petrecerea durind pina dimineata.

Pentru multi a fost o zi atit de complexa si completa, incit ai fi avut senzatia ca orele s–au dilatat usor–usor. Si nu mica a fost mirarea cind, a doua zi, in afara oricarui concurs, a urmat si o a doua parte de off–road, de data aceasta total neprevazut. Dupa un mic dejun bine meritat, a urmat plecarea spre Pestera Dimbovicioara, care simbata este plina de vizitatori si plecarea spre Bucuresti, cu o escala prin Moeciu. Schimbarea de planuri a reprezentat–o traseul prin Muntii Piatra Craiului si o portiune de drum care a trebuit parcursa prin padure. Nimic spectaculos pina acum, insa un detaliu foarte important de specificat este ca pamintul din padure era extrem de ud, alunecos si, in concluzie, periculos. Nu au lipsit micile peripetii precum o roata desumflata, o pana, coboriri pe trei roti, blocari in noroi. Toata aceasta experienta a fost secondata de peisaje impresionante, de o paleta exceptionala de culori ale padurilor de pe muntii Piatra Craiului, de un aer proaspat de munte si de trairi de care rar se intimpla sa ai parte.



Off–Road Adventure Romania

Off–Road Adventure Romania este cea mai mare organizatie off–road din Romania, si prin numarul de membri cotizanti, si prin importanta competitiilor si a evenimentelor organizate. Desi este un club sportiv tinar, a "acumulat o bogata experienta", reusind sa obtina performante notabile in competitii interne si internationale (Carpat Trophy, Harghita Trophy a98, Trial Cugir 2000 si 2001, Trial Cimpina 2000 si 2001, Trial Sinaia 2001, Adventure Raid 2001, Adventure Trophy 2001, Extrem Raid Shoumen Bulgaria 2001). Pe linga activitatile sportive, Off Road Adventure Romania a initiat si organizat actiuni umanitare in zonele calamitate sau izolate (Salatrucu 2000, Fulgu 2001, Arieseni 2001, Iasi 2002). Ca scopuri principale sint promovarea si dezvoltarea off–road–ului in Romania prin raidurile montane, concursurile si show–urile pe care Off–Road Adventure Romania le organizeaza, dar si sprijinirea si organizarea activitatilor umanitare prin deblocarea drumurilor de acces catre localitatile calamitate in urma inundatiilor sau a alunecarilor de teren.



Off–Road romanesc

Viata dincolo de tehnologie, o lume pe cale de disparitie, adrenalina intr–un peisaj neintinat de civilizatie. Asta cauta turistii straini care vin in Romania. Pentru o saptamina de traseu soft, 500–700 de km, se percepe o taxa de 100 de euro de masina, iar la traseele hard, taxa este dubla. Abia de citiva ani au prins curaj strainii sa vina la off road in Romania. Citiva montaniarzi prieteni, cu masini de teren inzdravenite fiecare cu ce dotari le–a trasnit prin cap, s–au strins oficial sub umbrela unui club sportiv. Pe linga Carpat Trophy, organizat de Mihai Pirlog, Off Road Romania a pus pe roate Campionatul National de 4x4, cu etape pe tot parcursul anului, la care vin si competitori din strainatate. Transilvania Adventure Trophy si Dracula Trophy sint de cite sapte zile, iar la Arad, Tirgu–Mures, Cugir, Cimpulung, Iasi si Cluj se desfasoara pe perioada unui weekend. Ca sa ai bucuria sa–ti strici masina, trebuie sa ai niste bani. Un troliu e 2.000 de euro, cauciucurile 400 de euro bucata si te tin poate doar jumatate de an, iar asta nu e tot.



Text: Laura Pecie; Foto: Philips
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona