Vectorii de imagine, cheia promovarii Romaniei
Articol


Pentru cei mai multi dintre noi, sfirsitul anului reprezinta atit momentul bilantului, cit si cel al planurilor. Cum sintem deja in luna noiembrie, l–am invitat pe domnul Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania (ANAT), la o discutie despre ce s–a intimplat in 2007 cu turismul romanesc, dar si despre tendintele din acest domeniu in 2008.



Care este produsul romanesc cel mai atractiv pentru straini?

Din punctul meu de vedere, am putea spune ca avem doua produse turistice atractive, din pacate nu pentru turismul de masa. Unul este Delta Dunarii si al doilea, circuitele in tara care cuprind, in general, mai multe zone. Este vorba de Bucovina, de Maramures, circuite de cinci sau sapte zile. Acestea sint produsele cu care chiar nu dam gres, daca iesim cu ele pe piata internationala.



Dar pentru romani?

Pentru romani, continua sa fie litoralul. Aproape 50% din capacitatea Romaniei de cazare este pe litoral, ca ne place sau nu ne place, majoritatea fiind unitati de una sau doua stele. In continuare, romanii se duc pe Valea Prahovei, in continuare se duc la Bran, la Moeciu, la Predelut. In ultimii ani, au inceput sa descopere si alte zone ale tarii, precum Bucovina, Maramures, Sibiu, care este un produs turistic bun si care va profita de pe urma acestui an. Este o inertie a tuturor acestor evenimente si, cu siguranta, vor profita, daca nu vor face greseli majore.



Care sint destinatiile externe favorite ale turistilor romani?

Destinatiile externe favorite ale romanilor sint cam aceleasi in ultimii ani: Turcia, Grecia, a venit destul de bine din spate Bulgaria, dar descoperim iarasi destinatii noi. Pe unele le stim deja, cum sint Spania, Italia, Franta, dar din ce in ce mai multi aleg city break–uri si shopping tours, un produs care functioneaza foarte bine. Destinatii precum Milano, Paris, Londra, chiar si Viena si Budapesta. Cam astea ar fi.



Din ce tari provin cei care aleg Romania?

Acum depinde de ce intelegem prin turism. Cele mai multe intrari sint din Ungaria si Moldova. Din pacate, Romania, la capitolul statistici, are mari deficiente si singurul lucru care este numarat cu adevarat il constituie intrarile. Si ca urmare, avem foarte multi unguri si foarte multi moldoveni care vin in tara noastra. Ca ei sint sau nu turisti, asta nu ne pot spune, din pacate, statisticile. Daca ma intrebati pe mine, si sint estimari care iarasi nu se bazeaza pe statistici adevarate, Germania este o zona de unde ne vin multi turisti, evident pentru ca este cea mai mare tara din Europa si Statele Unite ale Americi, de asemenea fiind o tara imensa, de acolo vin foarte multi turisti. Mai depinde si daca vrem sa–i introducem la capitolul turism pe cei care vin in interes de afaceri si care se cheama business travel, deci are legatura cu turismul. Daca mergem spre aceasta zona, lucrurile se schimba putin. Sint foarte multi italieni, foarte multi austrieci si nemti. Nemti avem oricum si ca turisti, iar din zona Austriei si Italiei vin cele mai multe investitii.

Cum credeti ca ar trebui promovat turismul romanesc?

Parerea mea este ca turismul romanesc trebuie pus la punct acasa, inainte sa incepem sa–l promovam cu foarte mare intensitate, pentru ca altfel riscam sa promovam un produs care nu e foarte bun. Si, din pacate, mai avem mult de lucru la produsul turistic romanesc, chiar daca s–au facut progrese. Sint investitii hoteliere majore, sint materiale publicitare destul de bune, prin efortul agentiilor de turism, in special, dar si al autoritatilor. Probleme masive avem cind intram in infrastructura, probleme masive avem cind vorbim de spatiile verzi, probleme masive avem cind intram la iluminat, probleme masive sint din cauza ciinilor vagabonzi de pe strada, care ne tot creeaza o imagine proasta si la servicii, care nu sint din cele mai bune. Trebuie sa ne apucam de pregatirea profesionala a oamenilor si sa incercam sa–i facem sa nu mai plece din tara. In ceea ce priveste resursele umane, Romania are o problema, in general, iar turismul are, in special, aceasta problema. Nu avem oameni si, neavind oameni statornici, nu avem nici servicii de foarte buna calitate. Sint de acord cu o promovare moderata, pentru ca, in acest moment, turismul nostru nu este de o asa buna calitate incit sa ne faca sa mergem cu inima deschisa sa ne batem cu pumnii in piept. Cum se va face? Avem sau nu avem nevoie de brand de tara? Avem sau nu avem nevoie de brand turistic? Acestea sint lucruri la care eu, personal, mai greu pot raspunde. Altii sint specialisti pe asa ceva. Sigur ca ar fi bine sa avem un brand de tara, sigur ca ar fi bine sa avem un brand turistic. Intrebarea este daca avem ceva care sa se preteze la brand, ce ar trebui sa contina acest brand. Sa ne gindim logic cu ce ne putem mindri. Ne mindrim cu Ceausescu? Nu. Ne mindrim cu Nadia Comaneci, Hagi si Ilie Nastase. Putem sa–i facem brand de tara? Nu prea. Ne mindrim cu Delta Dunarii. Putem sa facem Delta Dunarii brand de tara, dar sa nu uitam ca Delta este un turism de nisa, pe care vrem sa–l pastram asa, deci, nicidecum, nu vrem sa–l facem de masa. Ne mindrim cu Bucovina, dar este tot turism de nisa. Cam asta este. Nu stiu ce sa spun. Ar trebui sa promovam Romania prin vectori de imagine, prin jurnalisti, prin tour operatorii din strainatate. Aici as pompa bani. N–as pompa bani sub nici o forma in clipuri publicitare, in televiziune, in strainatate, nici macar in ceea ce s–a facut, in reclame pe autobuze si tramvaie in nu stiu ce orase europene, lucruri, de altfel, laudabile. Este bine sa se vorbeasca de Romania. Intrebarea este care este eficienta si cred ca nu aici gasim eficienta, ci mult mai mult in zona de PR. Atit timp cit nu avem un brand de tara si un brand sectorial, atit timp cit serviciile nu sint la inaltime in tara noastra, eu nu as baga bani in publicitatea clasica asa cum o fac Turcia, Grecia sau Bulgaria, la televizor, pentru ca cei care asculta si vad fie nu au nici un fel de imagine despre tara noastra, vreo 50% reiese din sondaje, iar majoritatea celorlalti leaga Romania de ceva negativ. Si atunci nu are nici un sens sa ma apuc sa fac o astfel de publicitate. Trebuie facuta publicitate in zona PR, in zona muncii cu presa. Articole, vectorii nostri de imagine, Hagi, Mutu, altii care sint cunoscuti in strainatate sa ne ajute. Cu cit da Mutu goluri mai multe cu atit imaginea Romaniei creste. Daca echipa nationala de fotbal a Romaniei se va califica la Campionatul European, ne va creste imaginea. Fiecare participa cu ceea ce face si, dupa aceea, mai trebuie sa vedem ceea ce spunem, cine spune, unde spune.



Cum definiti rolul ANAT in promovarea Romaniei?

In ANAT sint prezenti toti cei care fac incoming si toate agentiile de turism. Noi putem sau nu putem sa ne convingem partenerii din strainatate sa adopte produsul Romania, sa–l bage in cataloagele lor. Noi sintem cei care, prin priceperea noastra, ii convingem pe acestia sa vina in Romania. Si reusim acest lucru intr–o anumita masura. Dupa ce reusim, unii se mai supara si renunta... Totusi, avem multi parteneri care ofera produsul Romania. Ca el nu functioneaza asa cum ar trebui sa functioneze, la asta se lucreaza. Si, nu in ultimul rind, membrii ANAT care se ocupa de incoming sint cei care, prin creativitatea lor, fac ca produsul turistic sa fie atractiv, pentru ca strainii, in general, nu prea stiu ce se intimpla pe aici. Si ai doua variante: sa oferi un tur prin Bucuresti in timpul zilei, dar mai bine te impusti, pentru ca vei face doua ore si nu vei vedea nimic sau poti sa vii si sa spui: "Fac tur de Bucuresti noaptea". Rolul agentiilor de turism este, uneori, exceptional. ANAT are legatura permanenta cu birourile ministerului din strainatate iar ei primesc informatii foarte multe de la noi. Conducerea ANAT este in mare parte in strainatate. ECTA, de exemplu, a fost in Romania. ECTA este mama europeana a ANAT. Prin toate aceste eforturi, caramida cu caramida, se construieste ceva.



Care este segmentul de turism care se va dezvolta cel mai bine?

Bussiness Travel. Si, din pacate, nu prea avem noi un mare merit in chestia asta. Altii il au. Important este sa vina in Romania. Multi spun ca pleaca de aici cu o impresie buna. De asemenea, litoralul a crescut frumos, 25%–30% in acest an, din pacate in special pe zona de weekend, ceea ce este o mare pacoste pentru litoralul romanesc. Restul se dezvolta incet–incet, totul creste, dar creste cu pasi mici.
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona