Viteza maxima
Articol







Nervi de otel, privire agera

si reflexe rapide, calitati necesare pentru a fi un bun pilot. Asteptind sa treaca ultimele secunde pina la start nu te mai gindesti la nimic, la nici o dificultate sau la vreun efort pe care l–ai facut sa ajungi acolo. Lumina galbena te atentioneaza, o fractiune de secunda si ai plecat. Nu mai vezi altceva decit pista care se intinde inaintea ta si acceleratia care ajunge la maximum.



Pentru a lua startul intr–o cursa precum Cupa Serres, trebuie sa te pregatesti cu multi ani inainte, cei mai buni piloti incepind de la virste foarte fragede sa se antreneze cu carturi. Se spune ca niciodata nu este prea devreme pentru a incepe insa cei care fac o cariera in acest sport sint foarte putini, selectia fiind extrem de dura. Sponsorii sint si ei vitali, fara ei efortul financiar este substantial, in special la noi in tara, unde acest sport a avut o perioada foarte lunga de stagnare. Cea mai mare dificultate la ora actuala este lipsa unei piste special amenajate pentru cursele de viteza. Iar urmarea este inevitabila, doritorii de astfel de senzatii chiar daca stau in tribune sau la volan sint nevoiti sa caute in alte tari astfel de piste amenajate.

De curind am fost la un astfel de eveniment in Serres, o localitate mica, situata in nordul Greciei. Nu ma asteptam sa vad atit de multi romani veniti special sa participe sau macar sa urmareasca cele doua curse: cea auto si cea moto. Surprinderea mea si mai mare a fost cind am vazut si am auzit cite beneficii a avut orasul de pe urma acestei piste, in jurul ei aparind numeroase hoteluri, pensiuni si restaurante. Benzinariile, atelierele auto si magazinele cu piese de schimb sint la foarte mare cautare si ele. La numai un an, complexul sportiv a trebuit sa se mareasca in urma numeroaselor cereri de inchiriere a pistei. O pista de carturi si–a facut si ea aparitia. Si sint sigur ca acesta este doar inceputul.

Cupa Serres, desfasurata in orasul cu acelasi nume, a avut mai multe sectiuni de concurs, fiind prima competitie care a avut in program atit curse moto, cit si auto. Ambele sectiuni au fost impartite pe categorii, dupa puterea motoarelor. In primele doua zile, motociclistii au avut prioritate pe pista, desfasurindu–se atit curse rapide si scurte, cit si cursa de anduranta, pe distanta de 200 km. Aceasta cursa a fost una de tip stafeta, o echipa putind concura cu doi sau trei piloti. Au fost insa si cazuri in care un singur pilot a parcurs toate cele 54 de ture ale circuitului.

Micile peripetii nu au lipsit nici ele din peisaj, neexistind vatamari grave, cu toate ca unii au iesit in decor la viteze de peste 150 km/h. Ulterior am aflat de la personalul specializat si care este explicatia: "Daca ai un costum bun si fix pe masura ta, te protejeaza de impactul si frecarea cu asfaltul pe care cazi si aluneci. Conteaza foarte mult si cum cazi, cel mai bine fiind sa parasesti motocicleta cit mai repede. Oricum ele sint proiectate in asa fel incit sa nu te loveasca in caz de accident". O alta nelamurire mi–a fost elucidata in urma acestei discutii: mereu ma intrebam de ce motocicletele participante la curse nu au oglinzi retrovizoare, stopuri sau alte accesorii. Lipsa acestora este datorata protectiei pilotilor. In caz de accident, aceste parti ar putea lovi pilotul sau ar ramine pe pista, incurcindu–i pe ceilalti participanti la cursa. Si pentru a nu fi nevoie de retrovizoare, motociclistii au regula de a–l feri pe cel din fata. Regula care este fara exceptie respectata! La auto au fost grupate in trei categorii, tot dupa putere. Probabil cea mai interesanta, si amuzanta in acelasi timp, a fost grupa mica, de pina la 150 cai–putere, in aceasta categorie intrind mai multe masini de fabricatie recenta si o masina pe care toata lumea o credea pensionata, avind aproape 20 de ani. Parintele masinii noastre nationale totusi nu a cedat in fata noilor generatii si, pilotat de un sofer nou intrat in bransa, Bogdan Nastase, aflat la a doua lui cursa si prima pe un astfel de circuit, a reusit sa surclaseze toate masinile concurente.

Interesant a fost si faptul ca masina nu avea aspect de masina de circuit, mai degraba putind fi catalogata ca masina pentru rally cross. Aspectul exterior nu a tradat puterea motorului, care nu a suferit decit modificari pur mecanice, fara mofturi de calculator, dupa spusele mecanicului, si a cistigat detasat cursa.

Cu bune si cu rele, pot spune ca astept nerabdator editia a doua pe care sper sa o gasesc mai animata si cu mult mai multi concurenti din Romania.



Text&Foto: CAtAlin Munteanu
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona