Iarna prin diafragma
Articol










Cea mai frumoasa dintre cele patru doamne, Iarna. Frumusete alba, mireasa anotimpurilor, sclipitor de aspra, cu forme neasteptat de blinde. O binecuvintare pentru pasionatii de fotografie, anotimpul alb ne asterne, odata cu invazia fulgilor, peisajul de poveste, puritatea absoluta...



Imi aduc aminte ca primele fotografii de iarna le–am facut in fata blocului. A nins neincetat o zi intreaga, o ninsoare "moale", cu fulgi uriasi. In citeva ore, cenusiul dezolant al orasului s–a transformat in splendoare. Totul era acoperit de alb. Nu existau culori, doar forme domoale. Am luat aparatul (o "sapuniera" chinezeasca) din sertar si am facut citeva fotografii de la fereastra. Au fost primele mele cadre de iarna. Astazi, lucrurile s–au schimbat, folosesc un aparat digital si imi place fotografia destul cit sa depun un efort si sa nu mai declansez de la fereastra blocului. Asta ar fi primul sfat pe care il pot da cind vine vorba de a fotografia un peisaj: nu fotografiati de la fereastra! Iesiti in natura.



Daale compozitiei...

De la cimpie si pina–n virful muntelui, putem gasi subiecte interesante pentru a incadra. Atentie insa, cind totul este acoperit de nea, scena devine extrem de domoala in forme. Cautati subiectul care sa rupa ritmul "moale", punctul de interes cum i se mai spune. Imaginati–va un cimp, neted ca–n palma, totul alb. Cu siguranta, nu ar iesi o imagine care sa rupa gura tirgului. Un copac, un om ce infrunta viscolul, o casa singuratica sau un catun uitat de vreme intre dealurile albe. Incepe sa semene a fotografie! Imagineaza–ti! E primul lucru pe care trebuie sa il faci. Apoi, cauta. Uitam, de multe ori, ca frumosul se afla in noi, este, de fapt, inventia noastra si, acolo, este primul loc unde trebuie cautat iar, apoi, educat, slefuit. Ce este, de fapt, o pictura sau o sculptura daca nu proiectia, materializarea imaginatiei artistului.

Asadar, imagineaza–ti, iar, apoi, cauta, descopera si slefuieste. Compara intotdeauna, la final, imaginea din mintea ta si fotografia rezultata.



Daale tehnicii...

Fotografia de iarna pune, cu siguranta, cele mai mari probleme cind vine vorba de tehnica. Temperaturile extrem de scazute, ninsoarea, viscolul pot da anumite batai de cap. In primul rind, bateriile aparatelor se vor consuma mult mai repede decit in conditii normale de temperatura. Asadar, un al doilea rind de acumulatori ar fi o solutie de luat in seama. Daca ii aveti, puneti–i intr–un buzunar pe interiorul hainei pentru a–i proteja de caldura corpului.

O alta problema ar fi ninsoarea si umezeala. Daca nu aveti un aparat de fotografiat sub apa, atunci ar fi bine sa–l feriti pe cit posibil de fulgii de nea. Riscati, altfel, sa va treziti ca aparatul nu mai functioneaza.

Expunerea pe timp de iarna poate crea anumite surprize, avind in vedere ca albul este predominant in cadru. Aparatul il va transforma in gri, pentru ca asa a fost el invatat de la fabricant. Cu alte cuvinte, daca nu compensati expunerea, veti obtine o imagine subexpusa (intunecata). Pentru a rezolva problema, compensati expunerea cu +1 sau 1,5 diafragme.

Folosirea bracketing–ului este cea mai recomandata pentru a nu rata ceva. Asta, bineinteles, daca aparatul dispune de aceasta functie.

Ca o ultima sugestie, imbraca–te bine! Nu de alta, dar n–ar fi recomandat sa–ti tremure aparatul in mina cind declansezi.



Imagineaza–ti si spor la poze!



TEXT&FOTO: ORLANDO ROSU
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona