Lumina noptii la malul marii
Articol





text&foto: Orlando Rosu



S–au privit in ochi in miez de noapte, doua entitati la fel de frematatoare: omul si marea. O privire cuprinsa, cea a omului, se proiecta peste alta infinita, cea a marii. Si, cea care a plecat sfioasa genele de valuri a fost marea. Spuma ei a devenit linistita rochie alba, intunericul a crapat brusc in lumina. Printr–un declic, fotograful s–a logodit cu marea.



Cu siguranta ca fotografia de noapte (si aici ma refer strict la fotografia fara nici un fel de sursa artificiala de lumina) este una dintre ramurile cel mai putin abordate de catre pasionatii de fotografie. Putini stiu, insa, ca imaginile obtinute sint, de cele mai multe ori, total neasteptate. Aici, este in fapt, si farmecul acestui tip de fotografie. Nu vei sti niciodata cum va arata imaginea finala. Cind obturatorul se inchide, ramii cu gura cascata. Bezna ce te inconjoara se umple dintr–odata de lumina pe display–ul camerei foto.



Cum e posibil...

Este intrebarea fireasca pe care, probabil, cei mai multi si–o pun. Cum e posibil sa fotografiezi noaptea fara nici un fel de sursa de lumina artificiala. Raspunsul este simplu: exista totusi lumina, desi ochiul uman o percepe ca fiind mult prea slaba pentru a realiza o fotografie. Este de ajuns o geana de lumina pentru a putea realiza o fotografie. Este, in schimb, nevoie de un timp foarte lung de expunere, acesta putind ajunge, in conditiile cele mai slabe de lumina, chiar pina la citeva ore. Bineinteles ca utilizarea unui trepied devine indispensabila.



Asadar, ce–i de facut? Pune aparatul pe trepied (de preferabil ca acesta sa fie unul solid) si asigura–te ca este stabil.



Autofocusul

Comuta focalizarea pe manual, deoarece autofocusul nu va fi capabil sa distinga detalii in cadru pentru a focaliza. Focalizeaza, deci, manual. Cel mai indicat este sa focalizezi pentru prim–plan.



Expunerea

Obligatoriu pe manual, deoarece majoritate aparatelor foto au timpul maxim de expunere de pina la 30 de secunde. Functia "Bulb" este singura solutie pentru a avea obturatorul deschis cit mai mult timp. Un cablu declansator cu blocator este, de asemenea, indispensabil.

Din punctul de vedere al diafragmei, cel mai indicat ar fi sa folositi o marime f8 si f16, dar nu mai mica, deoarece puteti constata ca nu va va ajunge intreaga noapte pentru a expune indeajuns.

Aceste informatii legate de expunere sint, oricum, orientative. Singura solutie pentru a obtine expunerea dorita este sa experimentati cit mai mult. Bineinteles ca asta necesita timp si foarte multa rabdare. Poate fi destul de frustrant sa stati o ora linga aparat si cind opriti obturatorul sa constatati ca imaginea obtinuta este, de fapt, un cadru aproape negru.

Incepeti cu pasi mici, testati, folsiti pentru inceput un ISO cit mai mare, diafragma cu deschiderea cea mai mare si lasati timpul de expunere la ordinul secundelor. Vedeti ce iese. Notati setarile si apoi reveniti la o diafragma medie si ISO 100. Calculati, apoi, in functie de ISO–ul si diafragma folosita cu cit ar trebui sa prelungiti timpul de expunere. Este posibil sa nu iasa din prima sau puteti sa pierdeti o noapte intreaga si sa nu iasa nimic satisfacator. Insa, atunci cind iese, satisfactia este pe masura. Te simti magician, ai transformat noaptea in zi si bezna in lumina. Este nevoie de rabdare in acest tip de fotografie, dar, vorba–aia, cu rabdarea treci si mare.

S–aveti spor si... noapte luminoasa!

Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona