Croatia – turism la putere maxima!
Articol








Text & foto: Ramona Cazacu



La peste 4 milioane locuitori, Croatia are peste 8 milioane turisti anual. Asadar, croatii traiesc din turism si actioneaza in consecinta. Sint bine reprezentati la tirgurile de turism si au reusit peste noapte sa–si consolideze reputatia de destinatie de top cu servicii de inalta tinuta si cu un potential turistic remarcabil.



Din Romania e usor de mers cu masina. Mai greu e sa ajungi la Arad, decit de la Arad in Croatia. La intrarea in tara, dupa vama ungaro–croata, fiecare masina cu numar strain primeste cite o harta a Croatiei si o brosura cu informatii generale asupra acestei tari si contacte utile.

Asa ca am strabatut cu masina partea continentala, lasind in urma capitala, Zagreb, pentru a ne indrepta catre litoral. Croatia are, pe continent, mai bine de 1.700 km de plaja la Marea Adriatica, iar, de cele mai multe ori, peisajul este uluitor, caci se merge pe coama muntelui, catre mare si insule. Partea de litoral a Croatiei depaseste 5.000 de km, intrucit dispune de peste 1.100 de insule, dintre care doar 50 locuite! Doua dintre cele mai mari – Krk si Cres – sint situate in partea nordica a tarii, in golful Kvarner, care se desfasoara intre peninsula Istria si Dalmatia. Doar Krk este legata de continent printr–un pod, la majoritatea celorlalte insule, ajungindu–se cu vaporul. Insula Veli Brijun a fost ani buni resedinta de vara a lui Tito si locul de primire pentru multi sefi de stat, veniti in vizita la acesta.

Opinia generala asupra peninsulei Istria este ca aceasta ar fi o regiune diferita de restul Croatiei, datorita influentei italiene si venetiene din perioada interbelica, atunci cind Istria a apartinut Italiei. Se intimpla des ca locuitorii de aici sa vorbeasca limba italiana. Poate si din acest motiv Istria s–a dezvoltat mai mult din punct de vedere turistic si e mai scumpa decit sudul Croatiei insa si mai usor accesibila turistilor italieni si germani, care sint aici in numar mare. De altfel e usor de inteles si de ce: Istria abunda in orase medievale, dispune de numeroase suprafete cristaline de apa si km intregi de coasta, restaurante cu delicatese si dealuri coplesite de maslini.

Daca doriti sa cunoasteti savoarea Istriei, luati masa la unul dintre restaurantele din interiorul peninsulei, pe una dintre colinele cu maslini, si incercati specialitatea Istriei – renumitele si scumpele trufe!

Opatija, statiunea cea mai populara a Istriei, se gaseste in golful Kvarner, nu departe de orasul Rijeka. Renumele ii vine de la vizitele familiei regale austriece careia ii placea sa–si petreaca verile aici. Si o data cu familia regala poposea la Opatija si intreaga aristocratie habsburgica care gasea in timpul vacantei de vara delectare in cazinourile si gradinile statiunii. Influenta habsburgica se vede in toata statiunea, prin impozantele palate si case, astazi hoteluri de lux. Pentru croati si turisti, Opatija este o statiune eleganta, scumpa si la moda, locul unde se etaleaza masinile scumpe de–a lungul promenadei Lungomare. Pentru necunoscatorii de italiana, Lungomare inseamna "faleza", si nu o faleza oarecare, ci 12 km spectaculosi de plaja inceputa din Volosko, trecind prin Opatija si apoi prin Lovran. Numele originar al acestei promenade era Franz Josef I, dupa numele imparatului austro–ungar, in timpul caruia s–a facut amenajarea acesteia, dar istoria a rebotezat–o.



Locul cu cel mai mult sarm in Istria este Rovinj. Farmecul orasului este dat de casele inguste, colorate, in stil venetian, care se oglindesc in apa portului sau se insira de–a lungul stradutelor pina catre virful colinei pazita de biserica Sfinta Eufemia. Turistii gasesc aici delectare in port, de–a lungul cheiului, la numeroasele terase sau pe stradutele pline cu artisti in timpul verii. De cele mai multe ori turistii urca catre biserica Sfinta Eufemia ce se inalta deasupra orasului, pe strada Grisia, strada principala, mereu animata de euforia artistilor, insa celelalte mici stradute duc catre acelasi loc si uneori pot recompensa mai mult calatorul prin atmosfera lor medievala.

Biserica Sfinta Eufemia este dedicata unei martire din Asia Mica din secolul al III–lea, al carei corp a fost adus de ape la Rovinj cinci sute de ani mai tirziu. Orasul a fost cindva construit pe o insula, astazi alipita de continent. De pe terasele portului, printre ele, barcile ancorate, se deschid minunate privelisti catre oras, biserica si insulele impadurite din imprejurimi. A nu se rata un apus asupra Rovinjului!

In lungimea ei, Croatia se desfasoara ca o fisie ingusta de pamint, avind de o parte Marea Adriatica, iar de cealalta tarile cindva surori Bosnia – Hertegovina si Serbia – Muntenegru. Asadar, dupa ce am vizitat Istria, ne–am gindit ca n–ar fi rau sa vedem sudul Dalmatiei si Dubrovnikul atit de laudat! Insa, fisia ingusta se intinde mai bine de o mie de km, asa ca am hotarit sa o luam catre sud cu vaporul. De la Rijeka pleaca linia nationala de vapoare: Jadolinija catre Split, Hvar, Duborvnik si alte destinatii si, astfel, scapi de marele efort de a conduce. Asa ca ne–am imbarcat seara, am luat o cuseta simpla si umila, dar la pret cit un hotel de patru stele, iar dimineata, odata cu rasaritul, am fost in Split. Acesta este al doilea oras ca marime din Croatia, dupa Zagreb, iar locuitorii sai sint foarte mindri de urbea lor. Desi destul de intins si modern, Splitul turistic se invirteste in jurul Palatului lui Diocletian care constituie nucleul asezarii de astazi. Diocletian, imparatul Romei in secolul III–IV este cel care a contribuit la divizarea imperiului roman in cel de Apus si cel de Rasarit este originar din aceste locuri. Catre sfirsitul vietii s–a intors in Dalmatia si a construit aici un palat grandios. De–a lungul timpului coloanele romane au fost incadrate in mijlocul caselor croate, astfel incit se recunoaste o mare varietate arhitecturala care da farmecul orasului: curtea interioara, astazi cu terase, mausoleul imparatului, astazi catedrala, apartamentele imperiale, astazi casele locuitorilor!

Nu departe de Split se gaseste Trogir, un orasel–port, construit pe o insula, insa legat prin poduri de partea continentala si de o alta insula. Atractia orasului o constituie catedrala din secolul al XIII–lea, in stil venetian, inscrisa in lista monumentelor UNESCO. Insa animatia Trogirului se petrece de–a lungul falezei, pe strada numita Riva, unde se desfasoara o plenitudine de terase si cafenele, pina catre capatul acesteia marginita de fortareata Kamerlengo.

Tarmul Croatiei, intre Split si Dubrovnik, are privelisti incintatoare, caci roca muntoasa coboara direct in mare, formind peisaje de vis. Ca o ciudatenie a timpurilor moderne si a festelor jucate de istorie se desfasoara granitele Croatiei. Catre Dubrovnik, la un moment dat, Croatia se intrerupe pentru citiva km si sintem in Bosnia. Este singura deschidere a Bosniei catre Marea Adriatica dupa care reintram in Croatia.

Locul cel mai cunoscut si mai vizitat al Croatiei este Dubrovnik, cu 15 ani in urma, aflat sub asediul gloantelor si al bombelor, astazi refacut in totalitate si aflat deja sub asediul turistilor. Urmele razboiului se vad cel mai bine la o privire de ansamblu asupra acoperisurilor noi ale orasului, intr–o proportie mai mare de 70%.

Usor de facut, intrucit Dubrovnik este inconjurat de ziduri groase de aparare, inalte de 25 m si late de 6 m, care ofera o promenada de 2 km de–a lungul lor si o priveliste de neegalat asupra orasului, a curtilor interioare si a gradinilor ascunse.

Zidurile au fost construite in secolul al VIII–lea, insa cele pe care le vedem astazi dateaza din secolul XV. De–a lungul acestei perioade, doua mari incercari a suferit Dubrovnikul: cutremurul din 1667 si razboiul din 1991–1992, dar in ambele cazuri orasul a gasit puterea sa se recladeasca si sa ajunga astazi la performanta de cea mai mare atractie turistica a Croatiei.

Afluxul mare de turisti face insa ca locuitorii Dubrovnikului sa isi piarda rabdarea cu acestia. Ei considera astazi ca turistii le–au invadat si furat orasul, caci traficul a devenit greoi, iar spatiile de parcare trebuie mult timp vinate. Accesul in cetate (doar pietonal) se face prin diferite porti de intrare, insa cel mai des utilizata pentru inceperea traseelor turistice este Poarta Pile. Imediat linga aceasta poarta se gaseste fintina Onofrio, de unde apa tisneste din masti sculptate in piatra, iar de aici se deschide promenada orasului: Stradun, plina de cafenele, restaurante, galerii de arta si magazine cu bijuterii.

Protectorul orasului este Sfintul Blasiu care s–a aratat unui preot localnic si l–a prevenit asupra unui atac venetian, lui fiindu–i inchinata cea mai importanta biserica din oras. De asemenea, importante si de o atractie deosebita sint si minastirile dominicana, franciscana precum si catedrala. Dubrovnikul si republica Ragusa, care a fost instaurata aici timp de 450 de ani, sint renumite pentru toleranta lor religioasa, caci pe linga numeroasele biserici catolice, aici se gasesc o biserica ortodoxa sirba, o moschee si o sinagoga.

Atit in Dubrovnik, cit si in celelalte locuri din Croatia, incetiniti pasul si faceti asemenea locuitorilor tarii:

relaxati–va la una din multele terase, savurati o cafea si bucurati–va de privelisti. In ciuda vicisitudinilor istoriei, croatii au un stil mediteraneean: sint relaxati si le face placere sa iasa la terase cu prietenii.
InfoUtil
l specific Croatiei si de neratat: delicioasele trufe, terasele si plajele cu nudisti

l autostrada in Croatia se plateste

Feriboturi pentru masini si pasageri intre insule si continent, cit si pe mari distante in tara sint operate de Jadolinija (www.jadolinija.hr)

l un euro este aproximativ 7,1 kune

l o excursie de–a lungul zidurilor Dubrovnikului costa 100 de kune

l o racoritoare 12 kn, o cafea 15 kn, o bere la halba 17 km

l limba croata foloseste alfabetul latin, sirbii folosesc scrierea chirilica
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona