Strategie dupa 20 de ani
Articol


Situatia din Romania mai–mai ca ne aminteste de celebrul roman al lui Alexandre Dumas, "Dupa 20 de ani". Ce pacat ca nu avem si noi muschetarii nostri si ca romanii – confruntati cu preturile exorbitante la cazare si la alimente, cu situatia precara a infrastructurii vesnic in modernizare si niciodata finalizata, cu serviciile din ce in ce mai proaste in contextul in care personalul sezonier se afla intr–o permanenta migrare catre vestul promitator – aleg si anul acesta sa–si petreca vacanta in Grecia, in Turcia sau pe vreo destinatie exotica. Cu cit mai departe, cu atit mai bine. Mai ales ca 2008 este an electoral si in febra alegerilor sint cuprinse mai toate structurile ministeriale, de la ministri la secretari de stat, consilieri sau sefi de cabinet, acestia nemaiavind destul timp sa se ocupe de mult discutatele masterplanuri, branduri sau proiecte.

Ce estimari fac agentiile de turism?



In cadrul unei conferinte de presa destinate analizarii evolutiilor din turism, Dragos Anastasiu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), aprecia ca situatia interna va alimenta dorinta romanilor de evadare, astfel incit "apetitul romanilor pentru plecari in strainatate va creste in 2008". Iar destinatiile exotice din Africa si Asia vor fi favoritele anului, dovedind inca o data ca gusturile turistului roman s–au elevat si ca acesta nu mai este dispus sa accepte chiar orice pentru banii pe care ii plateste pe sejur. In ceea ce priveste strainii care ar fi ispititi sa ne viziteze, Atanasiu estima 2008 drept "un an de stagnare fata de 2007, pentru ca din 2009 numarul turistilor straini sa creasca vizibil". Cu o singura conditie, sa li se ofere conditii atractive si preturi competitive.



Nici hotelierii nu par optimisti

Romanian Hospitality Forum, pe intelesul tuturor Forumul Roman al Ospitalitatii, a fost cadrul cel mai potrivit pentru a afla ultimele tendinte ale pietei atit pe segment investitional cit si la capitolul sejururi. Opinia hotelierilor a fost eficient rezumata de Sorin Ionescu, director al firmei de consultanta Fivestar Hospitality, care sublinia ca "Din cauza infrastructurii si agriculturii, Romania nu are sanse ca in urmatorii cinci–sase ani sa atace domeniul turismului de masa. () In infrastructura se deruleaza proiecte, insa finalizarea acestora va lua timp, si pina atunci trebuie sa cream acele exceptii care sa sporeasca pe plan extern cererea pentru Romania". In ceea ce priveste ofertele de cazare, directorul a adaugat ca "Hotelierii trebuie sa puna la dispozitia clientilor, pe linga cazare, si hrana, iar atunci cind alimentele sint foarte scumpe, in comparatie cu alte state, automat acestea vor avea un avantaj competitiv".



"Haide sa vorbim degeaba"

Cu ceva vreme in urma, Lucia Morariu, secretar de stat in Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, a acceptat invitatia noastra la interviu si a incercat sa contureze in paginile revistei "Vacante si Calatorii" strategia de dezvoltare pe urmatorii 20 de ani, 2007 – 2026. Lecturind putin interviul cu pricina, iata ce se declara la acea data: "Masterplanul este un plan, pentru ca, in acest moment, turismul nu poate fi dezvoltat fara o planificare. Resurse exista si, din punct de vedere finaciar, masterplanul nu iti impune cheltuieli. Singura cheltuiala identificata foarte clar este cea de promovare si, din sursa fondurilor europene, practic, noi reusim sa acoperim suma de 14 milioane de euro, indicata ca un nivel minim anual pentru cheltuieli de promovare". Practic, mult asteptatul plan de dezvoltare nu are nimic de–a face cu dezvoltarea. Cam ceea ce am putea interpreta, parafrazindu–l pe nenea Caragiale: sa modernizam, dar sa nu schimbam nimic. In ceea ce priveste banii, doamna Morariu declara ca "Noi, ca institutie de stat, derulam fonduri europene prin organisme intermediare, care se impart in felul urmator: 75 de milioane de euro pentru construirea brandului turistic al Romaniei si promovarea acestui brand, 15 milioane pentru promovarea produselor turistice interne si a turismului intern, in general, si 60 de milioane de euro pentru infiintarea de centre de informare si promovare turistica". Altfel spus: 2 la Primarie, 2 la Prefectura



Ping–pong la minister

Contactat pentru a i se solicita opinia, Ovidiu Ioan Silaghi, ministrul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale, a evitat, timp de peste doua luni, sa se lase gasit sau sa faca vreo referire despre Masterplan, brandare sau strategie de dezvoltare, argumentind prin consilierii domniei sale ca are o agenda "extrem de ocupata". Din pacate, am aflat acest lucru de–abia dupa ce am jucat citeva reprize bune de ping–pong cu functionarii de la minister. Doar domnul ministru este ocupat sa se lupte cu birocratia.

Si, fara sa fim malitiosi, intelegem cit de ocupat este domnia sa. Cum elaborarea unei strategii presupune cercetare, analiza, consultare, dezbatere, intr–un cuvint timp, si cum, tot din pacate, ziua nu are decit 24 de ore, iar anul 365 de zile, daca scadem concediile, deplasarile in strainatate sau in teritoriu....

Ceea ce nu intelegem este faptul ca a trecut aproape un an de la anuntarea cu surle si trimbe a strategiei, si ministerul pare ca inca lucreaza la procedura. Pina or sa se lamureasca dumnealor cum ar trebui facut ceea ce ar trebui facut, si apoi or sa descopere ca stiu cum, dar nu stiu ce, or sa treaca si cei 20 de ani. Dar or sa treaca in o cu totul alta formula. Pentru ca, din pacate, timpul trece, leafa merge, vin alegerile si ii lasam pe altii sa scoata cu miinile goale castanele din foc.

Turismul este descris adesea prin sintagma "industrie fara fum". Din pacate insa, in Romania, de cind se tot perpeleste la focul promisiunilor pre si post electorale, a cam inceput sa fumege si e gata–gata sa inceapa sa miroasa urit. Sa speram ca semnalul nostru de alarma o sa aiba ecou



Anne–Mary Nechita

Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona