Promovarea Romaniei turistice
Articol


Tirgul de Turism al Romaniei este un bun prilej pentru discutii despre situatia turismului romanesc. A fost si pentru noi, motiv pentru care am incercat sa gasim raspunsuri la intrebari referitoare, in primul rind, la rolul acestui eveniment, dar mai ales la viitorul turistic al tarii si la cum va fi ea promovata.



Tirgul de Turism al Romaniei



Vacante&Calatorii: Care sint importanta si rolul Tirgului de Turism al Romaniei de la Romexpo, in sectorul turistic de la noi din tara?



Lucia Nora Morariu: Tirgul de Turism al Romaniei este locul ideal de intilnire a oamenilor de afaceri si a specialistilor din domeniu, oferind cadrul profesionist de prezentare a ofertelor operatorilor de tururi, agentiilor de turism, hotelierilor, companiilor aeriene, organizatorilor de evenimente, precum si oportunitatea de creare a unor parteneriate. Prin prezenta Ministerului pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale la acest tirg se urmareste promovarea celor mai importante destinatii si tipuri de turism din Romania.



V&C: De ce ar trebui o companie (unitate de cazare, agentie turistica, autoritate, statiune) sa participe la acest eveniment? Care ar fi restul beneficiilor, in afara de cel de a–si prezenta in mod direct oferta?



L.N.M.: Acesta este cel mai important beneficiu, de–a avea contact direct cu publicul–tinta pentru a–si prezenta oferta. De asemenea, prezenta la tirg aduce un beneficiu de imagine companiei in cauza.



V&C: Cu ce se prezinta ministerul la acest eveniment?



L.N.M.: "Parteneriatul public–privat conditia dezvoltarii turismului romanesc" reprezinta tema pe care dorim s–o promovam in cadrul tirgului de anul acesta. In acest sens au fost invitati sa participe in standul nostru reprezentanti din cele 8 Regiuni de Dezvoltare ale Romaniei stabilite prin Legea nr. 151/1998. De asemenea, vor veni cistigatorii locurilor 1, 2 si 3 ai proiectului–pilot "Destinatii europene de excelenta", proiect cofinantat de catre Comisia Europeana si derulat in perioada decembrie 2007 iunie 2008, de catre Ministerul pentru IMM, Comert, Turism si Profesii Liberale Departamentul de Turism. Alti invitati vor fi Asociatia Depresiunea Horezu, cu proiectul "Depresiunea Horezu", Asociatia pentru promovarea si dezvoltarea turismului din judetul Brasov, cu proiectul "Tara Fagarasului", Consiliul Judetean Vrancea, cu proiectul "Tara Vrancei", Asociatii profesionale si patronale din turism, membre in Consiliul Consultativ al Turismului (ANAT, ANTREC, OPTBR, FPTR, PTREC), precum si ministere (Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Transporturilor – Societatea Feroviara de Turism, Ministerul Culturii si Cultelor, Sectia comerciala a Ambasadei Austriei, Ministerul Culturii si Turismului din Republica Moldova) – in vederea prezentarii si promovarii programelor de finantare din fonduri europene pe domeniul turismului, derulate de catre autoritatile publice centrale in cauza, precum si a ofertelor specifice turistice. In cadrul parteneriatului sus–mentionat, MIMMCTPL pune la dispozitia partenerilor sai spatiu expozitional si realizeaza impreuna programul de activitati si evenimente la standul oficial al Romaniei pe parcursul celor patru zile.



V&C: Care sint motivele si asteptarile acestei prezente?



L.N.M.: Imbunatatirea calitatii serviciilor, diversificarea ofertelor, atragerea publicului–tinta si informarea directa, in legatura cu programele de finantare din domeniul turismului.



Promovarea turistica a Romaniei



V&C: Promovarea Romaniei poate fi impartita in doua, externa si interna. In activitatea ministerului, care dintre acestea doua are ponderea cea mai mare si de ce?



L.N.M.: Politica de promovare a Romaniei se realizeaza atit pe piata interna, cit si pe cea externa. In ceea ce priveste promovarea externa, aceasta se face prin activitati specifice celor 16 reprezentante de promovare din strainatate. In conformitate cu recomandarile din Masterplanul pentru dezvoltarea turismului national, pietele–sursa de turism au fost clasificate, pe baza oportunitatilor pe care le prezinta pentru Romania, in trei categorii: piete principale, secundare si de oportunitate. Tinind seama de aceste considerente, bugetul de promovare pentru piata interna este desigur mai mic decit cel pentru pietele externe, insa, facind comparatia nu in ansamblu, ci cu fiecare piata externa in parte, putem spune ca bugetul alocat pietei romanesti este unul dintre cele mai mari.



V&C: In ceea ce priveste promovarea externa, daca pina acum a fost realizata pe baza unei strategii, care este aceasta?



L.N.M.: Politica de promovare externa a Romaniei se face in baza Masterplanului pentru dezvoltarea turismului national si a HG 120/2008.



V&C: Referitor la crearea brandului turistic, care ar fi principalele conditii pentru caietul de sarcini si ce va conta mai mult: portofoliul sau oferta financiara a celor interesati?



L.N.M.: Caietul de sarcini pentru brandul turistic se afla in stadiul final si in scurt timp, in conformitate cu legea achizitiilor publice, se va organiza licitatia, moment la care se vor face toate precizarile necesare.



V&C: in ce modalitate si pe ce criterii vor fi alese obiectivele care vor fi promovate si vor reprezenta Romania?



L.N.M.: Obiectivele care vor fi promovate si care vor reprezenta Romania vor fi alese in functie de recomandarile din Masterplanul pentru dezvoltarea turismului national si ale agentiei care se va ocupa de brandul turistic. Se va tine cont si de clasificarea pe cele trei categorii de piete, principale, secundare si de oportunitate, precum si de analiza tipurilor de produse turistice.



V&C: Care sint planurile pentru promovarea interna a tarii?



L.N.M.: Campania de publicitate interna se va axa pe trei directii: participarea la tirguri nationale si internationale, campanii publicitare si organizare de evenimente.



V&C: Referitor la Centrele Nationale de Informare si Promovare Turistica, precizati–ne care va fi menirea lor, unde vor fi amplasate, cind vor fi operationale?



L.N.M.: Centrele Nationale de Informare si Promovare Turistica (CNIPT) vor fi create in scopul imbunatatirii activitatii de promovare a potentialului turistic, de prezentare a tuturor ofertelor turistice si a atractiilor turistice locale, regionale si nationale. Conform Ordinului 1096/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acreditarea CNIPT, atributiile acestora sint, in primul rind, informarea generala asupra ofertei turistice si a atractiilor turistice locale, regionale sau nationale, apoi, punerea la dispozitia turistilor de materiale de promovare locale, regionale sau nationale, urmate de informarea privind oferta locala de cazare, ca serviciu cu titlu gratuit, dar si informare cu privire la posibilitatile de rezervare a biletelor de transport, precum si cu privire la ghizi turistici locali, nationali si specializati. De asemenea, vor avea ca atributii organizarea de manifestari expozitionale de turism pe plan local si regional si de activitati generale de marketing intern si extern, cu rol in cresterea circulatiei turistice locale si regionale, alaturi de consilierea cu privire la alegerea diverselor produse turistice locale, regionale si nationale, ca serviciu cu titlu gratuit. Tot ele se vor ocupa de cooperarea cu institutiile locale si regionale pe probleme de turism, precum autoritati ale administratiei publice locale, camere de comert, Agentia pentru Dezvoltare Regionala etc., de cooperarea cu autoritatea publica centrala pentru turism si furnizarea, la cererea acesteia, de date statistice referitoare la circulatia turistica locala si regionala, de date referitoare la evenimente cu rol in cresterea circulatiei turistice care se realizeaza pe plan local si regional, precum si furnizarea altor informatii referitoare la activitatile turistice si oferta turistica pe plan local si regional, si, nu in ultimul rind, de efectuarea de activitati de cercetare de piata pe plan local si regional, de analiza, planificare, structurare si elaborare de propuneri de dezvoltare turistica locala si regionala si marketing turistic, in colaborare cu autoritati ale administratiei publice locale si cu autoritatea publica centrala pentru turism, si oferirea de informatii cu privire la autoritatile competente in solutionarea reclamatiilor care se inregistreaza pe plan local cu privire la calitatea serviciilor turistice. Locatiile celor zece CNIPT, care vor fi finantate din fonduri structurale in cadrul Domeniului Major de Interventie 5.3 a POR, sint cele prevazute in Anexa 11 a Ghidului Solicitantului, ghid care se afla postat pe site–ul www.inforegio.ro.

In ceea ce priveste amplasarea CNIPT, ordinul mentionat anterior prevede ca sediile acestora trebuie sa fie situate in centrul localitatilor, pe strazi cu circulatie intensa, in apropierea obiectivelor de interes turistic, in cladiri independente sau la parterul unor imobile cu acces facil pentru turisti. De asemenea, Centrul National de Informare si Promovare Turistica trebuie amplasat, pe cit posibil, pe traseul mijloacelor de transport in comun si in apropierea statiilor acestora.

Pentru operatiunea Crearea CNIPT si dotarea acestora din cadrul DMI 5.3 se aplica metoda cererii deschise cu depunere continua. Astfel, dupa data de 11 septembrie 2008, cind a fost lansata operatiunea, se primesc continuu cereri de finantare pina la termenul–limita stabilit, respectiv 1 octombrie 2009, ora 16.00.



A consemnat Marcella Dragan
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona