In spatele obiectivului
Articol

Toţi călătorim, mai mult sau mai puţin, in zone mai apropiate sau mai indepărtate, după posibilităţi. Şi cu toţii ne dotăm cu un aparat foto cind plecăm la drum. Din păcate, nu toţi ne dotăm şi cu informaţii privind folosirea optima a acestuia. Desigur, citim tot felul de sfaturi pe diverse forumuri de fotografie sau consultăm alte surse, insă prea puţini dintre noi şi pun in practică acele informaţii pe care le adună. Sint multe, dar nu este necesar să puneţi in practică toate sfaturile intr–o singură deplasare. Alegeţi pentru fiecare ieşire un grup de maximum trei reguli, cărora să le acordaţi atenţie pină le veţi stăpini, apoi alte trei, şi alte trei şi tot aşa, pină veţi putea obţine rezultate mulţumitoare. Vom incerca in rindurile care urmează să punctam citeva chestiuni obligatorii, considerate de mulţi de la sine inţelese, dar prea puţin respectate.



"Fotografiile proaste"

Aşa–numitele "fotografii proaste" sint in general vina fotografului, care din lene sau din graba nu analizează locaţia, ci doar declanşează de cum a zărit ceva frumos. Rezultatele se văd in imagini care, deşi poate că sint clare, nu au nimic aparte, sau au chiar unele greşeli de incadrare care strică un peisaj. Puteţi incerca o abordare diferită, lăsind deoparte aparatul şi privind subiectul pe care doriţi să–l fotografiaţi. Va putea el transmite sentimente, şi dacă da, care? Cum poate o incadratură diferită transmite ceea ce doriţi dumneavoastră? Ce puteţi aplica spre a putea transpune in pixeli imaginea din mintea voastră?



Incadrarea subiectului

In imagine trebuie să existe un subiect principal, care să fie, eventual, evidenţiat de alte elemente secundare. Atenţie in a nu incărca exagerat cadrul, obligind privitorul să fugă de la un punct la altul, obosind privirea, creind astfel un sentiment de disconfort şi transmiţind mesajul că fotografia nu este bună! In acelaşi timp, raporturile dintre elementele fotografiei pot crea o scală folosită de privitor pentru a aproxima distanţele dintre obiecte şi mărimea acestora. Ca sfat tehnic, un superangular şi fotografierea din apropiere a subiectului vor amplifica dimensiunea acestuia, comparativ cu fundalul, iar un teleobiectiv va restabili raportul corect intre primul plan şi fundal. Atenţie şi la fundal, de unde pot răsări copaci sau alte obiecte din capul subiectului, datorită modului de percepţie diferit dintre tridemensional şi bidemensional.

Regula treimilor

Probabil cea mai cunoscută regulă din fotografie este cea a treimilor. Cu toate acestea, majoritatea fotografiilor realizate in vacanţele noastre nu o respectă. Desigur că această regulă poate fi incălcată, insă doar atunci cind "artisticul" o cere. Regula e simplă, şi aplicarea ei este şi mai facila. Am jucat cu toţii "X si zero". Acel cadran cu liniile intersectate aplicaţi–l imaginar in vizor atunci cind incadraţi şi plasaţi subiectul la unul din punctele de intersecţie sau pe o linie. Punctele formate din intersecţia liniilor imaginare verticale cu cele orizontale sint considerate de maxim interes, iar liniile imaginare descrise constituie "linii cu forţă de impact".



Nu incărcaţi cadrul!

"Vreau să fotografiez subiectul acesta!", iata care ar trebui să fie propoziţia cu care incepeţi orice fotografie. Altfel, neavind un subiect clar, şi doar trăgind cadre la orice credeţi ca ar merita să arătaţi celor de acasă, riscaţi să prindeti doar o adunătură de oameni şi obiecte, din care privitorul nu işi va putea da seama ce doriti voi să impărtăşiţi. Citeva trucuri tehnice ar consta in a folosi o focală mai lungă, venind mai aproape de subiect, si alegind o diafragmă care să creeze o profunzime de cimp avantajoasă cadrului. Puteti chiar incerca unghiuri de fotografiere inedite.



Lumina

Trebuie acordata atenţie modului in care cade lumina, luind in calcul diferenţele dintre capacitatea ochiului uman de a percepe contrastul soareumbră. Lumina de zi, cea de la amiază, are o direcţie verticală, ceea ce duce la apariţia unor "pete negre" la ochi, iar nasul aruncă o umbră urită pe gură şi pe bărbie, in cazul unor portrete. Dimineaţa şi seara lumina vine dintr–o parte, reducind intensitatea umbrelor. Aşa cum am citit de multe ori, cele mai bune ore pentru fotografia de peisaj sint in preajma răsăritului şi a apusului, prin urmare, chiar in vacanta, va merita sacrificiul unor dimineţi nedormite pentru citeva cadre spectaculoase.



Subiecte care "alunecă" din fotografie

Omul caută instinctiv reperele orizontale şi verticalele in orice fotografie, fie că e vorba de linia cerului sau de liniile clădirilor. In atenţia acordată incadrării subiectului, nu uitaţi să il plasaţi perpendicular cu linia de jos a imaginii. Se poate prelucra acasă pe calculator, dar veţi pierde din imagine, iar incadrarea mai largă, pentru a avea de unde să tăiati, va duce la un subiect mic, care va ocupa un spatiu redus din imagine. Va duce şi la o dimensiune finală redusa a fotografiei, de exemplu, daca dintr–un megabyte luati jumătate de spaţiu din jurul subiectului, veţi rămine, de asemenea, cu 500 de kilobytes.



Cartea tehnică

Doar citeva reguli, foarte puţine, veţi spune, şi generale. Dar pentru inceput ar fi de ajuns utilizarea lor, incetul cu incetul. Apoi internetul va contribui la completarea lor. Muzeele şi colecţiile de artă vor imbogati partea artistică. Dar cea mai importantă regulă este cartea tehnică a aparatului foto, fie el de 50 de lei, fie de

5.000 de euro.



Text: Marcella Drăgan

Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona