Exportul produsului turistic romanesc – Interviu cu domnul Gheorghe Fodoreanu
Articol



Manifestarile prilejuite de desfasurarea Seminarului National de Turism: "Romania turistica, intre urgente si dezvoltarea durabila" au fost un bun prilej pentru abordarea unor problematici cit mai diverse din domeniul larg al turismului. Unul dintre aceste aspecte, deosebit de important, insa foarte putin cunoscut si discutat, este cel al exportului propriuzis al produselor turistice. Pentru ca in final cel mai important este sa poti vinde un produs turistic, deoarece, daca nu reusesti acest lucru, orice discutii legate de turism sint doar vorbe goale si devine inutila realizarea unor produse de exceptie daca ele nu sint vindute catre turisti.



Pentru a exemplifica aceasta idee si pentru a vedea cum se poate pune in practica, aratind si care sint probleme si succesele acesteia, am vorbit cu domnul Gheorghe Fodoreanu, chairman Invitation Romania Travel, fost presedinte ANAT.

V&C: In primul rind, cum definiti incomingul pe intelesul tuturor, care sint beneficiile pe care acest tip de activitate le aduce turismului romanesc si cum este perceput acest "turism romanesc" din perspectiva dumneavoastra?

G.F.: In citeva cuvinte, eu reprezint vinzatorul produsului turistic al Romaniei in strainatate. Sintem un grup de aproape 2030 de agenti de turism din Romania, reusim sa vindem produsul romanesc de turism la straini, asa cum este el, cu defecte sau fara. Facem acest lucru la un nivel de un miliard patru sute de mii de euro, anul acesta, si, impreuna cu prestatorii care exporta in direct, aducem in tara 400 450.000 de salarii. Din acest punct de vedere, o scadere cu zece procente a incomingului ar aduce cu sine disparitia a 45.000 de salarii, anual. Motiv pentru care sint unul dintre cei care, alaturi de foarte multi alti colegi, au luptat pentru a fi reinfiintat Ministerul Turismului. Am reusit, si din partea noastra multumesc foarte mult acelor factori politici care au inteles si au refacut ministerul. In prezent, responsabilitatea este in sediul ministerului, deoarece axa domnul presedinte Traian Basescu, domnul primministru Emil Boc si doamna ministru Elena Udrea nu are voie sa piarda pariul cu turismul romanesc. Domniile lor nu au voie sa greseasca. Si insist, din acest punct de vedere, responsabilitatea dumnealor este extraordinar de mare, tocmai de aceea toti oamenii din acest sector sint alaturi de MT, noi punem pe masa toata disponibilitatea noastra profesionala, asteptam masuri si decizii pertinente. Dorim exprimarea clara ca prioritate absoluta pe plan national a exportului de servicii turistice, dublat de sustinerea turismului intern.

Ca sa putem vinde mai usor la export avem nevoie de calitate. Trebuie mentinuta prezenta turistilor romani in hoteluri, in statiuni etc. "Tichetele de vacanta" reprezinta una dintre solutiile bune.

Trebuie sa cunoastem si sa exploatam oportunitatile principiului cumpara bani ieftini.

V&C: Cum vedeti anul care acum incepe si care ar fi calea de urmat, din punctul dumneavoastra de vedere?

G.F.: Eu ma axez foarte mult pe 2009, pentru ca platim salariile, taxele etc. din comercializarea produsului turistic romanesc la export, iar aceste plati sint in fiecare luna.

Una dintre principalele probleme, care trebuie inteleasa de toata lumea, este aceea ca fara ieftinirea produsului turistic romanesc, nu trecem de criza europeana, cel putin, in turism. Sa va explic foarte simplu. Noi primim pe internet tot felul de oferte, din toata lumea, inclusiv din Europa de Vest. Sa ajuns ca plecari din Franta, pentru o saptamina, in Tunisia sa coste 119 euro, cu avion cu tot. Este imposibil sa poti sa concurezi cu asemenea tarife. Deci, primul lucru care trebuie facut pentru 2009, cel putin pe primele patru luni, care sint decisive in vinzarea produsului turistic romanesc pentru anul acesta, sa se lanseze semne de ieftinire sau de masuri de marketing ca sa se poata impune produsul turistic romanesc mai usor pe piata.

Si vreau sa spun, si cu mare convingere, prioritatea ministerului acum trebuie sa fie numai fata de produsele romanesti aflate la vinzare astazi pe piata. Noi, in 2009, nu mai putem vinde idei si investitii din 2011. Acum produsul romanesc turistic se gaseste pe piata mondiala, atit teoretic, cit si practic, in brosuri. Studiati brosurile marilor touroperatori din strainatate si faceti o statistica, in cite dintre ele sunt Ungaria, Bulgaria si in cite Romania. Produsul turistic romanesc, daca nu este in brosura, nu exista. Ca si cind ai un pix foarte bun pe care vrei sal vinzi, dar nu il expui in magazin. Si atunci se poate lamuri lumea ce mare impediment avem noi in vinzarea produsului turistic romanesc.

Din acest punct de vedere, avem nevoie de o promovare a turismului agresiva in tirgurile cheie ale primaverii 2009, de acum, pina in aprilie. Am pierdut aprilie, am pierdut anul. Din acest punct de vedere, si acesta este un lucru pe care lam incercat si negociat foarte mult cu autoritatile dea lungul timpului, trebuie retinut un lucru important. Un tirg de turism in strainatate ar trebui sa aiba trei faze, fara de care banii sint pierduti. Inaintea unui tirg de turism se face o investitie in massmedia, in asa fel incit produsul turistic romanesc sau Romania sa apara, sa fie prezentata la omul de pe strada. Fara influentarea deciziei de a cumpara un produs turistic, nu avem turisti. Omul de pe strada este cel care da banul. Eu am nevoie de promovare pe strada inainte de un tirg, in timpul tirgului vine turistul, vine operatorul si vede destinatia, iar dupa tirg am nevoie sa invit treipatru touroperatori de pe piata respectiva care au brosuri, sai invit sa cunoasca produsul turistic romanesc. Banul care se aloca pentru un tirg trebuie asa de bine dramuit incit sa acopere aceste trei faze cu tot ce e necesar. Am avut jumatate de milion la Londra, am avut un stand mare, extraordinar, dar au trecut cei din profesie, care oricum ne stiu, si doar 50.000 de englezi. Daca eu as fi facut standul pe jumatate si investeam restul de bani in reclama pe strada, ajungeam cu produsul meu la milioane de consumatori de turism. Avem nevoie de prezenta Romaniei pe strada. Daca mergi la Paris, esti inundat de reclamele diferitelor tari. Acolo sint peste tot reclame pentru Turcia, Egipt si multe altele, iar de 20 de ani nu am vazut niciodata Romania.

Pe urma, produs turistic romanesc fara transport aerian e foarte greu de sustinut. Aici trebuie sa aiba loc o discutie intre Tarom si autoritatile din turism, pentru a se identifica o solutie. Compania zboara cu locuri libere, iar eu primesc oferte de la Air France pentru o cursa dusintors la Paris cu 50 de euro. Daca cer o oferta de la Tarom pentru a primi 20 de touroperatori in tara, mi se cere un pret de 250 de euro. Fara transport care sa practice tarife pentru grupuri sau alte oferte speciale pentru turismul de incoming, nu vom fi competitivi, pe piata europeana, cel putin.

V&C: Care sint planurile pentru Festivalul "Enescu"?

G.F.: Pentru prima data am reusit sa facem un proiect, si mie foarte drag sa spun ca participam la un turneu de promovare a festivalului in Europa cu o echipa condusa de dl. Ioan Hollender, directorul evenimentului, intrun concept modern prin care in fiecare tara vom invita personalitatile vietii asociative si comerciale din turismul local pentru a promova produsul turistic romanesc intrun cadru de exceptie. Proiectul este conceput si sustinut de Secretariatul General al Guvernului, impreuna cu Artexim, cu MAE si Ministerul Culturii. Tarile incluse in proiect sint Belgia, Franta, Anglia, Italia, Austria si Germania.

Pentru fiecare tara va exista un manager local care va coordona evenimentele. Acestea se vor desfasura in sediile ambasadelor Romaniei sau in alte locatii de prestigiu, cu participarea personalitatilor locale, presei, a lumii din sfera culturii etc., cu artisti care au evoluat sau urmeaza sa evolueze la festivalul din septembrie 2009 si care vor oferi minirecitaluri de exceptie.

Dorim sa prezentam tara noastra si printro alta modalitate de expresie, expresie frumoasa si sensibila, asa cum ne este sufletul.



A consemnat Marcella Dragan
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona