Turism si primitivism
Articol
Ştie cineva incotro merge turismul romanesc? Ne indoim... Abordarea oficiala este in tonul general al politicii, la nivel de imagine superficiala, şi aceea in tonuri primitive, aşa cum se construieşte in general imaginea publica in Romania zilelor noastre. Intreprinzatorii adevarati n–au cu cine vorbi, n–au un interlocutor in statul roman, macinat de politicianism şi interese de grup.

Problema turismului romanesc nu se reduce la infrastructura şi la dezvoltarile imobiliare (sa le spunem investitii), aşa cum se spune pe toate drumurile. De cind se tot vorbeşte despre aşa ceva? Ce s–a facut? Un singur raspuns: se vorbeşte de 20 de ani, şi nu s–a facut aproape nimic. Amprenta acestei "viziuni economice" este rodul modelelor de reuşita din Romania postdecembrista. Transferul de proprietate de la stat in zona privata s–a realizat pe criterii strict imobiliare: intreprinderile industriale şi institutele de cercetari erau cotate pe baza terenului detinut, mari institute de invatamint superior au avut ca preocupare puternica dezvoltarile imobiliare, bibliotecile inchiriaza spatii, ministerele administreaza restaurante, hoteluri etc. Functiile publice sint cautate daca in structurile respective exista ceva patrimoniu, ceva fizic. Afacerea postdecembrista s–a bazat pe ciştiguri din tranzactii imobiliare bazate pe doua elemente: subevaluarile la privatizari şi creşterea interesului strainilor pentru tara noastra, deci majorarea pretului de piata al terenurilor şi al cladirilor. Fondul intelectual, uman, fondul de comert al companiilor nu a interesat nici n–avea cum pe cei care şi–au dat intre ei avutia tarii. Chestiunea a avut implicatii enorme, şi cele mai puternice, cu urmari greu de evaluat in plan uman, mai ales asupra tinerilor. Modul de imbogatire fara a adauga valoare, ci doar din speculatii, a creat "vipuri" care circula in societate dezinvolt şi obraznic, care spun ce–i bine sau rau, repere ale reuşitei, in ultima instanta. Evident, de aici debusolare, neincredere şi lipsa de speranta.

Paranteza pe care am facut–o este valabila şi pentru turism. In plus, turismul a fost zona ideala in care primitivismul sa se instaleze cu uşurinta. La un "protocol" bine organizat se actioneaza asupra stomacului şi a altor organe la fel de dezvoltate la om ca şi la animale. Exclamatiile de uimire cind faci o plimbare printr–o statiune sau localitate ori participi la o masa bogata reflecta potentialul romanesc in actiune şi se adreseaza unui public clientelar, parazitar, considerat suficient pentru implinirea aspiratiilor celui care utilizeaza bani publici. Ideea ca mincarea noastra şi bauturile traditionale rezolva problemele de promovare este o constanta a prezentei romaneşti şi la manifestarile internationale. Efectele se ştiu. Daca vom intreba pe cei care sint implicati in turism, pe bani publici, nu vor putea defini citeva produse turistice din tara noastra. In schimb, fac imnuri (ce inseamna un imn, s–o fi intrebat cineva?), concerte şi alte lucruri care se adreseaza instinctelor primare, pentru care nu trebuie sa–ti foloseşti decit o mica parte din zestrea umana. Pina la urma, aici sintem: primitivism, improvizatie de dragul unei imagini publice efemere (pe banii contribuabililor), dispretul muncii şi al valorii şi transfer ocult de resurse.

Constatam astfel ca exista un decalaj uriaş intre pretul pe care–l platesc cei multi (dar tot mai instruiti şi mai exigenti) şi ceea ce primesc de la statul pe care–l finanteaza.



Redactia
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona