Literatura si turismul
Articol

Relatia este puternica si indispensabila ambelor domenii, legatura dintre cele doua activitati din titlul acestui editorial apartine evidentei.

Romania detine o mostenire istorica si culturala in care expresia "pluritate in unitate" (folosita de o personalitate uriasa a culturii romane) creeaza apetit pentru descoperire si cunoastere prin contactul nemijlocit cu mediul natural sau antropic.

Nu exista sat, oras, localitate, regiune care sa nu aiba o poveste, o identitate. In consecinta ca revista autentica de cultura si turism am salutat si sprijinit neconditionat evenimentul "Literatura si turismul Povestile Romaniei profunde", organizat la Casa de cultura din Busteni de catre Muzeul National al Literaturii Romane, cu o participare de prestigiu si dezbateri de calitate, moderate de Florin Iaru.

Evenimentul pe langa realizarea obiectivului dat de misiunea si vocatia specifica a MNLR aduce in dezbatarea publica un domeniu parasit de actualele politici de turism si cultura, dar resimtit acut pe piata: literatura destinata calatoriilor sau inspirata din calatorii. Cum influenteaza turismul literatura, cum reflecta literatura turismul? Asa cum a rezultat si din luarile de cuvant ale participantilor, relatia literaturii, a culturii in general, cu turismul este puternica, avand efecte benefice pentru ambele domenii.

Revista noastra a hotarat sa sustina aceasta initiativa si sa valorifice evenimentul de la Busteni. Primul pas l–am facut prin infiintarea unei rubrici speciale de proiecte pe site–ul www.vacantesicalatorii.ro, si, in continuare, dedicand subiectului o prezentare speciala in acest numar al revistei.

Turismul de descoperire, cultural, reprezinta forma de baza a turismului romanesc. Bineinteles ca este produsul turistic parasit din punctul de vedere al promovarii. Se investeste in produsele turistice (de exemplu, litoralul) care reprezinta cateva procente (sub 5%) din cererea turistica. Nu discutam cauzele, constatam. Am tot vorbit de lipsa unei strategii in domeniul turismului inca de la infiintarea revistei, in 2000. Vom mai vorbi pe aceasta tema. Deocamdata, trimitem, pentru a descifra starea actuala a turismului si a mentalitatilor care–l conduc, la editorialul din numarul precedent al revistei "Vacante si calatorii": Turism si primitivism. Dar lucrurile sint mai complicate decat arata noianul de informatii si atitudini critice fata de turism, vazut deseori si ca un posibil corn al abundentei nationale. Paradoxal, credem ca abia criza mondiala va impulsiona turismul in Romania, din simplul motiv ca dupa cum se vede comunitatile nu mai pot trai din dezvoltari imobiliare, iar sursele de venit se regasesc in "exporturile" din comunitati si–n capacitatea acestora de a–si mobiliza resursele, mai ales cele umane. Turismul este cea mai complexa forma de "export" al bunurilor si serviciilor, pentru ca un vizitator intr–o comunitate cheltuie in functie de oferta pe care o gaseste. Aici intervine hotarator puterea "povestii" locului si a capacitatii sale de a produce bunuri simbolice si fizice. Pe ea se bazeaza memoria calatoriei, ceea ce ramane, de fapt, dintr–un voiaj, amintirea. Povestea devine purtatoarea mesajului esential despre indentitatea locului. Asta a fost si concluzia de baza desprinsa la reuniunea de la Busteni. Ne–au surprins placut capacitatea de implicare si determinarea participantilor, expertiza lor.

Asa cum spuneam, credem ca tocmai greutatile prin care trecem ne obliga sa ne sprijinim pe valori autentice, iar revista "Vacante si calatorii" si–a asumat, prin programul sau editorial si de evenimente, promovarea identitatii produselor turistice romanesti, intr–un demers public coerent.

A venit vremea ca si comunitatile sa–si asume, la randul lor, promovarea si afirmarea potentialului natural si antropic, iar liderii acestora trebuie sa inteleaga ca mutatiile mari care se petrec intr–un ritm ametitor pe plan mondial presupun reactii adecvate in manifestarea identitatilor locale, regionale, nationale.



Redactia
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona