Ostrov, surpriza Dunarii
Articol








Am ales pentru aceasta luna o destinatie mai putin strabatuta de turisti. Cunoscuta mai degraba pentru vinul care se fabrica aici, comuna Ostrov ne–a pregatit o serie de surprize, la care nici nu ne–am fi gindit cind am decis sa plecam la drum.



Accesul cel mai usor din Bucuresti se face pe Autostrada A2 la km 108 observam indicatorul spre Calarasi, semn ca trebuie sa cotim la dreapta. Dupa 23 de kilometri ajungem la intrarea in oras, insa alegem sa il ocolim pe la nord–vest, luind destinatia feribot. Trecem pe linga ruinele fostului Combinat Siderurgic, si dupa aproximativ 15 minute ajungem la Chiciu pentru a ne imbarca pe bacul care ne va duce peste Dunare. Ne intrebam de ce nu exista un pod intre Calarasi si Chiciu, mai ales ca drumul este parcurs zilnic de sute de navetisti (raspunsul vine ulterior de la viceprimarul comunei, Constantin Ghita "a vrut Ceausescu sa construiasca, au inceput lucrarile in 1989, dar"; anticipam continuarea), si asteptam mai bine de o ora venirea bacului "Cardinal".

Calatoria pe apa nu dureaza mai mult de 20 de minute, si iata–ne ajunsi pe malul opus. Dupa bariera politiei de frontiera, facem stinga pe drumul spre Constanta (cel din dreapta ne duce direct in Vama) si serpuim agale printre podgoriile intinse pina in fata Primariei Ostrov.

Ghidul nostru va fi Constantin Ghita, actualul viceprimar, fost primar al comunei timp de 15 ani. Cunoaste istoria locului ca nimeni altul si aflam povesti inedite in drumul spre sediul societatii Ostrovit (aproape de Silistra), indicindu–ne exact unde gasim cavoul dacic sau cele "7 izvoare", locuri despre care deja aflaseram. Privim in departare si Baile Romane ale cetatii Durostorum, ascunse printre siruri intregi de vita–de–vie, atenti la povestile viceprimarului legate de istoria recenta: vazind blocurile de la Silistra, Ceausescu a crezut ca acestea sint in Ostrov. Dezamagit ca era orasul bulgar si ca Ostrovul este doar un sat, a trecut imediat la sistematizarea lui pentru a–l ridica la nivelul Silistrei. Zis si facut in scurt timp au aparut fabricile si primul bloc, insa era deja 89, si istoria nu a mai avut rabdare.

Dar sa ne intoarcem la ce e vechi si bun, impletind povestile recente cu marturiile ramase de milenii. Una dintre ele ne asteapta si pe noi: cetatea bizantina Vicina, aflata pe insula Pacuiul lui Soare. Urmam drumul spre Constanta, iesim din Ostrov, iar un indicator bine plasat ne arata directia pe care trebuie sa o urmam ca sa ajungem: digul ce separa Dunarea de valea numita Draca. Drumul este anevoios si ne pune la incercare masina mai bine de 25 de minute pe timp de ploaie, e impracticabil.

Ajunsi la punctul de imbarcare catre insula, facem cunostinta cu fauna specifica: un sarpe zace la citiva pasi de drum, altii inoata linistiti in Dunare, iar pasarile sint peste tot. De aici sintem preluati de "Cerberul" santierului, care ne trece pe insula, explicindu–ne istoria cetatii si a sapaturilor care au avut loc in zona. Ne sint prezentate locul unde acostau odinioara corabiile negustorilor, turnurile, precum si poarta de intrare in cetate, si gasim numeroase fragmente de ceramica. Totul descoperit gratie arheologilor iscusiti care lucreaza aici de peste 50 de ani, unul dintre pionierii lucrarilor fiind arheologul Petre Diaconu (care publica primele rezultate ale cercetarilor istorice in "Rolul cetatii din insula Pacuiul lui Soare in cadrul situatiei politice a Dobrogei la sfirsitul secolului X" in "Pontice II", 1969, Muzeul de arheologie, Constanta). Nu putem sa nu admiram plaja cu nisipul fin, insa ghidul nostru stie ceva ce noi nu cunoastem, faptul ca cel mai fin nisip din zona se afla pe insula Aurelia un ostrov care a aparut de citiva ani. Pare locul ideal de petrecut citeva zile departe de civilizatie, in vegetatia luxurianta, intr–o liniste intrerupta rareori de zgomotul motoarelor barcilor.

Ne intoarcem pe drumul pe care am venit, dar dupa aproximativ 300 de metri cotim spre stinga pentru a ajunge direct la Minastirea Dervent: drumul este mult mai bun si ne felicitam pentru alegerea facuta.

La final ne oprim pret de citeva momente sa admiram peisajul din jurul lacului Buceag: terase pe care se cultiva vita–de–vie, case insirate, girle, grinduri cu mult stuf, lanuri intinse de griu copt si parcele de lucerna. Surpriza pe ziua de astazi se afla chiar pe mijlocul strazii: o broasca testoasa se tiraste pe linia alba, nederanjata de masinile care trec pe linga ea. Prindem ultimul bac spre Calarasi (ora 21.00), acelasi "Cardinal" cu care am venit, si ochii ni se inchid incet, de oboseala la fel ca ai pasarilor care se pregatesc sa innopteze pe insulele Dunarii.



Informatii utile:

l Singura pensiune se deschide in luna septembrie (date de contact: David Cornel 0728.313.433), cazarea se poate face la Minastirea Dervent: sat Galita, com. Lipnita, jud. Constanta, Cod Postal: 907224, tel. +4 0788.490.290, tel/fax: +4 0241.857 707,

e–mail: manastirea_dervent2003@yahoo.com;

l Pretul trecerii cu bacul 25 lei/masina, 2 lei/persoana;

l Camparea este interzisa pe insula Pacuiul lui Soare;

l Distanta Bucuresti Ostrov circa 150 km; Constanta Ostrov circa 130 km;

l Contact Primaria Ostrov, adresa: str. 1 Mai, nr. 19, com. Ostrov. Telefon: 0241.857 010, fax: 0241.857 010;

l Detalii privitoare la Santierul arheologic de la Ostrov si Pacuiul lui Soare: Institutul de Arheologie "Vasile Parvan", Bucuresti, tel: 021.212 88 62; 021. 212 88 70.



Text & Foto: Razvan Voinea
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona