Turismul scolar si educatia pentru valori
Articol

"Am vrea sa fiti diriginta noastra. Am auzit de la cei mari ca faceti cele mai tari excursii!" O fraza care este induiosatoare prin franchete, dar care ridica o intrebare: ce inseamna "cele mai tari excursii"?

Experienta directa este cea mai solida cale de invatare. Copilul isi largeste orizontul de cunoastere, daca este ajutat sa vada si sa inteleaga lumea care–l inconjoara.

Orice definitie sau teorema va fi mai sigur si mai clar inteleasa, daca se regaseste in ceea ce este tangibil, palpabil, daca "foloseste la ceva".

Activitatile extrascolare au, de fapt, chiar acest rol: sa arate elevilor utilitatea celor invatate in clasa, ca acestea reflecta si sintetizeaza lumea inconjuratoare. In mod normal, aceste activitati ar trebui incluse in programa scolara (cum se intimpla, de exemplu, la belgieni, la francezi sau chiar la bulgari).

In sistemul de invatamint romanesc, acestea sint organizate in timpul liber al elevilor si al profesorilor (sfirsit de saptamina sau vacanta).

De aceea, de multe ori, programul lor este lasat pe seama agentiilor de turism, care se ocupa de transport si de cazare, dar nu si de continutul instructiv–educativ al acestora. Facute intr–un stil de amatori, "dupa ureche", excursiile scolare nu–i ajuta pe elevi decit sa scape in weekend de supravegherea parintilor, iar pe profesori sa bifeze o actiune care da bine in raportul de autoevaluare.

In mod normal, activitatile trebuie sa vina in completarea programei de invatamint, sa aiba coerenta si sa fie organizate dupa un plan riguros, asa cum se organizeaza orice secventa de invatare.

Excursiile bine organizate sint apreciate de elevi, pentru ca respecta doua principii elementare: traseul este ales in functie de interesul manifestat de acestia; regulamentul este discutat cu ei, explicindu–li–se rostul fiecarei prevederi.

Iata cum arata fisa de prezentare a unei excursii, primita pe e–mail de fiecare participant:

Prezentarea excursiei

Durata: 4–5.04.2009 (plecare: 4.04 , ora 7; intoarcere: 5.04, ora 20).

Traseu: Bucuresti – Curtea de Arges – Cetatea Poenari – Lacul si Barajul Vidraru – Piscu Negru si retur

Participanti: 25 de elevi + 2 cadre didactice

Transport: autocar (distanta totala parcursa: 450 km)

Cazare (+demipensiune): Cabana Cota 1200 – Piscu Negru (Fagaras)

Obiective vizate:

Fixarea si aprofundarea cunostintelor elevilor despre istoria, cultura si civilizatia tarii noastre, prin vizitarea unor monumente reprezentative (Minastirea Curtea de Arges, Cetatea Poenari, lacul si barajul Vidraru)

Cunoasterea unei zone geografice cu particularitatile ei geomorfologice si de structura – Masivul Fagaras.

Formarea si consolidarea spiritului de grup, aprofundarea unor relatii nonformale constructive.

Destindere, recreere.

Descrierea programului

Simbata, 4.04.2009: Vizita la Minastirea Curtea de Arges,

Popas la Barajul Vidraru; prinz (picnic); drumetie pina la Cabana Capra.

Duminica, 5.04.2009

Vizitarea Cetatii Poenari

Alte activitati in cadrul excursiei: discoteca, jocuri de cabana, competitii sportive.

Evaluare

La plecare, elevii vor primi cite o fisa de lucru, ce va trebui completata in cursul calatoriei.

La intoarcere, in timpul unui popas, se va organiza un concurs cu premii, vizind programul excursiei si obiectivele vizitate.

In cadrul concursului, fisa de lucru completata va conta ca proba de evaluare.

Fisa de evaluare a excursiei la Piscu Negru 4–5.04.2009

–Care este traseul excursiei noastre?

–Ce legenda isi leaga numele de Minastirea Curtea de Arges?

–Povestiti–o in doua rinduri.

–Ce personalitati de seama ale istoriei Romaniei sint inmormintate aici?

–Ce domnitor, spune legenda, a ctitorit aceasta minastire?

–Cine a pictat–o in secolul al XVI–lea?

–Ce este "Fintina lui Manole"?

–Cit a durat constructia Barajului Vidraru?

–Cind a fost inaugurat Barajul de la Vidraru?

–Pe ce riu a fost construit?

–Ce suprafata are lacul de acumulare?

–Cui ii este dedicata statuia care strajuieste locul?

–Cite trepte are Cetatea Poenari?

–Cine s–a refugiat aici din cauza turcilor?

–Ce scriitor francez a scris un roman a carui actiune se leaga de aceasta cetate? Cum se numeste romanul?

–La ce altitudine se afla Piscu Negru?

–Din ce lant muntos face parte Masivul Fagaras?

–Ce altitudine are cel mai inalt virf din Muntii Fagaras si care este acesta?

–Care este tipul de roca predominant?

–Ce regula nu ai respectat? Ce regula ai adauga?

–Ce ti–a placut cel mai mult in aceasta excursie?

Ce ti–ar fi placut sa mai vezi in cursul acestei excursii?
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona