Turismul de conferinte
Articol





Una dintre tendintele dezvoltarii turismului pe plan mondial si in tara noastra o reprezinta turismul de conferinte si congrese. In cadrul acestuia, pot fi asigurate servicii conexe, vizite pentru participanti, programe de divertisment etc., astfel incit pachetul de oferte devine complex si, implicit, aduce venituri mari. Europa este continentul care genereaza si organizeaza cele mai multe reuniuni, urmat de Asia si America de Nord, iar ca state, Japonia, SUA, Germania, Marea Britanie si Franta. Intr–un top al oraselor, in acest domeniu primele se situeaza Paris, Viena, Bruxelles, Geneva, Londra si Barcelona. In Romania, Bucurestiul ocupa primul loc, datorita infrastructurii de care dispune (sali de conferinte, hoteluri, aeroport international etc.), urmat de orasele Cluj, Iasi, Timisoara si Brasov. Referitor la perspectivele acestui gen de turism din tara noastra, am cerut opiniile specialistilor in domeniu, dr. Lucian Albu – membru corespondent al Academiei Romane (director general al Institutului de Prognoza Economica, Academia Romana), Dumitru Bortun (conf. univ. dr., presedintele Juriului de Onoare al Asociatiei Romane de Relatii Publice) si prof. univ. dr. Gabriela Stanciulescu (Academia de Studii Economice din Bucuresti, Facultatea de Comert, Catedra de Turism–Servicii).



Referitor la situatia actuala a turismului de conferinte, Lucian Albu spune: "Demarat in stilul modern abia dupa cel de Al Doilea Razboi Mondial, indeosebi in tarile dezvoltate, turismul de tip special poate genera progres multiplu. Eu as separa turismul de acest gen in doua ramuri distincte: turismul de afaceri si, respectiv, turismul pentru manifestari stiintifice. Ma voi referi in continuare doar la turismul pentru conferinte, workshopuri sau alte meetinguri stiintifice."

In ultima vreme, exista tendinta ca manifestarile stiintifice internationale, care au, de regula, un comitet stiintific si de organizare stabil, sa se desfasoare in aceeasi perioada a anului, fie in locuri diferite, fie in acelasi loc. In acest caz, serviciile de turism aferente unor astfel de manifestari stiintifice sporesc de la an la an, din punct de vedere calitativ, si devin extrem de eficiente. Conditia de baza o reprezinta calitatea participantilor si, implicit, a lucrarilor prezentate, dar si a dezbaterilor.

Conform spuselor dlui Lucian Albu, "in timp, manifestarile stiintifice creeaza cadrul pentru constituirea unor adevarate comunitati stiintifice cu efecte multiple, precum schimbul activ si eficient de idei, diseminarea eficienta a rezultatelor cercetarii si chiar progresul in domeniul respectiv, crearea premiselor pentru colaborari directe intre participanti (implicit, intre institutiile pe care le reprezinta) si realizarea unor teme sau proiecte de cercetare comune etc.".

Serviciile de turism aferente manifestarilor stiintifice pot contribui, de asemenea, la cresterea prestigiului acestora, in cazul in care sint de calitate si adaptate specificului participantilor. La rindul lor, prestatorii de servicii turistice vor inregistra beneficii crescute. "In cadrul corelatiei calitate stiintifica a manifestarii servicii turistice decisive sint, pe de o parte, asigurarea participarii unor personalitati marcante din disciplina stiintifica respectiva (pentru credibilitate), selectarea dupa criterii pur stiintifice a materialelor ce urmeaza a fi prezentate si pregatirea publicarii volumelor editoriale reunind materialele prezentate, in edituri sau in publicatii de prestigiu. De cealalta parte se afla selectarea unor puncte de mare atractivitate din regiunea respectiva si combinarea programului turistic colateral reuniunilor pe profilul participantilor, in paralel cu servicii de top, astfel incit sa creasca substantial credibilitatea unui eveniment si mentinerea lui pe viitor", afirma dl Lucian Albu. "In plus, in Romania s–ar putea dezvolta organizarea unor asemenea manifestari stiintifice si serviciile turistice aferente dupa modelul altor tari europene, care beneficiaza insa de o infrastructura turistica si rutiera mult mai buna", conchide dl Albu.



Turismul de conferinta

"Eu, unul, percep turismul de conferinta ca pe o specie a turismului cultural, deoarece la o conferinta participa oameni cu interese de cunoastere asemanatoare sau cel putin convergente, care au si interese culturale foarte dezvoltate. In plus, ei insisi formeaza o comunitate culturala, in sensul de "cultura profesionala" (valori si simboluri impartasite, reguli si ritualuri comune). Iata de ce aceasta nisa este foarte speciala, iar cantitatea de creativitate de care ai nevoie ca ofertant de servicii este mai mare ca in alte cazuri ale turismului de nisa. Mai riguros spus, cred ca e vorba despre coeficientul de complexitate al serviciilor (cantitatea de inteligenta si creativitate inmagazinata in oferta)", spune dl Dumitru Bortun.



Merita sau nu?

La aceasta intrebare, presedintele Juriului de Onoare al Asociatiei Romane de Relatii Publice afirma: "Pe termen lung, se poate spune da. Sa nu uitam insa ca o mare parte a comunitatilor profesionale (stiintifice, sportive, artistice sau de afaceri) prefera sa se intilneasca periodic, cam in aceeasi perioada si in acelasi loc (rareori apare o schimbare, deoarece locul de desfasurare a conferintelor trimestriale, semestriale sau anuale devine parte a culturii organizationale). Cine a citit trilogia universitara a lui David Lodge (Changing Places, Small World: An Academic Romance si Nice Work) stie ce inseamna pentru profesorii din spatiul anglo–saxon conferintele anuale, care se tin, decenii la rind, in aceleasi zile ale anului (de regula, in lunile iulie si august), in acelasi orase si, daca se poate, in aceleasi hoteluri. Dar, de ce sa nu se poata? Aici intervine maiestria ofertantului de servicii turistice. De la capacitatea de adaptare la culturile profesionale, despre care vorbeam mai sus, pina la strategiile de marketing Inteligenta la patrat, creativitate la cub", explica amanuntit dl profesor.



De ce este atit de importanta piata turismului de evenimente?

Particularitati ale pietei turismului de evenimente in comparatie cu piata turismului de masa

Conform prof. univ. dr. Gabriela Cecilia Stanciulescu, "dimensiunile sociale, culturale si economice ale evenimentelor nu ar fi atins cotele din zilele noastre, daca ele nu ar constitui si o sursa de beneficii pentru cei care s–au implicat in initierea, organizarea si prestarea de servicii specifice derularii lor. Piata turismului de reuniuni se caracterizeaza printr–o serie de trasaturi, care o deosebesc de piata turismului de masa:

– numarul mediu al persoanelor participante la asemenea manifestari de grup este mai mare decit al grupurilor obisnuite de turisti, care, in practica curenta, sint dimensionate in functie de capacitatea mijloacelor de transport folosite la deplasarea turistilor;

– cheltuielile medii de participare pe care un delegat este dispus sa le suporte, raportate la o zi/reuniune, sint mai ridicate decit cheltuielile medii raportate la o zi/turist, in perioada unui sejur turistic conventional;

– durata sejurului mediu al unui participant la reuniune este, de obicei, mai lunga decit a sejurului de sfirsit de saptamina al unui turist obisnuit. Aceasta durata medie se compune din durata perioadei de desfasurare a reuniunii (una–cinci zile), la care se adauga alte doua–patru zile de sejur, pentru activitatile de pre si postreuniune;

– in turismul international se aplica "principiul rotatiei", care favorizeaza, in egala masura, toate tarile membre ale unei organizatii in dezvoltarea acestei forme de turism;

– participantii la reuniuni nu se deplaseaza in interes personal, deci timpul care este afectat reuniunilor nu are implicatii asupra timpului lor de concediu. De regula, persoanele care calatoresc in scopuri de afaceri participa anual la mai multe manifestari similare de profil, ce se desfasoara in diferite tari;

– promovarea intensa a unei reuniuni, realizata de organizatorii evenimentelor (articole in reviste de specialitate, canale mass–media etc.), contribuie la eforturile promotionale ale agentiilor de turism si ale societatilor comerciale ofertante de servicii".

Turismul de evenimente este influentat de o mare varietate de factori, cu impact asupra turismului si sectorului organizatorilor de evenimente. Trebuie remarcat insa faptul ca ponderea cea mai mare revine segmentului de reuniuni si congrese, conferinte, tirguri sau expozitii. Avind conexiuni strinse cu domenii atit de variate, turismul de evenimente s–a evidentiat, in ultima perioada, printr–o tendinta de crestere, care se afla in strinsa legatura cu dezvoltarea economica generala manifestata la nivel mondial, cu deschiderea de noi piete, cu intensificarea relatiilor si contactelor internationale de toate tipurile. Organizarea profesionala de conferinte si alte evenimente de afaceri poate fi considerata componenta cea mai eficienta si mai profitabila din turism. In evaluarea pe care un beneficiar o face in perspectiva alegerii Romaniei ca destinatie pentru evenimentul sau, el va tine cont de criterii de competitivitate, siguranta si de credibilitatea mediului local de afaceri, fata de care tara noastra prezinta o serie intreaga de avantaje reale. Aceste calitati sint confirmate de clientii care au intrat deja in contact cu profesionistii romani si au beneficiat de serviciile acestora. Chiar daca in Romania sustinerea din partea autoritatilor nationale si locale pentru stimularea si promovarea industriei de reuniuni – in special internationale – ca mijloc de dezvoltare durabila a fiecarei regiuni este inca insuficienta, distributia pe teritoriul tarii a facilitatilor de conferinte si expozitii este inegala, si inca se lasa asteptate investitiile majore in infrastructura dedicata (centre de conferinta cu o capacitate de 10.000–50.000 de persoane, centre de expozitie modulare multifunctionale, hoteluri cu facilitati de reuniuni in alte regiuni decit Bucuresti), s–a parcurs un drum interesant sub aspectul calitatii evenimentelor, indreptindu–se incet, dar sigur, spre locul pe care si–l merita pe harta mondiala a turismului de evenimente. Treptat, tara noastra a devenit o destinatie acceptata si foarte apreciata.



Cristian Hristea
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona