Helischiul – suprematia trairii
Articol








Dansezi cu peisajul, adulmeci aerul rarefiat si te bucuri de zapada perfecta. Te afli in fata celei mai lungi si mai spectaculoase coboriri din viata ta. Elicopterul care te–a dus pina in virful muntelui se departeaza, lasindu–te intr–o baie de suprema libertate!



Helischiul este cea mai avansata experienta in materie de schi, cea mai mare provocare si, in sfirsit, maximul de satisfactie. Helischi inseamna linistea inaltimilor, adrenalina coboririi, rezistenta fizica si, cel mai important, zapada suprema, zapada perfecta. Este un sport exclusivist, pentru care ai nevoie de experienta si de bani. Sint doua conditii care nu merg decit impreuna.

Prima conditie, experienta, presupune un nivel ridicat de pregatire in schi, care se traduce prin capacitatea de a cobori pe orice pirtie amenajata, indiferent de unghiul pantei sau de echipamentul din dotare. A doua conditie, in completarea celei dintii, este rezultatul direct al costurilor ridicate impuse de o astfel de activitate, la fel ca o croaziera in Caraibe, care isi cere drepturile materiale.

Cele mai bune conditii pentru practicarea helischiului le ofera Canada, in British Columbia si Alaska. De ce Canada si Alaska? Deoarece acolo zapada e precum vinul frantuzesc sau ceasurile elvetiene. Pentru ca acolo s–a nascut helischiul si tot acolo intilnim cele mai performante si profesionist amenajate resorturi destinate practicarii acestui sport. Domeniile de schi sint imense, iar optiunile inseamna grade de dificultate, facilitati, perioade si activitati conexe. Dupa aproape 40 de ani de activitate in helischi, pionierii acestui sport extrem au dezvoltat o adevarata industrie.

In Canada, dupa un zbor de o jumatate de ora cu elicopterul, te asteapta in jur de 150 de kilometri de zapada, cu un coeficient de umiditate de 40%. Este ca si cum ai schia de la Brasov la Bucuresti. Acest 40% inseamna zapada uscata, cu alte cuvinte visul oricarui schior cu pretentii. Adauga acest aspect zecilor de kilometri de coborire, peisajului de vis, serviciilor impecabile si stratului gros de zapada de sub tine si poti intui rezultatul. Elicopterul te plaseaza in punctul maxim, la aproximativ 3.000 m pentru helischi, iar de acolo doar ghidul (obligatoriu!) mai reprezinta o ramasita a civilizatiei din care vii. Nimic nu e lasat la intimplare, mai ales ca pericolele sint evidente, data fiind natura acestui sport. Dintre ele, cel mai "diavolesc" este avalansa. Exista insa tot felul de sisteme de protectie, pentru eventualitatea in care esti prins de o avalansa, de la emitator Biper – care ajuta la localizarea ta – pina la sistemul ABS – care se bazeaza pe baloane gonflabile, strinse intr–un rucsac, care, atunci cind se declanseaza, te tin la suprafata. In cazul nefericit in care mii de metri cubi de zapada te invaluie pentru a te ascunde pentru totdeauna, acestea au capacitatea de a forma un fel de bula in jurul tau, astfel incit sa poti respira pina cind esti localizat de Salvamont, pentru a te aduce din nou la lumina.

Ce te faci insa daca obosesti si nu mai poti continua coborirea? Ridici mina si astepti elicopterul, pina cind esti preluat si dus in siguranta la baza.

Echipamentul este unul special, de free–ride, pentru cunoscatori. Schiurile, cea mai importanta componenta, sint mai lungi si au o latime de peste 100 mm sub bocanc, fiind deci foarte late. Explicatia este simpla: zapada uscata este extrem de usoara, ceea ce inseamna ca iti trebuie o suprafata cit mai mare, pentru a nu te afunda pina la ochi in zapada de peste 10 m grosime. Si tehnica este putin diferita, fiind nevoie de o pozitie mai lejera, cu centrul de greutate pe partea din spate a legaturilor si fara un balans puternic de greutate, precum in cazul slalomului de la Cupa Mondiala. In cazul board–urilor, restrictiile tehnice in ceea ce priveste echipamentul sint mai putin severe, placile de free–ride nemaifiind de mult o necunoscuta in rindul riderilor romani.

Anul acesta se incearca organizarea unor excursii de helischi Romania–Canada. Este un business exclusivist, creat de costurile ridicate. Un sejur de sapte zile in British Columbia poate ajunge pina la 10.000 de euro, in functie de pachetul ales. Dar asta inseamna ca te urci in avion si din Otopeni te trezesti direct la Vancouver, cel mai mare oras din British Columbia, aflat la doar citiva kilometri de domeniile schiabile. De acolo, statiuni precum Blue River sau TQH, un domeniu lasat prada salbaticiei, cu costuri mai mici, evident, reprezinta optiuni, din nou in functie de pachetul ales. De la schi pina la spa ai cam tot ce iti trebuie, ceea ce inseamna ca nu doar pasionatii de schi se pot bucura de o vacanta in patria–mama a helischiului. Accentul va fi pus insa pe statiunea Whistler, poate cea mai cautata statiune de sporturi de iarna din Canada.

Helischiul incepe sa prinda radacini si in Romania. Si unde in alta parte decit in Muntii Fagaras, un domeniu schiabil neexplorat, dar cu toate premisele pentru un free–ride de calitate? Promotorii lui sint schiori cu experienta si putem afirma ca vei fi pe miini bune.



Codru Popescu, presedintele Asociatiei Monitorilor de Schi din Romania
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona