Insula Pastelui, o insula si mai multe nume
Articol



De multe ori, citind lucrari de specialitate, mi–am pus diferite intrebari legate de ceea ce reprezinta Insula Pastelui pentru umanitate. Toti sint fascinati si uluiti de imensii moai, statuile cu chip uman ce impinzesc teritoriul ei. S–au emis pareri diferite referitor la provenienta acestora, mergindu–se pina la extraterestri.



Chiar si in ceea ce priveste originea locuitorilor exista opinii diferite. Thor Hayerdahl a pus lumea pe jar, cu expeditia Kon Tiki, prin care a demonstrat ca unii locuitori ai Americii de Sud au ajuns pe aceste meleaguri si ca ei sint, de fapt, cei care au populat insula. Altii sustin in continuare vechea teorie, conform careia polinezienii ar fi cei care au populat Insula Pastelui. Localnicii, numiti rapa nui, spun ca sint polinezieni la origini, dovada fiind limba si, mai nou, testele ADN. Dintre cele trei nume pe care le are insula, in afara celui pe care il cunoastem de la olandezul Reggeven, care a descoperit–o pentru noi, europenii, numai doua par sa–ti spuna ceva in acest sens. Rapa Nui inseamna Pamintul cel Mare si, intr–adevar, pe o distanta de 3.700 de kilometri la rasarit spre America de Sud si 4.000 de kilometri la apus spre Polinezia nu exista alta insula. Te Pito o Te Henura, Buricul Pamintului, cealalta denumire, fascineaza insa mai mult.

Mata Ki Te Rani (Ochiul care priveste la cer) este legat de moai, care priveau cerul, lumea de deasupra noastra. Se uitau insa spre Divinitate ori spre aceia pe care unii cred ca i–ar fi ridicat? Cind increderea in moai a scazut si mai erau putini ochi care priveau spre cer, ceilalti fiind cazuti in tarina Ahu–urilor (platformele pe care au fost ridicati), Divinitatea le–a trimis lumea civilizata intr–o zi sfinta: duminica Pastelui.



Cristian Hristea
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona