Spre o cultura a turismului
Articol

Obligat, in ultima perioada, de unele responsabilitati concrete, sa–mi actualizez preocuparile legate de ceea ce numim "o cultura a turismului", am constatat (pentru a cita oara?) lipsa lucrarilor de specialitate, rod al muncii intelectuale constante, capabile sa asigure o expertiza rezonabila pentru acest domeniu special, integrator. Din cind in cind sint anuntate mari proiecte de care, apoi, nu–si mai aminteste nimeni, sint editate publicatii care prevestesc mari minuni, dar se inchid dupa al doilea numar, iar cel mai frecvent asistam la diverse incercari inspirate din evenimentele de tip showbiz. Abordarile bazate pe expertiza sint foarte putine sau putin accesibile.

Am citit insa cu placere un material despre menirea industriei turistice. Va invit sa–l parcurgeti. Nu este un studiu de specialitate, ci observatiile unui calator atent la nuante si, oricum, un bun observator al lumii inconjuratoare. Revista "22" publica, sub semnatura lui Cosmin Alexandru (in numarul din 5 ianuarie 2010), un excelent articol intitulat Despre o anumita cultura a turismului. Citez: "Cultura turismului din Austria e centrata in jurul turistului. Nu al hotelierilor, nu al restaurantelor, nu al transportatorilor, nu al proprietarilor de locuinte de vacanta. Toti sint subsumati turistului. Turistului, cu tot ce i–ar trebui lui ca sa aiba un sejur cit mai lejer, mai placut, mai lipsit de griji si probleme... Asa ceva nu e nici scump, nici dificil de realizat tehnologic. Trebuie insa o anumita cultura de a oferi oaspetelui, in plus fata de confort si atentie, un strop de magie, un ceva de care sa–si aduca aminte toata viata, o traire pe care doar imaginatia o da bucuriei".

...Cred ca putini inteleg cu adevarat semnificatia afirmatiei. Poate doar intreprinzatorii autentici, care traiesc 100% din turism si care stiu foarte bine ca nu exista turism fara turisti.

Reusitele si greutatile de care am avut parte editind revista Vacante & Calatorii, si, mai ales, ultimele provocari ne orienteaza si ne ambitioneaza spre sustinerea unui program integrat, realizat de o echipa care, alaturi de pasiune si atasament, intelege importanta expertizei (respectiv competenta). Dupa acumularile din campania "Descopera lumea, redescopera Romania", initiata in urma cu trei ani am ramas cu un "public–tinta" stabil, situat la intersectia dintre turistii cultivati si pretentiosi (cei care–si pregatesc cu exigenta, inclusiv culturala, calatoria) si promotorii activi ai domeniului, care si–au dedicat resursele (umane si materiale) turismului. Programul pe care–l vom sustine activ (revista va fi laborator si interfata publica), adresindu–se, in principal, acestui public, se sprijina, in linii mari, pe citeva posibile directii generatoare de "cultura a turismului":

l identificarea de produse turistice, locale, regionale si nationale (programe, trasee etc.), caracterizate prin ceea ce se cere obligatoriu unui produs turistic: unicitatea. Vom lucra si vom alege produse turistice de calitate, vom participa la introducerea lor in circuit;

l problematizarea si promovarea managementului destinatiei turistice (cu trimitere mai ales la autoritatile locale si comunitati) sint de maxima actualitate. Cu exceptiile de rigoare, nu sint vizibile preocupari (mai precis rezultate) in legatura cu aceasta activitate obligatorie pentru toate administratiile publice locale. Se mentine confuzia intre organizarea unuia sau mai multor evenimente si activitatea continua de management al destinatei turistice. Unul sau mai multe evenimente trebuie sa se aseze pe o viziune privind rolul lor pentru comunitate si nu doar pentru distractia membrilor sai. Marketingul localitatilor trebuie sa functioneze;

l intelegerea activa a raportului local–global printr–un demers original, readucind in actualitate personalitati din Romania care, odata cu calatoriile lor in lume, au influentat tari, comunitati, domenii. E un mod concret de a arata marile virtuti ale calatoriei inteleasa ca explorare si descoperire, dar si ca afirmare a identitatilor de origine. De pe meleagurile noastre au pornit in lume oameni celebri (unii cunoscuti in tarile si localitatile pe care le–au vizitat sau ctitorit mult mai mult decit la noi), iar realizarile lor s–au instalat definitiv in memoria umanitatii. Pastrind proportiile, fiecare calator este exponentul si ambasadorul comunitatii de origine;

l transferurile de cunostinte, studiile, lectorii de prestigiu, din tara si din strainatate, vor asigura conferintelor si forumurilor organizate sub auspiciile revistei racordarea la cele mai noi rezultate ale domeniului, dar si intelegerea tendintelor si evolutiilor industriei ospitalitatii in societatea bazata pe cunoastere;

l evidentierea importantei capitalului uman in relatie cu turismul, stiut fiind ca produsul turistic contine experienta omeneasca directa, ceea ce–l face unic, inconfundabil si irepetabil. Acesta inseamna studii multe, formare profesionala adecvata, consiliere si mediere, adica o prezenta activa pe piata muncii aferenta domeniului, creind astfel conditiile pentru functionarea programului.

Ca sa reusim, vom coopera cu cei care pretuiesc aceleasi valori ca si noi, care cred in munca bazata pe cunostinte si–si propun actiuni pe termen lung, respectiv instalarea de activitati durabile. Vom forma un grup de lucru complex, bazat, in primul rind, pe atitudinea fata de continutul programului mentionat, in care sa se simta confortabil toti cei care participa, potrivit implicarii reale si valorii aduse. Vrem sa dezvoltam un spatiu de lucru in care teoria cunoasterii si lumea reala se intilnesc!

Vom reveni!



Aurel Borsan
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona