Movile – pestera care a stirnit interesul NASA
Articol

Victor Raicu

Sondind terenul in vederea construirii unei centrale electrice in apropierea Marii Negre, in 1986, un grup de cercetatori romani avea sa faca una dintre cele mai mari descoperiri ale secolului: Pestera Movile. Aceasta avea sa uimeasca intreaga lume stiintifica, odata cu gasirea unei lumi subterane, ostila oamenilor, animalelor sau plantelor de la suprafata.

Americanii de la NASA au venit cu sufletul la gura sa vada unicul loc de pe Terra unde s–a descoperit viata in mediu fara oxigen, la fel ca pe planeta Marte. Nu era pentru prima data cind se descoperea viata intr–o pestera, dar in cazurile anterioare viata subterana depindea de cea de la suprafata. Movile, cercetatorii au descoperit insa un cerc complet inchis, un ecosistem aparte, total independent de cel de la suprafata. Acest lucru l–a facut pe unul dintre oamenii de stiinta sa afirme ca, daca, in urma unui razboi nuclear, viata de pe pamint ar disparea, acest ecosistem ar supravietui. Conform afirmatiilor unor membri ai echipei, se pare ca aceasta pestera pastreaza secretul originii vietii pe Pamint. Aici au fost identificate peste 35 de specii de animale noi, care au reusit sa supravietuiasca milioane de ani. Refugiul lor in subteran isi are inceputurile inca in perioada glaciara. Una dintre teoriile genezei sustine ca populatia pesterii a fost izolata in urma cu aproape sase milioane de ani, cind nivelul Marii Negre a scazut simtitor. Ineditul acestei descoperiri consta in existenta primului ecosistem din lume a carui viata se bazeaza pe chemosinteza. Printre creaturile descoperite in Pestera Movile se afla si un miriapod ce masoara 10 cm si a carui muscatura este veninoasa. Cercetatorii au identificat in pestera si doua spatii cu aer. In primul se gasesc specii de nevertebrate cunoscute, iar in cel de al doilea s–a gasit un strat cu o consistenta laptoasa. Aerul din interior nu este respirabil, fiind otravit cu gaze nocive vietii, precum hidrogenul sulfurat si dioxidul de carbon. Absenta luminii solare nu ofera posibilitatea de a se obtine hrana prin fotosinteza si, din acest motiv, organismele aflate aici s–au adaptat conditiilor de mediu existente. Utilizind energia chimica rezultata din oxidarea hidrogenului sulfurat, microorganismele folosesc chimiosinteza pentru a–si procura hrana, acest sistem autosustinut nefiind intilnit niciodata pe suprafata Terrei.

Exista teoria conform careia apa de suprafata de pe teritoriul Romaniei contine un izotop, o consecinta a dezastrului de la Cernobil, iar daca apa din Pestera Movile ar fi de la suprafata, aceasta ar trebui sa contina implicit si acest izotop. Dar testele au aratat ca este inexistent si ca apa provine dintr–o rezerva subterana care, se pare, a fost pastrata aici timp de peste 2.500 de ani, neprimind niciun fel de alimentare din exterior. Asa s–a creat acest ecosistem inchis, total diferit de cele aflate la suprafata.

Animalele descoperite in subteranul pesterii au o culoare pala, iar ceea ce le diferentiaza complet de cele de la suprafata este lipsa totala a vederii. In schimb, ele sint dotate cu antene de mari proportii, care le usureaza deplasarea in intuneric.

Intrucit simpla prezenta a omului in acest loc ar ameninta serios viata ecosistemului, in pestera este permisa intrarea a cel mult trei persoane simultan. Larry Lemke, de la Centrul de Cercetare NASA, a asemuit conditiile de viata din Pestera Movile cu acelea de pe Marte. Lemke, care lucreaza la o misiune de cercetare a existentei vietii pe Planeta Rosie, crede ca, pe Marte, in urma cu peste trei milioane si jumatate de ani, este posibil sa fi existat forme de viata. Dar aceasta pestera nu i–a incitat numai pe cercetatori, ci i–a inspirat si pe scenaristii americani, care au scris o poveste, plecind de la aceasta descoperire.
Optiuni