Paolo Grigolli: "Romania are un mare potential legat de resursele naturale si culturale"
Articol



Orice tara din lume, indiferent de frumusetile pe care peisajele ei le ofera turistilor, nu intra in circuitul international fara o promovare organizata a produselor turistice. Marketingul intra insa "in actiune" atunci cind o tara si o regiune sint constiente de ceea ce reprezinta potentialul lor turistic. Despre cautarea identitatii pentru turismul din Romania am discutat cu Paolo Grigolli, consilier in domeniul turismului international.



Sinteti directorul Scolii Trentino de Management al Turismului. In aceasta calitate, dar avind in vedere si indelungata dumneavoastra experienta de consultant, ne puteti spune ce reprezinta eficienta unui

parteneriat international in turism?

A fi parte a unei retele internationale poate duce la cresterea sanselor de a avea schimburi de experienta, ceea ce poate fi o mare ocazie pentru tari aflate la inceput in ceea ce priveste dezvoltarea turismului, pentru a invata din greselile altora si adoptind, in acelasi timp, modele si structuri care s–au dovedit a fi de succes.



Concret, ce ar putea invata Romania din experienta Italiei in ceea ce priveste turismul?

N–as spune ca ar fi multe de invatat, daca ne referim la nivelul national al managementului industriei noastre turistice. Italia se numara printre statele in care se gasesc cele mai importante puncte de atractie turistica la nivel mondial. Eram printre cele mai cautate tari de catre turistii straini, dar, in prezent, pe masura ce trec anii, pierdem tot mai mult acest statut. Si aceasta din cauza unui management defectuos al destinatiei, a unui marketing fragmentat (sa nu uitam ca, in Italia, competenta legislativa in domeniul turismului o are fiecare regiune in parte), in care fiecare regiune se promoveaza singura la nivelul pietelor internationale. Astfel se iroseste un buget ce ar putea fi folosit in promovare si strategii de marketing la nivel national.



Care este scopul proiectului CeReRe si care este rolul dvs. in privinta acestei initiative?

Scopul CeReRe este de a favoriza cresterea si dezvoltarea unei culturi antreprenoriale, pentru a incuraja contributia pe care turismul o poate avea asupra economiilor locale ale regiunilor implicate. Impreuna cu Fabio Sacco, am lucrat multi ani in domeniul turismului si am avut ocazia sa urmaresc si sa fiu implicat in dezvoltarea a numeroase proiecte, in diferite tari. Contributia noastra a avut in vedere construirea Centrului de Resurse pentru Turismul Regional, identificarea tipurilor de servicii ce se impun a fi oferite, precum si manualele privind operatiunile cerute de oferirea acestor servicii. Cunoastem destul de bine acest tip de organizatii, avind in vedere faptul ca le–am studiat si am lucrat impreuna cu acestea in numeroase tari, incepind cu Trentino (regiune a Italiei in care traim si lucram), care are o organizatie ce se ocupa cu acelasi gen de probleme, desi nu toate in legatura cu turismul.



Sinteti implicat intr–un proiect ce isi propune sa sprijine viitorii manageri din industria turismului. Ce sfaturi le dati celor care doresc sa puna bazele unei afaceri in acest domeniu?

Turismul este un domeniu ce necesita o instruire permanenta si o profunda cunoastere a ceea ce inseamna marketingul si managementul. Chiar si in Italia, multa vreme turismul a fost privit ca o parte integranta a altor activitati, considerate mai importante (serviciile si industria in general). In prezent, competitia pe piata a devenit foarte dura, din cauza cresterii ofertei (acum toate tarile investesc in turism), dar si din cauza disparitiei intermediarilor, ca urmare a aparitiei internetului si a noilor tehnologii. Aceasta a avut consecinte si asupra modului in care sint percepute distantele pina la destinatii. Acum este foarte usor si, de cele mai multe ori, ieftin sa calatoresti cu avionul, doar pentru un weekend, in alta tara, iar acest lucru nu mai poate fi ignorat.



Care sint sansele turismului romanesc si cum intentionati sa il sprijiniti?

Din ceea ce am observat in ultimele luni, va pot spune ca Romania are un mare potential legat de resursele naturale si culturale, care pot fi dezvoltate si transformate in produse turistice menite sa satisfaca toate cerintele pietei. De asemenea, este necesar sa se investeasca in turismul intern, deoarece poate fi un motor al dezvoltarii pe fondul marilor schimbari economice si sociale intervenite in Romania. Cererea externa implica standarde mai inalte ale serviciilor si rolul investitiilor este sa ofere o imbunatatire a calitatii si a spectrului serviciilor in locurile de atractie turistica.



Ce strategii de marketing le–ati sugera managerilor romani?

Inainte de toate, pentru a fi competitiv pe piata, trebuie sa ai un produs care nu implica doar o arie de servicii de cea mai buna calitate, ci si integrarea lor intr–un produs turistic. Asadar, este nevoie de o retea de servicii integrate coerent si usor accesibile pentru potentialii clienti. Astazi, accentul nu se mai pune pe destinatia de interes turistic, ci pe produsul in sine. Specializarea este o alta cheie a succesului, in asa fel incit produsul tau sa fie cel mai bun din lume intr–un anumit domeniu de activitate turistica. Numai asa vei ajunge sa atragi o piata de nisa, oameni care calatoresc exact pentru genul tau de produs. Ei sint mai loiali decit alti turisti, deoarece vor sa fie intr–un loc organizat si aranjat exact pentru ceea ce cauta, fie ca este vorba despre o activitate legata de sport, fie ca are legatura cu un interes cultural deosebit.



Ancuta Balan
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona