Cum imi aleg echipamentul de schi?
Articol




In curand vine iarna, asa ca i–am rugat pe prietenii nostri de la derdelus.ro sa ne explice una–alta despre schi. Asadar, vom discuta despre cele mai sensibile doua componente ale unui echipament de schi: claparul si perechea de schiuri. Dar sa nu mai lungim vorba si iata sfaturile.



Cea mai importanta componenta a echipamentului de schi, daca va vine sa credeti, este claparul. Una dintre proprietatile sale de baza este ca acel ciorap interior se muleaza, in timp, pe piciorul schiorului. Prin urmare, si uzura lui este ceva mai rapida ca aceea a schiurilor, devenind moale, astfel incat nu mai prinde bine piciorul. Cu alte cuvinte, nu iti lua niciodata clapari la mana a doua. Multi dintre noi ajung si prin tari straine, iar lor le recomandam sa isi cumpere claparii de acolo. In orice resort civilizat exista cel putin un domn care se numeste boot–fitter, respectiv omul care te incalta. Deci el este foarte important si munca lui costa, asta pe langa claparul pe care il cumperi, de preferat tot de la el. Munca acestuia consta in a adapta un clapar pe fiecare picior al fiecarui cumparator. Nu este insa obligatoriu sa treceti pe la el, dar persoanele care au anumite conformatii dificile ale piciorului, chiar au nevoie de consilierea lui. In randurile ce urmeaza am incercat sa schitam sapte pasi pentru a ajunge in claparii potriviti (aici e un joc de cuvinte, intelegeti voi).



1. Nu iti asculta prietenii!

Nu exista clapari buni pentru toata lumea. Daca amicul si–a luat niste Atomicuri dupa care salivezi de mult timp, nu te grabi sa iti cumperi acelasi tip, deoarece e foarte posibil sa nu iti vina bine. De asemenea, nu ar trebui sa conteze prea mult culoarea sau alte detalii cosmetice/estetice. Da, claparii sunt foarte importanti!



2. Nu te grabi!

Claparii se probeaza incet. Mai intai cauti un clapar plecand de la numarul de la pantofi, dupa care ceri un numar mai mare, unul mai mic, alt brand, alt gen s.a.m.d. La inceput, orice clapar iti va parea mic, dar nu e grav, pentru ca toti pierd cativa milimetri in primele zile de folosinta. Apoi, ciorapul interior se compacteaza usor. Claparii se inchid incet, fiecare clapa la 1–2 minute si in tot acest timp ar fi bine sa mergi prin magazin. Sa zicem ca, pana la urma, sfatuit de specialist, te–ai hotarat la un model. De aici incepe procesul de "modelare" a ciorapului, ce poate dura pana la cateva ore. Si nu poti da doua ture pana cand e gata, pentru ca trebuie sa fii acolo.



3. Mai bine mai mic decat mai mare!

Aceasta este capcana in care cad cei mai multi; un clapar nu trebuie sa fie din cale–afara de comod, pentru ca, daca e asa, inseamna ca e mare, iar in acest caz poate duce la accidentari. De la entorse ale gleznelor pana la fracturi de tibie. In plus, un clapar prea mare te poate face un schior prost; te vei trezi stand prea spre spate sau fara balans.



4. Nimeni nu se atinge de shell!

Shell–ul este partea din plastic a claparului, respectiv coaja. Daca ciorapul poate fi maltratat in fel si chip, shell–ul ar trebui sa ramana intact. Se pot face modificari, dar numai in cazuri exceptionale. In mod normal insa, shell–ul trebuie probat si fara ciorap. Proba se face in felul urmator: se scoate ciorapul si se baga piciorul in shell, astfel incat degetul mare sa ajunga in capat. Acum, intre calcai si claparul fara ciorap trebuie sa existe un spatiu de cel putin un deget, dar nu mai mult de un deget si jumatate. Nicio alta parte a piciorului nu trebuie sa fie in contact direct cu claparul, in afara degetului mare, asa incat piciorul sa stea bine atunci cand va fi introdus ciorapul.



5. Atentie la ciorapii mai mici!

Unii producatori lasa in mod intentionat un mic spatiu intre ciorap si partea din plastic a claparului, mai ales in zona varfului. De aceea poti sa iti dai seama daca la proba shell–ul e ok (vezi punctul 4), dar, punand ciorap, claparul pare foarte mic. Aceasta nu e insa o problema, deoarece un fitter bun poate intinde putin ciorapul, in asa fel incat sa se potriveasca bine.



6. Partea superioara a claparului e foarte importanta.

Partea superioara a claparului (cuff) nu e inalta doar ca sa tina zapada departe de picioare, ci este cruciala pentru controlul schiului. Tibia trebuie sa fie stransa uniform si ferm de clapar. In mod normal, atunci cand strangi claparul, trebuie sa folosesti unul dintre nivelurile medii ale clapelor, pentru a nu deforma gheata. Majoritatea claparilor au insa un reglaj "micro" al clapelor, deci foloseste–l cu incredere. La fel de important este si unghiul pe care il face gheata claparului. Multi clapari au si aici un reglaj pe care e bine sa il faci, pentru ca gheata sa ia forma piciorului. Verifici acest lucru daca, stand cu schiurile pe o suprafata plata, nu se pierde contactul in partea din fata a schiului. Acest aspect e foarte important mai ales pentru cei care au picioarele deformate (cracanate sau in X), iar in acest caz claparul trebuie reglat (operatiune numita "canting adjustment").

In fine, inaltimea claparului poate afecta pozitia in care schiezi. De exemplu, un schior scund ar putea avea probleme in clapari foarte inalti.



7. Atentie la marimi!

In general, ca si la pantofi, marimile nu sunt standardizate. Nu e obligatoriu ca orice clapar 10 sa iti vina, daca acest lucru s–a intamplat la un moment dat, asa incat probeaza fara niciun fel de prejudecati.



SCHIURI

Inainte de a cumpara o pereche de schiuri, trebuie sa fii sigur ca doresti sa schiezi mai mult de zece zile pe an. Altfel, nu prea e rentabil.



Daca dispui de un buget mai mic, poti apela la o pereche de schiuri la mana a doua decat sa optezi pentru cele din super sau hipermarket. E bine totusi sa ai mare grija la ce cumperi. Uita–te la canturi si vezi daca a mai ramas ceva din ele, deoarece acestea se micsoreaza la fiecare ascutire. De asemenea, talpa schiului nu trebuie sa aiba zgarieturi adanci. La suprafata schiului vezi cate seturi de gauri au fost date pentru montarea legaturilor; daca sunt doua sau mai multe, se poate ca schiul sa fie serios afectat, iar legaturile noi ce trebuie montate sa nu tina, pur si simplu. Nu e neaparat necesar sa tii cont de zgarieturile de pe partea exterioara a schiului.



Schiurile de la super sau hipermarket nu sunt recomandabile, pentru ca, in general, sunt facute din materiale foarte proaste. Daca vrei totusi sa–ti iei schiuri de aici, macar cumpara branduri no–name (Explosive sau Wedzee), deoarece schiuri pe care scrie Atomic, de exemplu, sunt facute din aceleasi materiale foarte proaste, mai ales ca se spune ca, de fapt, e vorba despre brand–uri no–name vopsite in branduri celebre.



Daca esti incepator, nu iti cumpara schiuri de foarte incepator, ci mai degraba de intermediar. Ar trebui sa te gandesti ca schiurile te vor tine doua–trei sezone si ar fi pacat sa avansezi mai repede decat schiul din dotare. Atunci cand iti alegi echipamentul, ceea ce presupune un oarecare efort financiar, gandeste in perspectiva!



Deci, daca ai te decis sa iti iei schiuri, prima intrebare este "ce vreau sa fac cu schiurile mele?", adica treaba sta cam asa:

– pentru carve – un schi scurt (pana la nivelul pieptului);

– pentru viteza – un schi lung, pana la nivelul nasului asa;

– pentru powder – un schi lat, peste 85 mm;

– pentru incepatori – un schi scurt si "moale";

– pentru lenesi – un schi cu flex mediu.



Mai conteaza si terenul de joaca, adica pe unde te dai cu schiurile. Acestea au urmatoarele caracteristici esentiale:

1. latime in talie (zona centrala);

2. radius;

3. rigiditate;

4. lungime.



In functie de cum se combina aceste patru elemente rezulta diversele tipuri de schiuri. Exista multe clasificari, dar o prefer pe cea de mai jos, care ia ca prim criteriu latimea in talie.



Asadar, avem schiuri de:

– partie (intre 65 mm si 70 mm) 90% partie, 10% off–piste (in afara partiei);

– all–mountain (intre 70 mm si 85 mm) in general 50% partie, 50% off–piste;

– off–piste & park (peste 85 mm) de la 70% off–piste in sus, pana la 100%.



Evident, cifrele trebuie luate cu o oarecare marja, in sensul ca sunt modele cu talia sub 85 mm ce intra in categoria off–piste s.a.m.d.

Cat de lung trebuie sa fie viitorul meu schi? Raspunsul este foarte simplu: depinde.

Sunt multe variabile: tipul schiului, tipul schiorului, tipul de zapada si lista poate continua. Exista schiori care au acelasi model de schi in doua lungimi diferite fiecare schi cu alta destinatie.



Cand vei merge la magazin sa iti cumperi schiuri, prima intrebare care ti se va pune este "ce inaltime ai?". Ma rog, una dintre primele trei ce ar trebui sa–ti fie puse. Pe fond, aceasta intrebare este partial gresita, deoarece inaltimea nu are foarte mult de a face cu lungimea schiului, ci factorul principal este greutatea.



Aceasta greseala este insa explicabila, pentru ca intre greutate si inaltime exista o oarecare proportie comuna la adulti. Dar ce te faci atunci cand vine un schior de 160 cm si 90 de kg? Ii poti oferi aceleasi schiuri ca unuia de 160 cm si 55 de kg?

Raspunsul e ceva mai profund, asa ca e necesar sa clarificam anumite lucruri. De fapt, nu greutatea este factorul determinant, ci fortele la care este supus schiul atunci cand il calarim la vale, iar aceste forte au mare legatura cu masa corporala, forta musculara si nivelul tehnic.



Asadar, intrebarea pe care ar trebui sa ti–o pui (sau sa iti fie pusa in magazine) este, de fapt, tripla:

– greutate si inaltime;

– grad de pregatire fizica, tonus muscular;

– stil de schiat.



Mai apare insa o problema: diferite tipuri de schiuri au lungimi "nominale" apropiate, dar lungimi "efective" mult diferite. Lungimea nominala este cea care apare inscriptionata pe schi, iar cea efectiva este lungimea ce intra in contact cu zapada. Sa luam exemplul unui schi carve de "competitie" de 180 cm si a unui twin–tip de 180 cm. Primul va avea lungimea efectiva de, sa zicem, 170 cm, in timp ce al doilea nu va depasi 160 cm sau chiar mai putin.



Motivul e foarte simplu: din cauza cozii ridicate (asemenea varfului, de unde si denumirea de twin–tip) se mai pierd cativa centimetri, cam ca in figura de mai sus. Asta inseamna ca un twin–tip ar trebui sa fie mai lung cu vreo 10 cm decat un carver.

Nu trebuie uitat nici nivelul schiorului. In general, schiorii avansati prefera schiuri mai lungi, pentru ca merg cu viteze mai mari, dar si pentru ca ei supun schiul unor forte de torsiune mult mai mari. Si, daca tot am ajuns la acest capitol, trebuie precizat ca lungimea si viteza se afla in stransa legatura. Se spune ca pentru stabilitate, dar si aceasta afirmatie e partial gresita, pentru ca stabilitatea nu este data neaparat de lungime. Stabilitatea e data de rigiditate si de radius. Cu cat schiul e mai lung, cu atat va avea un radius mai mare si va fi mai stabil in linii drepte sau in viraje largi.



Caracteristicile esentiale ale unui schi de incepator ar fi urmatoarele:

– radius mediu, adica 14–17m. Schiul va fi usor de manevrat si nici nu te va obliga la viraje prea scurte;

– latime medie (75–90 mm). Ai nevoie totusi de putina latime sub clapar, pentru a trece mai usor peste zapezile de toate felurile;

– lungime medie. Acesta e un subiect destul de sensibil, pe care il vom detalia mai jos;

– rigiditate medie spre mica. Astfel, schiul va fi mai permisiv, dar aici trebuie luata in calcul si greutatea, si forta schiorului.



Cu alte cuvinte, ce ai nevoie este un all–mountain decent. Nu un schi de race sau un carver ultraperformant (prea rigid, prea pretentios, prea scump), nu un schi de offpiste (prea lat, prea lung si, posibil, prea scump).



Ce este radius?

In anii 90, schiurile erau drepte. Singurele diferente erau de lungime si flexibilitate. Din cauza migratiei masive a schiorilor catre snowboard, compania Elan s–a gandit sa produca anumite schiuri care ar aratau ca un snowboard, asa incat s–au nascut schiurile "carve". Era simetric adica latimea varfului si a cozii era aceeasi. Tot astfel a aparut si radiusul, adica raza cercului pe care l–ar descrie curbura schiului. Aceasta inventie a schimbat schiul. Prin tehnica numita carve nu se mai pierde viteza in viraje, ba chiar se poate castiga. Tot ce trebuie sa faca un schior este sa stea in pozitia corecta si sa incline picioarele. Cu cat radiusul este mai mic, cu atat virajele vor fi mai stranse. Exista insa si efecte adverse: un schi cu un radius mic nu se simte bine decat pe cant. In linie dreapta, la viteze mari pot aparea problemele schiul are tendinta sa "agate", respectiv sa intre in viraj "de capul lui". Cu alte cuvinte, schiul trebuie ales cu mare grija.



Schiuri de partie

Exista schiuri facute special pentru a fi folosite pe zapada batuta si bine coafata. Iesirile in off–piste sunt recomandate numai schiorilor avansati, care se pot descurca cu orice fel de schi, pe orice fel de zapada (Da, exista!).

In functie de lungime si radius s–ar distinge urmatoarele subcategorii:



Slalom special

Schiuri cu radius mic (maximum 15 m), lungimea nu depaseste 170 cm. Profilul clasic este 120–65–100. Ideale pentru viraje scurte si viteza medie. In linie dreapta devin nesigure pe masura ce creste viteza, avand tendinta sa "agate", din cauza radiusului foarte mic. Intra in viraj foarte usor si ies cu o explozie de energie, rezultata din indreptarea schiului.



Slalom urias

Radiusul este cuprins intre 15 si 20 m, lungimea intre 170 cm si 190 cm. Profil clasic: 110–70–95. Ideale pentru viteza mare si viraje largi. Daca aveti senzatia ca acelea de slalom sunt rigide, ar trebui sa vedeti un schi de GS, un gen de schi nerecomandat incepatorilor.



Cross

Aceasta este o grupa relativ noua. Radius intre slalom si urias (in jur de 15 m), rigide sau foarte rigide, lungimea in jur de 170 cm. S–a dezvoltat in ultimii cinci ani. Initial se foloseau schiuri de urias, unii dintre schiori preferandu–le in continuare. Este o combinatie intre schiul de slalom special si cel de urias. Profl clasic: 113–72–98.



Carve

O categorie foarte asemanatoare cu cea de schi–cross. Diferenta este insa ca schiurile din aceasta categorie sunt mai putin rigide si, deci, mai ingaduitoare cu schiorii. Totusi, profilul poate varia de la cel de slalom la cel de schi–cross. Pentru un schior avansat, care nu doreste sa munceasca foarte mult, poate fi schiul ideal.



Ion Borsan
Optiuni
• Printeaza articol
• Oferte in acesta zona